Humeurige merrie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Esperanza
Blogger

Humeurige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 11:45

Hallo allemaal,

Ik heb een merrie van 9 jaar oud, ze is nooit gedekt en heeft dus nog nooit een veulen gehad. Ze is verder normaal, wel dominant, maar er zijn nooit rare dingen met haar gebeurd.

Nu is het probleem dat ze sinds een jaar rondom haar hengstigheid erg humeurig wordt. Het wordt steeds erger, het wordt nu zelfs gevaarlijk.

Haar hele achterlijf lijkt gevoelig en vol spanning te zijn. Zodra je haar aanraakt (of soms alleen nog maar in de buurt komt) schopt ze vol met beide achterbenen naar achteren en geeft ze zo´n echte merriepiep geluidje.

Heeft ieman van jullie een idee, wat dit zou kunnen zijn en hoe ik dit kan oplossen?

Nancy

Edit:tiepfaut

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:52

kan van alles zijn van problemen met de baarmoeder of eierstokken tot een rug probleem(de baarmoeder hangt als het ware aan de laatste lumbaalwervels)

je DA kan je vertellen wat het is en als die er niet uit komt zou ik een osteopaat bellen

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:59

even abo'tje op dit topic...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:35

ik dacht ook gelijk aan de eierstokken/ baarmoeder...

Esperanza
Blogger

Re: Humeurige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 13:09

Maar wat kan er dan mis zijn met de eierstokken en baarmoeder?
Wat kan ik daar het beste aan laten doen? Ik wil er graag wat meer over weten?

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:07

Esperanza schreef:
Maar wat kan er dan mis zijn met de eierstokken en baarmoeder?
Wat kan ik daar het beste aan laten doen? Ik wil er graag wat meer over weten?

je zou erik laarakker eens kunnen bellen, hij is holistisch dierenarts en heeft bij ons ook een merrie behandeld die dezelfde kuren had als de jouwe. een belletje kost niks en wie weet kan hij je verder helpen. voor meer info kun je me natuurlijk pb-en.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:32

waar lag het probleem dan bij die merrie die jij beschrijft Klomp?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:35

Eerst gewoon een veearts die ervaring heeft met paarden(insemineren e.d.) binnen laten kijken is denk ik de kortste klap, als die niet kan vinden zou ik naar een osteopaath oid gaan.

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:40

Arabesk schreef:
waar lag het probleem dan bij die merrie die jij beschrijft Klomp?

moeilijkheden met uit het land halen, dreigen met schoppen en stijgeren, als je haar achterhand wilde aanraken of poetsen werd ze boos, liesstreek heel erg gevoelig, enz. als je meer wilt weten kan ik het nog even extra navragen. maar het waren in ieder geval de eierstokken die ontstoken waren.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:49

Komt vrij vaak voor bij merries, vaker dan gedacht. Het probleem ligt in de aanwezigheid meerdere kleine eitjes die geen van allen goed tot rijping komen (met name in de winter). Die eitjes kunnen na verloop van tijd cysten worden, wat het probleem verergerd. Laten scannen, als er idd meerdere onrijpe eitjes aanwezig zijn hengstig laten spuiten en/of Chorulan laten spuiten.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:22

het lijkt inderdaad of ze in de winter nukkiger is dan in de zomer wat ik me zo even herinner

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 09:08

Nou, om precies te zijn heeft ze het nog niet zo lang, maar wordt het wel steeds erger.

Het is een beetje begonnen in de periode dat jullie (oa. Arabesk) bij ons op stal kwamen te staan. Misschien dat ze toch reageert op de 2 zeer aantrekkelijke .....ruinen. Helaas voor Ginger.

Maar heb wat gezocht op het internet naar baarmoeder en eierstok problemen bij paarden. De baarmoeder lijkt het me niet als ik zo de symtomen zo lees. Dus wil ik wel wat meer weten over de problemen met de eierstokken.

Ik ga natuurlijk wel de VA bellen, ik wil alleen zelf gewoon even goed weten welke opties er zijn voordat ik het halve land doorvlieg zoekend naar de juiste diagnose.

Kun je op een scan zien of er wat is met de eierstokken of moeten ze een echo maken? Die cysten hoe kun je die weg krijgen?

Ik ga vandaag maar eens even bellen met de VA denk ik, lijkt me toch een goed idee. Maar ik hoor nogsteeds graag meer over dit onderwerp...

Thanx... Nancy

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:14

neem contact op met een da, die kan je merrie scannen om te zien of alles goed is van binnen, evt een swab en ook heeft hij verschillende medicatie die helpt, je heb injecties en orale producten, succes

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 11:26

een pony die ik nu al bijna 8 jaar doe, is ook een echte *pismerrie*
altijd om de 3 weken word ze hengstig en gaat ze trappen gillen en haar lijf zit vol spanning.
in het begin wist ik niet waarom ze zo deed, toen heeft iemand mij uitgelegd dat het hengstigheid was, en als ze in die tijd zo overdreven reageren dat ze het een pismerrie noemen.
oke valt mee televen dacht ik.
maar nu is ze al meer dan een maand hengstig!!!
ik heb de eigenaar erbij gehaald een paar weken terug toen ze 2 weken hengstig bleef, ik dacht dat hij wist dat ze zo overdreven reageerde!!
hij haalde haar uit stal en aaide haar overal en ze deed niets, hij zegt wat is er mis dan?
ik zeg duw haar nu eens om.
hij duwt en hij kon nog net een trap ontwijken, gillen dat ze deed en ondertussen begon ze teplassen.
hij was zich rot geschrokken!
hij zei laat haar maar een tijdje staan, goed ik ben wel geweest om dr stal temesten en beetje telongeren, maar we zijn nu alweer een paar weken verder en ze is nog steeds niet goed...
ik zelf had de DA allang gebeld, maar de eigenaar loopt niet zo hard met dat soort dingen..
als ik het geld had gehad had ik haar zeker laten onderzoeken...
ik weet het niet meer, mischien toch even een hartig gesprekje met hem voeren? de pony word immers in mei 18 jaar....

Esperanza- ben benieuwd wat de DA vind...