Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sjen

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 01:24

Mijn paard heeft vandaag na het rollen gehoest (1 keer) waarbij er wat wit slijm uit haar mond kwam. Gister heeft ze wel de hele dag in de regen op de wei gestaan dus ze kan verkouden zijn maar dat slijm dat erbij kwam zat me niet zo lekker. Ze hoest in de zomer ook wel eens als je net begint met aandraven, volgens mij van het opstuiven van het zand in de bak, want met een buitenrit heeft ze dit niet. Ze hoest dan ook maar drie keer ongeveer en daarna begint ze te proesten. Mijn instructrice kijkt er nooit zo raar van op want wel meer paarden schijnen het te doen bij het aandraven. We gaan dan wel meestal eventjes stappen en dan is het over.
Ze heeft vandaag verder niet gehoest en aan haar gedrag was verder niets vreemds te merken, goede eetlust en lekker in het land gelopen.
Maar is het verstandig om bij de volgende hoest de veearts te bellen of iets te kopen wat er tegen helpt of is dit gewoon nog 'normaal'? En wat kun je kopen wat tegen zo'n hoestje helpt?

shaneen

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:29

sputylosin is een slijm oplosser, maar dit werkt alleen als er ook veel slijm is, dit kan je aan het hoestje horen, klinkt het droog of rauwig dan heeft dit geen zin, misschien is dit eenmalig, kijk het aan, komt het vaker voor, regelmatiger dan zou ik een keer de da laten komen, maar wat je zei over de zomer kan heel goed dat het paard dan daar last van heeft...
het kan best zijn dat het paard zich wat verslikt heb met rollen...
hou je paard voor de rest ook in de gaten, is ie wat duf (zo ja temperatuur het paard dan), neusuitvloeing, doffe vacht enz dan zou ik wat eerder contact opnemen met een da... succes

Jasmijn76

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:37

..ik zou het ff in de gaten houden, misschien iets van Foene griek..dat wil ook wel eens helpen, wordt het nu erger net shaneen zegt, dan zou ik er wel een DA bijhalen....en anders bel je nu de DA even???...misschien kunnen ze dan wat voor je klaar zetten?

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 18:10

Vandaag was ze weer helemaal tip top in orde zo lijkt het, na het rollen geen hoest en we hebben ook gereden waarbij ze ook niet gehoest heeft. Het is denk ik eenmalig geweest, omdat ze in de regen gestaan heeft. Ze is gelukkig in super conditie juist, dus ik denk niet dat het doorzet!

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:02

Hayhay,
Mijn vorige pony had hetzelfde. Als ik jou was zou ik toch de dierenarts maar even langslaten komen. Voor als het wel erntig is,
want hoe langer je wacht. Hoe erger iets kan worden. Michien is er ook wel niks aan de hand maar als ik jou was zou ik het tog maar doen. Mijn pony ( die ik nu heb) is ook zo begonnen 3 maanden geleden. En ik haalde de dierenarts erbij. En bleek dat ze keel en luchtpijp ontsteking had. Ook al was er niks aan haar te merken behalfe dan dat ze af en toe hoeste.
Nu 3 maanden later is ze zo ziek dat ze niet lang meer te leven heeft, ongeveer 2 weken. Ik ben er zelf helemaal kaopt van en hoop dat dit bij andere paarden voorkomen kan worden( ook al is het niet altijd te voorkomen).
Veel sterke! GR. leandra

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 20:28

Ik begrijp heel goed dat je het bij anderen wil voorkomen, maar bij mijn paard was het tot nu toe 1 kuchje na in de regen gestaan te hebben en in de zomer alleen als het zand van de bak opstuift (waar ik zelf ook van ga hoesten ). Dus ik schrik wel een beetje van je berichtje, want je beschrijft het alsof je paard verder niet ziek was net als mijn paard.
Kan een paard niet gewoon verkouden zijn?
Veel sterkte toegewenst!

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:32

Sjen schreef:
Ik begrijp heel goed dat je het bij anderen wil voorkomen, maar bij mijn paard was het tot nu toe 1 kuchje na in de regen gestaan te hebben en in de zomer alleen als het zand van de bak opstuift (waar ik zelf ook van ga hoesten ). Dus ik schrik wel een beetje van je berichtje, want je beschrijft het alsof je paard verder niet ziek was net als mijn paard.
Kan een paard niet gewoon verkouden zijn?
Veel sterkte toegewenst!

Hayhay , ja een paard kan inderdaad ook gewoon verkouden zijn.
Dat ik verder niet zo ernstig.
Maar dat is presies wat ik ook dacht bij mijn pony. Omdat ze gewoon haar eten ad en normaal deed en haar temparatuur was normaal, alsof er niks aan de hand was. Zo zie je maar weer... niet dus. Maargoed ik denk eerlijk gezecht dat het bij jou paard niet zo erg is.
Gr leandra