Mijn paard hoest wat kregen jullie van de veearts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

Mijn paard hoest wat kregen jullie van de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:00

Mijn paard is van een africhtingsstal vandaan gekomen en sinds dien hoest ze.Ze is niet verkouden alleen een droge kuch.Niet constant hoesten af en toe.Nu heeft ze al iets gehad dit gebruik ik bijna een week maar ik vind het nog niet echt verbeterd.Ze heeft geen koorts haar eetlust is goed.Weten jullie misschien wat?

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:06

Mijn paard kreeg ventipulmin. Werd daar alleen maar zieker door, bleek er allergisch voor.
Gebruik sindsdien alleen nog maar homeopathische middelen bij het hoesten, heb hier goede ervaring mee.
Vermijd in ieder geval ook stof, geef nat hooi of kuilgras.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:29

foenegriek! imo een wondermiddeltje! heeft bij mijn paard voorkomen dat de droes doorsloeg, en meerdere paarden hier op stal van verkoudheid afgeholpen. we hadden een arabisch veulen op stal die reg snotterde, van die vieze troebele snot. na één keer foenegriek geven was het snot veel minder en doorzichtig!
het is een natuurmiddel en dus zeer veilig. ik ben er zeer over te spreken en voer het dan ook het hele jaar door. sinds ik dat doe heb ik geen verkouden paard meer gehad!

kris_

Re: Mijn paard hoest wat kregen jullie van de veearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:40

Je zegt dat ze af en toe hoest. Heb je er op gelet of dit vooral is als ze hooi eet? Veel paarden hebben een allergische reactie op de schimmelsporen die in hooi zitten. Als ze dat hooi eten, of je gooit hooi in haar buurt,... dan ademen ze dat in en dat resultaart is zo een typische droge kuch. Soms krijgen ze een klein beetje snot of tranende ogen.
Maak het hooi eens enkele dagen nat vlak voordat je het geeft. Dan zwellen de sporen op en zijn ze te zwaar om diep in de longen door te dringen.
Ik heb goede ervaringen met een mengeling van kruisen (tijm, ijslands mos, echinacea, anijs en knoflook: 10 gram / 100 kg paard/ Dag). Foenegriek werkt idd ook goed, vooral in combinatie met knoflook.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 11:01

bedankt voor de reacties foenegriek heb ik een tijdje gegeven maar hielp niets.Kris ze hoest als er hooi in de buurt is maar ook onder het rijden(rijd nu niet meer)Nat maken heb ik ook al gedaan maar noppes.Ik vind het zo typisch ze heeft in de 4 jaar dat ik ze heb nog nooit wat gehad en ze is 2 mnd weg en ellende.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 11:26

Ik zou het nog even kijken en als ze over een week of twee nog steeds af en toe kucht, dan laat je de DA nog een keer kiken. Wie zegt dat ze toch niet echt een beetje verkouden is?
Goed warm houden dus en niet in het zweet rijden.

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:09

Als ik hoor dat één van mijn paarden hoest dan geef ik hem een siroop.
Die siroop is op basisch van etherische olieen en kruiden. Het noemt
equiresp. Dat siroopje helpt echt wel goed. Als de winter in aantocht is dan heb ik altijd in mijn medicijnkast een flesje equiresp.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:12

Thinky schreef:
equiresp. Dat siroopje helpt echt wel goed. Als de winter in aantocht is dan heb ik altijd in mijn medicijnkast een flesje equiresp.

kan je dat bij de paardendrogist oid bestellen

Ronnie25

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:14

Hayhay,
Mijn NRPS E-pony had dit ook. Hoeste af en toe ik dacht dat ze gewoon verkouden was, na een week toch maar de dierenarts gebelt ze ad wel haar eten gewoon op en kwam als een normale gezonde pony over, behalfe dat hoesten dan.
De dierenarts vertelde me dat ze keel en luchtpijp ontsteking had opgelopen. Ik moest haar medicijnen geven. o.a. Cubamix geven en cabsules... Elke dag 2 X , er leek wel verbetering in te zitten, ik mocht ook niet rijden op haar. Totdat ze beter was.
Het ging steeds beter en ze leek helemaal op te knappen.
Maar vanochtend ging het fout. Ik kwam binnen om haar op het land te zetten met me andere pony maar ze lag in haar box en stond niet op, terwijl ze normaal als snelste buiten wil zijn.
Ik meteen dierenarts weer gebelt en die was er binne 5 min.
Ze blijkt nu vocht in haar longen te hebben, het is dus overgeslagen op haar longen. En ze heeft hoogstens nog 2-3 weken te leven. Ik ben hier natuurlijk helemaal kapot van en hoop dat dit andere paarden en pony's niet overkomt ( hoewel het niet altijd voorkomen kan worden.)
Veel sterkte. Gr. leandra

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:16

Wij geven bij hoest altijd Bisolvon. Bij ernstigere gevallen Equimucin, Ventipulmin/sputolysin of Bronchopect,
Foenegriek kan hoesten voorkoemen door een betere weerstand maar niet genezen

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 19:20

bisolvon dat is toch voor mensen?Of hebben ze dat ook voor paarden

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:44

Sputulysin ivm vastzittend slijm en ventipulmin siroop met een pompje(is fijner dan de peoder vind ik)
werkt tot nu toe steeds super, en t paardje dat het krijgt is alweer 21 jaar en licht dampig

Kiara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:08

Ik heb goede ervaringen met HMP horse, een kruidenmix die door het voer gaat.
Ik geef preventief foeneknof.
Onze DA schreef laatst bij een pony met bronchitis Cubarmix voor.
Dat hielp goed, maar dat is dan ook antibiotica, dus wel wat zwaarder.

