Tips voor Paard afslanken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Trekazam

Tips voor Paard afslanken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:51

Mijn moeder verzorgt een te dik paard, aangezien zij pas is begonnen met rijden mag ik er ook op.
Een tijdje was ze best wat afgevallen, maar door een pees probleem kon dat even niet.
Nu haar pezen weer een stuk beter zijn (nog steeds niet 100 zoek ik wat manieren om haar af te laten slanken.
Ik hoop dat als ze een stuk dunner is haar benen ook minder druk krijgen en ze een stuk beter gaat lopen.
Weet iemand goede manieren vane en regelmatig schema of een site waar ik goede informatie op kan vinden?

Ik hoop echt dat iemand mij kan helpen want ik wil namelijk ook het beste voro Dancer (zo heet het paard), please help me!!

Groetjes Katie

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:16

het paard doet niets dus krachtvoer hoeft niet, dat scheelt weer, als je dan oud droog hooi voert daar zit ook niets in, dan moet dat weer goed komen hoor, geef je wat worteltjes en zemelen daar worden ze niet dik van, maa gaat de verveling wel tegen... je heb bij de paarden drogist ook producten hiervoor.. succes

chelsea82

Re: Tips voor Paard afslanken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 23:33

wortelen voeren.helpt perfect.mijn merrie moets ook afvallen en dat was best lastig aangezien de andere paarden meerdere malen per dag gevoerd werden.natuurlijk wilde zij ook eten hebben.ik voerde haar dus heel veel wortelen.hier worden ze absoluut niet dik van en ze krijgen er ook niks van.het voordeel is dat wortelen heel goed vult waardoor ze niet lopen te zueren dat ze honger hebben.en je mag er best rijkelijk van voeren hoor.deed ik ook.en inderdaad zemelen, daar zit ook niks in.en dat vinden ze vaak ook heerlijk.die van mij tenminste wel.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:26

Wortelen bevatten suikers, teveel daarvan is niet goed voor je paard.
Krachtvoer minderen is heel belangrijk. Verder kun je ruim hooi voeren, kuilvoer e.d. zijn af te raden.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:37

Ook met zemelen moet je uitkijken, daar deze veel te veel posfor bevatten ten opzichte van de hoeveelheid calcium. Dit kan op de lange duur bot-problemen veroorzaken.

Hooi, stro en niet te snel willen, want te snel afvallen is niet goed.
Wanneer je (of de eigenaar) bang bent voor vitamine-gebrek als er geen krachtvoer gegeven wordt, dan kan er een multi-vitamine supplement gegeven worden.

Succes!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:46

ik lees even mee, ik zit met hetzelfde probleem. vond het niet nodig om er een apart topic voor te maken, dus ik zet het hier maar bij. als dat mag tenminste? mijn pony is al wat ouder, te dik, en loopt daardoor ook niet al te best. ze heeft dit wel vaker gehad, en er is maar een oplossing: afvallen. dan loopt ze weer prima.

ze krijgt genoeg hooi, en verder niks. ja water en een liksteen. wortelen en zemelen wil ik haar niet geven. wortelen om de suiker niet, ze is gevoelig voor hoefbevanging en ik merk dat suiker daar bij haar invloed op heeft. zemelen houdt ze simpelweg niet van.

ik probeer met haar te wandelen, maar door mn gezondheid en dingen voor school komt dat er niet echt van. bovendien heeft mn pony er echt een hekel aan. het is een knuffelpony, geen pony die van werken houdt, hoe ontspannen we ook bezig zijn.

en wat moet je dan? beweging is goed voor haar, maar ze vind het echt NIET leuk. iemand misschien ook tips voor mij?

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:01

Hoe lang staat je pony in de wei, en is dat met soortgenoten?

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:06

als dat tegen mij was: mn pony staat dag en nacht in de bak, en ze hebben een schuilstal. ze staat samen met mn paard. in de zomer maaien we eerst het gras, laten het daarna kort eten door koeien of schapen, en dan mogen ze elke dag een uurtje in de wei. meer kan niet omdat we natuurlijk niet willen dat ze hoefbevangen word. 1 uur is dan ideaal. in de winter blijven ze in de bak. ze is zo dik geworden omdat ze noodgedwongen een tijd in een wei moesten staan waar veel gras in stond. daar heeft ze zich mooi rond in gegeten. nu kunnen ze gelukkig weer in de bak.

