wolfstanden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

melanie_h

wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:18

De paarden tandarts is maandag geweest en nu heeft mijn tink 4 haken de wolfstanden worden verwijdert en de hengstentanden worden iets ingekort.Dit alles gaat vrijdag gebeuren.
Wie heeft ervaring met het trekken van tanden hebben ze hier lang last van etc.

Revanches

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:24

Nee hoor, het valt wel mee qua last. Je paard is alleen wat suf die dag,van de verdoving.
En verder mag je 3 dagen niet met een bit in de mond rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:26

Bij mijn pony is vorig jaar ook een wolfstand getrokken maar dit gebeurde geheel zonder verdoving. Wsl. mede doordat de tand al wat los zat en deze er zo uit te wrikken was. Idd drie dagen niet met een bit in de mond rijden zodat het ook de kans krijgt om te genezen. Eten doen ze ook binnen no-time weer, dus wat dat betreft valt het allemaal wel mee

Bramblerose

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:28

Je kunt het wel een btje vergelijken met verstandskiezen. Ik heb Verona toen wat langer vrijaf gegeven (4 -5 dagen) en daarna lekker met halstertje gereden... Maar zij is was helemaal onder zeil geweest omdat de wortels er niet uit gekomen waren (dus 2 x kliniek)...

jimmyquarter

Re: wolfstanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:31

mijn pony had ook wolfstanden, deze waren getrokken maar hij had er helemaal geen last van! Na 2 dagen mocht ik al weer rijden

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:34

mijne heeft ook 2 wolfstanden gehad half jaartje geleden. Tandarts heeft ze zonder verdoving getrokken: ze zaten al wat los en hij had er al een praam op. 4 dagen geen bit in en dan weer gewoon verder. Helaas wilde ze daarna niets meer over dr hoofd hebben, maargoed dat is met wat geduld ook weer bijgetrokken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:44

lekker zeg zo zonder verdoving.......

moet mijn tandarts echt niet bij me gaan proberen!

ik zou dus wel kiezen voor een verdoving, veel aangenamer voor het paard, nadeeltje is dan wel dat ene tandarst geen verdoving geven mag toch?
dan moet er toch weer een veearts bij aanwezig zijn?

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 19:51

hij krijgt wel een verdoving hoor zonder verdoving hoeft ie het niet te proberen

Alytuiere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:53

ellepel schreef:
lekker zeg zo zonder verdoving.......

moet mijn tandarts echt niet bij me gaan proberen!

ik zou dus wel kiezen voor een verdoving, veel aangenamer voor het paard, nadeeltje is dan wel dat ene tandarst geen verdoving geven mag toch?
dan moet er toch weer een veearts bij aanwezig zijn?

ja dan moet er een veearts bij zijn en ik vond het in deze situatie helemaal prima dat mn paardje geen verdoving kreeg. Veearts kon pas de dag erna, beide tanden zaten erg los en ze wilde niet meer eten/drinken omdat dat zeer deed, dus praam dr op, binnen twee minuten waren de tanden eruit en was ze klaar (de week erop heeftie pas geveild e.d.) . Scheelt moeilijk doen met een verdoving (probeer die er bij haar maar eens in te krijgen), stress voor het paard en een uurtje of twee later stond ze weer vrolijk te eten.

sax89

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:55

Heeft hij echt niet zoveel last van. Even een naargevoel ook bij het inkorten van de hengstentanden.

Verdoving hoeft ook niet altijd maar als je pony niet anders kan.... En achteraf is het voor je pony ook wel fijn om een beetje betadine in zijn waterbak te doen. (dan ga je gelijk de boel een beetje ontsmetten)

En 3 dagen geen bit in

Sim

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 22:19

VMR -> MD

sjabby

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:51

Mijn paardje was vorig jaar nog erg kopschuw toen het tijd was voor de tandarts en eigenlijk zag ik de bui al hangen.....
Toen de behandeling echter begon bleek ze het heerlijk te vinden!
Last van haken die weggevijld werden en het trekken van een wolfstandje, ze genoot ervan! En dat zonder verdoving , was wel een dag of 5 flink gevoelig in haar mond. Veel succes ermee.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 20:01

vraagje:

wat houd dat in korten van hengstentanden dan in?
zijn dat niet dezelfde als de ruinentanden?

en wat betreft de wolstanden, de mijne heeft ze nog gewoon.
ze zitten bij hem heel netjes strak tegen de 1e kiezen aan, met rijden geen last dus ik zie er zelf het nut dan niet van in om ze weg te laten halen.

