Heeft ie nu wolfs- of hengstentanden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Heeft ie nu wolfs- of hengstentanden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:16

Zyn wolfstanden en hengstentanden niet hetzelfde ? Myn paard is ook niet echt "normaal" in z'n mond, en we weten ook niet wat er scheelt, DA is al geweest, heeft haken weggeveild, maar probleem niet opgelost. Dus mss heeft hy ook wel wolfs of hengstentanden (er zit wel een extra tand die er by m'n merrie niet zit !) !
Dus wat zyn de symptomen als ze er last van hebben ?

X

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:58

wolf kiezen zitten tegen de normale kiezen aan en hengsten tanden zitten er zo`n 4cm voor

een DA moet kunnen zien of je paard wolfkiezen heeft en ze kunnen trekken
hengsten tanden kunnen gewoon blijven zitten

Maxielover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:12

Raadpleeg een paardentandarts, die weet er het meeste van af en kan je dus ook het beste helpen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:22

als je ze zelf kunt zien zijn het hengstentanden en kunnen ze blijven zitten. ze kunnen zo nodig korter gevijld worden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:54

lotte0307

Re: Heeft ie nu wolfs- of hengstentanden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 23:32

Margytje schreef:
Zyn wolfstanden en hengstentanden niet hetzelfde ? Myn paard is ook niet echt "normaal" in z'n mond, en we weten ook niet wat er scheelt, DA is al geweest, heeft haken weggeveild, maar probleem niet opgelost. Dus mss heeft hy ook wel wolfs of hengstentanden (er zit wel een extra tand die er by m'n merrie niet zit !) !
Dus wat zyn de symptomen als ze er last van hebben ?

X

misschien is het een idee om een gediplomeerd tandarts te laten controlere!
groetjes lotte engels
www.paardentandheelkunde.nl

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 09:35

Hengstentanden liggen apart tussen de snijtanden en de kiezen in bij de lagen van de mond.

Wolfskiesjes zijn extra tandjes die vlak voor de eerste kiezen groeien en die kun je ook zien als je in de mond kijkt. Vaak komt het bit hiertegen en dat doet zeer of ze raken ontstoken.

Verwijderen is erg eenvoudig, verdoving en trekken maar.... ik heb die van mijn paard in een gouden hanger om mijn hals hangen !!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:37

kijk goed:

Afbeelding

vlak voor de bovenste rij kiezen zit een klein kiesje, dat is de wolfskies of wolfstand.

op het plaatje heeft het dier een bit in, voor het bit zie je aan boven en onderkant tussen voor tanden en bit in nog twee tanden zitten, dat zijn de zogenaamnde hengsten of ruinen tanden, sommige merries krijgen ze ook en is helemaal niet erg...

op het plaatje zie je hoe een bit eventueel tegen de wolfstand aan kan komen, maar dat hoeft niet perse, ligt ook veel aan de bouw en lengte van de paardemond en de ligging van het bit zelf..

( stel je maar es voor dat dat bit net zo goed gewoon tegen de 1e kies aan kan komen liggen...)

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:43

Waarom heten die dingen hengstentanden haha snap dat niet..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:43

vast bedacht voor ze wisten dat je een hengst ook kon ruinen....

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:48

Hengstentandjes komen veel vaker voor bij hengsten(en ruinen) dan bij merries. Maar mijn domiante kreng van een merrie heeft ook hengstentandjes. De ander merries op stal hebben ze (nog) niet.
En mijn twenter heeft wolfstandjes(die met de rest mee gecontroleerd werd, anders had ik het helemaal niet eens geweten), de tijd zal het leren of ze daar last van gaat krijgen.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:58

de wolfstand zit idd voor de gewone kiezen, de hengsttand daar nog voor. Raar dat je DA die niet weghaalt dan, als ze last bezorgen...

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:26

Gisteren is toevallig net de paardetandarts bij onze paarden geweest en vorig jaar heeft onze eigen dierenarts het gedaan.
Wat de dierenarts niet heeft gedaan wat de tandarts dus duidelijk kon zien was de achterste kiezen waardoor je soms nog problemen kan houden met het gebit.