chelsea82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:47

heb een pony die zwaar bevangen is geweest en er dus zeer gevoelig voor is.Ze krijgt aardig wat wortelen maar er is niks meer aan de hand.Mijn paarden krijgen hun leven lang al wortelen en dan heb ik het niet over 5 worteltjes per dag.Ze mankeren niks, want er zit niks in.Dan hadden mijn beestjes allemaal zwaar bevangen moeten zijn als er zoveel suikers in zouden zitten.
En die zemelen moet je ook geen kilos per dag van gaan voeren.Gewoon een schepje kan echt geen kwaad.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:57

bij zemelen kan je ook een schepje zeezout doen, vinden ze vaak lekkerder dan, ze gaan hierdoor wel wat meer drinken, je paard kan trouwens niet hoefbevangen worden van wortels, of je moet er 30 kilo per dag van voeren!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:26

Wortelen zijn zoet, dus er zitten suikers in, simpel toch?

Overigens zit er in brok ook behoorlijk wat suiker, in hooi dat op het verkeerde tijdstip is geoogst ook etc.
Het kan niet veel kwaad als je het met mate voert, maar de vraag van dit topic was om tips om een paard af te laten slanken. Dat doe je dus niet door ze suikers te voeren. Simpel.

Trekazam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 20:54

In ieder geval alvast bedankt iedereen, maar heeft iemand ook tips voor onder het rijden om het zo effectief mogelijk te doen in verband met haar pezen?

Trekazam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 22:43

iemand?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:05

goed warm stappen op de plek waar je rijd, niet op de stenen, maar wel goed uitstappen op een harde rechte onderbodem, hierdoor trekt alles weer strak en recht, evt ook afspuiten, vermijd ook te kleine voltes met het geblesseerde been aan de binnenkant, als je dit wel doet belast je het been snel te erg...

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 16:50

nee mn pony zal heus niet bevangen raken van wortels. maar toch doe ik het niet,want ik vertrouw het simpel weg niet. gisteravond was ze wel erg vrolijk trouwens, dat is al een vooruit gang. dieeten maakt haar echt super chaggie. haar manenkam en kont zijn ook alweer veel soepeler als eerst, als ze te dik is stapelt het vet zich daar echt op. nou ja, ik krijg haar wel weer slank, alleen het gaat het zo langzaam. en dat is jammer, omdat ik het zo graag anders zie.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:48

Idd minder voeren en bewegen. Een schema is heel moeilijk te geven.

Kijk kgewoon wat het paard we laan kan. Misschien maar 10 minuten? Geen ramp hoor. De dag erna pak je een kwartier.

Gewoon steeds een beetje meer vragen.

En als je lichaam niet meewerkt ,kun je overwegen om te gaan fietsen met het paard.
Of een verzorger nemen.

Te dik zijn is echt niet goed voor een paard.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:56

daar heb je wel gelijk in, 10 minuten beweging is altijd beter dan geen beweging. alleen kan ik door mn ziekte soms dus wel een half uur met haar bezig zijn, maar de dag erna helemaal niet. dat is niet op te bouwen en in te schatten. fietsen kan ik helemaal niet. een verzorger zoeken is wel een idee, heb ik ook al eens geprobeerd, maar daar reageerden alleen meisjes op die wilden rijden. dat heb ik nu liever niet meer. nathalie heeft in haar leven genoeg mensen op haar rug gehad, en mag nu van haar rust genieten. en dat doet ze ook echt! als er nou iemand was die met haar wil wandelen, zal dat goed zijn, maar daar was absoluut geen interesse in. maar ik kan best nog eens een advertentie op hangen. bedankt voor je reactie!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:59

Gewoon doorzoeken , komt vast iemand die je aanstaat!

zorro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:50

misschien wel ja. maar het is een shetje en dat ligt dan weer wat moeilijker ben ik bang. jonge kinderen willen vaak wel, sommige ook wel wandelen, maar madam heeft ook wel weer overwicht nodig. maar ik ga wel zoeken, het lukt me zelf gewoon niet en ik wil het beste voor haar!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 08:57

Minder krachtvoer, ruwvoer is tenslotte veel beter.
Zorg wel dat er een liksteen hangt zodat het paard zelf z'n tekorten kan aanvullen.
Maar als je teveel hooi geeft, kunnen paarden daar ook een dikke buik van krijgen, dit kan echter geen kwaad alleen is het niet zo'n mooi gezicht.