castreren...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anika1

castreren...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:48

Hoe en waar hebben jullie je hengst laten castreren? En heeft iemand misschien wat tips en info voor mij. Ik heb een drie jarige hengst gekocht maar hij moet wel gecastreerd worden want dat is makkelijker. Bedankt.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:51

op de kliniek waar ik werk castreren ze de hengst aan huis, voordelen zijn dat er niet gereden hoeft te worden en dat hij niet nog dagen op een kliniek moet blijven, nadelen heb ik nog niet gemerkt, de hengst word overigens wel liggend gecastreerd, tegenwoordig is dit verplicht voor gecertificeerde da's, dit heeft ook weer meer voordelen, er word veel schoner en over zichtelijker gewerkt... voor deze periode moet er alleen wel een hele ruime box zijn of een binnenbak, want nu kan je hem niet op het weiland neerleggen, het mooiste is als de hengst op het land kan en daar ook meteen kan blijven, dit is goed voor eventuele zwellingen en het land is gewoon schoner dan een stal, succes!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:29

Mijne is liggend aan huis gecastreerd, op een gazon. Daar was het toen ook warm genoeg voor.

Is prima verlopen, de dierenartsen waren met z'n tweeen zodat ze het zo snel mogelijk konden doen. Ik was er zelf bij en heb dus gezien dat het allemaal heel netjes gedaan is, en snel.

Kostte 100 euro

oOoKellyoOo

Re: castreren...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:53

die van ons zijn thuis gecastreerd in de wei alles is goed gegaan geen ontsteking enz

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:22

Mijn inmiddels ruin is vorig jaar oktober gecastreerd, liggend in de wei...
Het weer was eigenlijk perfect, het was toen nog lekker van temperatuur, maar niet té warm zodat er geen vliegen meer zaten...
Tot twee dagen na de operatie was zijn koker érg opgezwollen, maar hij heeft er absoluut geen last of pijn van gehad. Hij heeft nog een week een antibioticum door zijn voer gekregen en daarna was het gedaan.

Heeft me 130€ gekost, inclusief medicatie.

Nathalie_P

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:28

shaneen schreef:
op de kliniek waar ik werk castreren ze de hengst aan huis, voordelen zijn dat er niet gereden hoeft te worden en dat hij niet nog dagen op een kliniek moet blijven, nadelen heb ik nog niet gemerkt, de hengst word overigens wel liggend gecastreerd, tegenwoordig is dit verplicht voor gecertificeerde da's, dit heeft ook weer meer voordelen, er word veel schoner en over zichtelijker gewerkt... voor deze periode moet er alleen wel een hele ruime box zijn of een binnenbak, want nu kan je hem niet op het weiland neerleggen, het mooiste is als de hengst op het land kan en daar ook meteen kan blijven, dit is goed voor eventuele zwellingen en het land is gewoon schoner dan een stal, succes!

welke kliniek werk je dan ?

Nathalie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:29

xxx
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-06 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Off topic reacties verwijderd

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:34

Nathalie_P schreef:
xxx

hahah denk het niet hoor haha ik heb er in iedergeval nog nooit van gehoort
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 16-01-06 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Verwijzing naar off topic reactie verwijderd

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 20:15

Als je je paard laat castreren is in het voorjaar, als er nog geen vliegen zijn, het fijnst. Daarna kan je paard nl meteen lekker de wei op, want de hele dag bewegen is goed tegen de evt zwelling. Ook afspuiten - als je geen warm water tot je beschikking hebt - kan makkelijker in april/mei dan nu, terwijl het vriest.
Bij een 3 jarig paard waarbij de ballen goed zijn ingedaald is het niet nodig naar een kliniek te gaan, thuis castreren kan dan prima.

Wat je ook doet, ga niet in zee met een castrateur die geen DA is. Dit is in NL illegaal, maar ze zijn er nog steeds. Alleen biggencastrateurs zijn (helaas) nog steeds wel legaal.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 11:46

Mijne is in de stal gecastreerd onder verdoving. Is gewoon goed gegaan.
Maar dit was ook een goede DA!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:05