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:19

hengstentanden, haaktanden, ruinentanden.....het zijn allemaal namen voor dezelfde tanden.

ze kunnen soms erg lang worden en storend zijn als het paard een bit in zijn mond heeft.

ze worden afgeknipt en/of gevijld. dit is niet pijnlijk voor het paard.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 17:15

Bij mijn merrie warewn vorig jaar juli ook wolfskiezen gecontasteerd, als dat problemen gaat opleveren met inrijden worden ze alsnog getrokken.

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:17

De wolfstandjes worden eigenlijk altijd verwijderd, mijn pony had er geen last van, maar toen haar tanden deze week weredn gevijld heb ik ze laten verwijderen. Je moet een aantal dagen de mond spoelen zodat er geen etensresten in de wond gaan zitten, verder valt het reuze mee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:46

dat vijlen van de ruinentanden dat klopt, dat doet mijn tandarts ook bij mijn pony, ze hebben soms een scherpe punt eraan en dat is voor het dier niet al te fijn, dat vijlen voelen ze inderdaad niks van.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 19:07

bij mijn haffie moet ie binnekort ook getrokken geworden.. ze is nu bijna 2,5 dus de tijd is er bijna wel..

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:16

Zyn wolfstanden en hengstentanden niet hetzelfde ? Myn paard is ook niet echt "normaal" in z'n mond, en we weten ook niet wat er scheelt, DA is al geweest, heeft haken weggeveild, maar probleem niet opgelost. Dus mss heeft hy ook wel wolfs of hengstentanden (er zit wel een extra tand die er by m'n merrie niet zit !) !
Dus wat zyn de symptomen als ze er last van hebben ?

X

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 23:26

nee, wolfstanden en hengstentanden zijn NIET hetzelfde.

de wolfstanden zitten voor de eerste kies (P2) in het bovengebit. heel zelden komen ze ook voor in het ondergebit.

hengstentanden zitten in het tandenloze gedeelte van de mond en je kunt ze zelf zien bijvoorbeeld als je het bit indoet.

Steph1989

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 17:32

aah, dan heeft de myne hengstentanden, en die kan je gewoon laten zitten ?

jackie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 20:57

Margytje schreef:
aah, dan heeft de myne hengstentanden, en die kan je gewoon laten zitten ?

ja. verwijderen is niet nodig en bovendien een hele operatie omdat ze een hele lange kromme wortel hebben

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:31

hoe weet je eigenlijk dat een paard zijn voortanden wisselt?(bij 2,5 jarige leeftijd)
en weet iemand hoe duur dat ongeveer kost? wolfstanden verwijderen?

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 18:38

want bij mijn paard loopt ze(als ze een bit inheeft,ze is er al aan gewend)loopt ze erop te kauwen, na 5 minuten schuimt ze al.. dus k vroeg me af of dat door de wolfstanden kon komen of doordat ze aan het wisselen is

melanie_h

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 19:23

nou het is gebeurd
chester is bij de tandarts geweest, hij kreeg eerst een verdoving die erg snel werkte hij begon langzaam z'n oogjes dicht te knijpen was eigenlijk erg zielig om te zien maarja.
toen zijn z'n wolfstandjes getrokken de haken vewijdert en z'n hengstentanden ingekort.Het is allemaal goed verlopen. Hij mocht alleen de eertse paar uurtjes niks eten (met de verdoving)
s'avonds heb ik hem maar wat lekkere slobber gegeven ik moet hem natuurlijk wel een beetje verwennen. Ik heb niet het idee dat ie er last van heeft. Na een paar daagjes ga ik hem weer rijden