Citaat:
Myn paard is ook niet echt "normaal" in z'n mond

Wat doet ie dan precies, wat is het probleem?

Waar woon je? Misschien wel in de buurt dan kun je eventueel de tandarts vragen die wij hebben gehad (is een zeer goede paardetandarts)

We hebben zelf voor en naar gevoeld bij onze paarden, zo van dan weet je wat er eerst zit en wat hij weghaald.
Nou moet ik zeggen als je de haken voelt is het net of je met je vingers langs een scherp kartelmes gaat en daarna is het mooi glad.
Dus ga maar na hoe scherp het is in de mond van het paard.
Moest gelijk denken aan mijn plaatjesbeugel die ik vroeger heb gehad, daar gaat ook zo'n ijzerdraad doorheen naar achteren en op de duur zit ie in je wang te prikken met gevolg dikke blaren, nou dat heeft een paard dan ook met haken op zijn kiezen. Dus niet prettig en mensen met een beugel weten hoe het voelt.

Hoop dat je erachter komt wat het is, veel succes ermee!!

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 22:04

@tinkersjakie:
Ik woon in België, wel vlak tegen de grens met nederland, maar dat zal wel niet echt in de buurt zyn ! !
Met niet echt normaal bedoel ik dus, dat hy extreem gevoelig reageert als je 's een keer (perongeluk) in z'n bek trekt ! In het begin om te springen was dat niet te doen, als ik niet meewas met de sprong, begon hy te wringen en te doen. Hy pakt z'n bit ook heel snel vast, en kan dat heel goed ! (K'ryd nu met een rolletjesbit, ma'k ben by hem wel heel licht met m'n handen vin ik zelf.) En het ergste vind ik: hy smost verschrikkelyk met z'n eten, 't is net of hy niks in z'n bek kan houden ! En vroeger op z'n vorige manege, liet hy meermaals eten staan ! 'K had ook gehoord dat dat symptomen waren dus ja :-s !

Als iemand een andres van een Paardentandarts in België in de kempen weet ? :s !

Xx
alvast bedankt voor jullie reacties !
(oja hengstentanden heeft hy al zeker, k'zal morgen eens fatsoenlyk proberen te kyken of hy ook wolfstanden heeft, en of al die haken wel wegzyn (als ik dat zelf al kan zien !) !)

X

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:20

Hahaha nee is niet in de buurt, ik woon namelijk aan de anderkant van nederland in Groningen!!
Mijn zus haar paard had ook zo maar in 1 keer last van zijn mond, ze mocht ook niet meer aan zijn teugels komen waar ie normaal nooit op reageert, en hij kauwde ook raar op zijn eten en kwijlde daar ook bij, bleek dus dat ie zijn achterste kiezen niet waren gevijlt en dat ie toch wel aardige haken op zijn kiezen had (toch laten wij het elk jaar doen). Lijkt wel een beetje het zelfde wat jouw paard heeft.
Nu moet ik er wel bij zeggen omdat het gisteren gedaan is en we nog geen bit weer in hebben gedaan weet ik dus niet hoe het nu gaat met bit.

Je kunt het niet zien liggen ze liggen echt ver naar achteren kijk maar eens op de tekening van hierboven, ze liggen bijna onder het oog.
Je kunt het misschien wel voelen maar is wel moeilijk, wij konden erin voelen omdat hij zo'n klem in de mond had.
Dus kijk uit voor je vingers
Als je nog wel een tandarts erbij laat komen vraag aan hem of je mag voelen, hij mag namelijk geen scherpe delen meer aan de zijkant van zijn kiezen hebben.
Het is boven buiten en onderbinnen waar ze haken krijgen dus dat goed voelen.
En vraag er ook bij dat ie de achterste kiezen ook doet, heel veel tandartsen of dierenartsen doen dat gewoon niet vertelde onze tandarts.

Sterkte ermee en hopelijk is dit het probleem.........laat het me anders weten als je het hebt laten doen ben wel benieuwd.

obelixXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 09:26

mijn pony had volgens mii een wolfstand wand ze zijden we hebben er en wolfstand uit getrokken die heb ik nu een langwerpig tandje ik wet niet plecies antwoord op je vraag maar et is een wolfstand hahah denk ik