Paard laten keuren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myrtje_

Paard laten keuren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:18

Hee,

Binnenkort willen we een paard gaan kopen. Maar dan willen we het natuurlijk eerst laten keuren. Dus mij vraag: Door wie lat je je paard keuren, en brengt het evt. kosten met zich mee..??

Groetjess

Pops

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:20

Wij lieten dat door de veearts doen...
Was wel gratis... Maar normaal is dat niet hé, dat was gewoon omdat ik zijn paard reed en blabla...
Voor de kosten zal er wel iemand anders reageren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:23

Keuren laat je doen door een da van jou keuze (nooit de da van de verkoper, 100 euro onder de tafel en hij is goedgekeurd)

Dit kan in een kliniek, of waar het paard staat.
Evt de eerste dag bij je thuis en als hij niet goed is dat hij terug gaat, maar dan zou je al een goed contract op moeten stellen.

En da doet uiteraard een keuring niet gratis.

Verder kun je er ok nog voor kiezen te laten keuren met foto's
Dit gaat uiteraard in de kliniek en is een stuk duurder.

Maar bel eens rond voor prijzen, dat scheelt nogal per da praktijk

verder als het kan afspreken, goed gekeurd jou kosten, afgekeurd kosten verkoper.
Een beetje fijne verkoper gaat daarmee akkoord

Myrtje_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:25

Dankjewel.
Dat lijkt me wel een goede deal, goed gekeurd jou kosten, afgekeurd kosten verkoper.
Een beetje fijne verkoper gaat daarmee akkoord

Zal het tegen m'n ouders zeggen..

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 17:25

Ga mee met RK. Altijd je eigen DA laten keuren. Bel eens rond voor de prijzen incl Rontgenkeuring of zonder ( alleen klinisch).
Wij hebben de kosten van de keuring gedeelt bij aankoop van ons nieuwe paard, maar we wisten eigenlijk wel zeker dat die goed was.
Die deal die RK zegt is idd de meest gebruikelijke!

Kylan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:16

Ik zoek altijd een echte paardenkliniek uit. Ik heb wel eens een pony laten keuren door een dierenarts die hier altijd op stal kwam. Dat was een merrietje. Mijn moeder vond haar wat bol in de flank, dus ze vroeg de DA of de pony niet drachtig kon zijn. DA lachte haar bijna recht in het gezicht uit.
Paar maanden later: pony kreupel, wij naar de kliniek. DA daar: Is de pony kreupel?? Ja dus, al 3 maanden heen.

Dus: kies altijd een echte paardenarts. Ik heb goede ervaringen met Emmeloord, Wapenveld, Someren, de Watermolen (Haaksbergen dacht ik), Utrecht is natuurlijk altijd goed.

Wij zeggen ook altijd: als het paard goedgekeurd is zijn de kosten voor ons, anders voor de verkoper.

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 20:53

Als de verkoper ermee instemt is dat inderdaad een goede afspraak, afgekeurd betaald de eigenaar de kosten en als hij goedgekeurd word betaal jij die keuring.

De prijzen varieren volgens mij van 80 tot 120 euro voor alleen een klinische keuring. Met rontgenfoto's erbij van de benen moet je al gauw rekenen op een bedrag rond de 500 euro.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 23:18

Wat voor keuring je doet is een beetje afhankelijk van de prijs die je voor het paard betaalt en of je je paard wil laten verzekeren. De meeste verzekeringen eisen vanaf een bepaald bedrag een rontgenkeuring. Ook een rontgenonderzoek sluit niet alle gebreken uit. Een goede klinische keuring is dan ook heel belangrijk.
Zorg dat je zelf je DA kiest en bij de keuring aanwezig bent (ook al heb je er de ballen verstand van) en zorg ervoor dat het paard direct na keuring wordt afgeleverd. Laat in ieder geval een bloedonderzoek doen ook als je alleen klinisch keurt. Mocht het paard na een paar weken toch kreupel blijken kun je altijd kijken of hij tijdens de keuring pijnstillers heeft gekregen of zo.
Stel een koopkontract op met de verkoper (een voorbeeld kun je van de site van Interpolis afhalen). Als je koop bij een (geregistreerde) handelaar denk eraan dat je in ieder geval een garantietermijn hebt van 6 maanden op gebreken.
Stap niet te argeloos in een aankoop en je kunt jezelf een hoop ellende besparen