Timmie2000

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:16

De HMP is echt een goed spul je moet het wel langer geven als ondersteuning. Maar bij ons dier werkt het echt perfect.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:19

Bisolvon is er voor alle soorten dieren van kat tot koe. Het werkt heel goed. Als er hier een paard lekker aan het kuchen aan is. Dan geef ik 5 tot 7 dagen Bisolvon en het is over. Zo niet is er wat ergers aan de hand en komt de DA en nemen we wat anders. maar dat is zelden voor gekomen.

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 21:14

Fenegriek of Ventipulmin.
Ventipulmin is volgens mij gewoon bij de drogist te halen en dat kost een stuk minder dan dat je het bij de DA haalt.
Fenegriek kun je gewoon bij de Welkoop halen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:55

Sputolysin.
Ook gebruik ik zelf Fenegriek, niet voor hoest, maar ook omdat het supergezond & lekker is

joss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 14:14

Ik zou proberen eerst de oorzaak te achterhalen , Als het een verkoudheidje is moet het met zo,n 2 weken over zijn zoniet , dan is er meer aan de hand . Het kan zijn dat je paard een (stof) allergie ontwikkeld heeft , als dat het geval is mag ie niet op stro staan en geen hooi, maar zaagsel(ontstofd) en kuil of geweekt hooi. Voordat je met allemaal huis tuin en keukenmiddeltjes aan de gang gaat is het verstandig eerst een DA te laten luisteren .Als je zoiets verwaarloosd kan het veel schade aanrichten bij je paard

Thinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 16:27

jessie84 schreef:
Thinky schreef:

kan je dat bij de paardendrogist oid bestellen

Ik denk dat dit siroop alleen bij je dierenarts te verkrijgen is. Want ik heb het nog niet zien liggen bij de paardendrogist. Er zijn zoveel middelen op de markt dat alles wel goed werkt voor bepaalde kwaaltjes.

Frantic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 08:41

Fenegriek is geen geneesmiddel, maar wel een heel goed hulpmiddel. Als je schrijft"maar het hielp niets" dan snap je de bedoeling niet. Ons paard( en vele met hem) krijgt gewoon iedere dag een schepje poeder over zijn eten, ruikt nog lekker ook.
Dus niet stoppen, gewoon als aanvulling blijven geven, zeker bij een paard dat veel op stal staat.

Als je paard al kucht/hoest moet er zeker een DA bij komen, een kuchje bij de mens kan je verwaarlozen, bij een paard nooit!

Tyrza

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:30

Bij een droge hoest, vooraan de luchtwegen kun je Simicur of de humane middeltjes zoals natuurlijke hoestsiroop geven. Een lik honing bij het voer kan het ook goed doen.

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:22

Bedankt voor alle reacties van die honig had ik al meer gehoord of stroop.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 22:05

Omdat je paard weg is geweest en daarvoor nooit problemen had, lijkt het erop dat ze een infectie op heeft gelopen.
Staat je paard normaal bij huis en is ze nu naar een grote stal gegaan met veel paarden? Dan is het goed mogelijk dat ze een virusje op heeft gelopen, waar ze geen weerstand tegen heeft opgebouwd.
Ik weet niet hoe lang ze het al heeft, maar als het al langer duurt dan 2 a 3 weken zou ik zeker een DA naar laten kijken. Je moet voorkomen dat het chronisch wordt, dan ben je verder van huis.
Hoesten is echt nooit goed. Meestal krijg je een Antibio + ventipulmin kuurtje. Daarmee zou het moeten overgaan. Is dit niet het geval kun je nog een keer ventipulmin proberen. Blijft het hoesten terugkomen is het raadzaam d.m.v een scoop eens te kijken wat er nu precies in de longen zit. Soms zit het slijm zo vast dat de arts het met gewoon luisteren niet eens kan horen.
Onderschat hoesten niet. Het slijm dat in de luchtwegen zit belast de longen zodanig, dat het paard er uiteindelijk dampigheid (longemfyseem) aan over kan houden. M.n. het uitademen is door het slijm moeilijk omdat het slijm de longblaasjes "afsluit" waardoor de elasticiteit van de longblaasjes afneemt. Je kunt dat zien doordat het paard bij het uitademen naknijpt met zijn buik, de zgn. dubbelslag.
Als paarden langdurig hoesten is allergie voor stof en sporen in het hooi vaak het gevolg. Dat komt omdat de longen geirriteerd zijn.
Zet een paard dat langduriger hoest dus in een stofvrije omgeving (krullen, zaagsel of vlas) en geef hooi (niet alleen natgemaakt, maar 12 uur weken) of kuilgras, zodat de longen tot rust kunnen komen.