oorzaak van stijfheid en verspringende kreupelheid draver?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sannaa

oorzaak van stijfheid en verspringende kreupelheid draver?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 17:13

Ik heb een dravertje (tje ja, ze is 1.49) en die staat op stal. Daar gaat het nog goed. Maar ze staat op stal omdat ze kreupel (onregelmatig) was op 1 been (eerst rechtsachter, daarna rechtsvoor). Foto's gemaakt na lang stappen en niets op te zien.

Toen rustig doorgestapt, ijzers eraf gehaald. Gekeken in draf: niets te zien. Gewoon doorgestapt, af en toe rondje gedraafd. Dierenarts zei: kan aan ijzers gelegen hebben, als die er niet goed onderliggen of er zit een nageltje verkeerd, kan dat onregelmatigheid tot gevolg hebben. Afijn, rustig beginnen met rijden. Na een paar dagen ging het nog steeds goed maar nu ineens loopt ze linksachter niet goed. Dus dit is het derde been!!

Mijn vraag aan jullie kenners:
ik hoorde, dat het soms zo kan zijn.... dat paarden langzaam moeten wennen aan het opnieuw gaan rijden en dat je niet bij ieder stijfheidje moet stoppen want dat veroorzaakt elders weer problemen. Heb dierenarts gevraagd wat te doen. In overleg... 10 dagen doorgaan met rustig weer opbouwen tot vijf minuten draven en dan bellen als het erger wordt maar ook zij verwachtte wel dat het beter kon gaan worden. Wie heeft dit vaker meegemaakt (zelf weet ik 1 geval en ook dat was toevallig een draver). Is er in de spieren van dravers iets anders aangelegd dan andere paarden waardoor ze wat krampachtig kunnen zijn bij minder beweging??

Nou hoop info, hoop van jullie veel reacties!
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-06 20:42, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:54

de spieren zijn niet anders ze worden anders getraind

gewoon doen wat je DA zegt en als het tobben blijft zou ik eens een osteopaat laten kijken vooral omdat het steeds wisselt van been

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:00

vrijdag komt Nelleke Deen, ik ben heeeeeeel benieuwd.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:17

Dravers worden vaak al op heel jonge leeftijd getraind, terwijl ze nog volop in de groei zijn.
Ik zie bij dravers erg veel stijve ruggen, daarbij zitten ze vaak eenzijdig vast in hun nek.
Omdat zo'n paard zich scheef belast in zijn lichaam, kan hij elders problemen ontwikkelen.
Goed dat je Nelleke laat komen, ben benieuwd!

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 08:13

Misschien belangrijk te vermelden dat deze draver nooit op de baan heeft gelopen. Ze was twee toen ze in beslag werd genomen bij een boer waar ze verwaarloosd werd. Daarna heeft ze aangespannen gelopen en is ze gewoon als rijpaard ingerden op 3,5 jarige leeftijd.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:07

Dat verandert wel wat, maar feit blijft dat ze last van haar rug zou kunnen hebben. Zeker bij een paard met zo'n slechte start, zou ze natuurlijk van binnenuit ook problemen kunnen hebben. Bijv. door een oude wormeninfectie.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 16:38

hmmm we gaan het zien. Ze heeft in elk geval (volgens dierenarts) niets aan haar rug maar dat zegt niet alles natuurlijk.

sannaa

Re: oorzaak van stijfheid en verspringende kreupelheid drave

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-06 21:18

Na nog een keer dierenarts... blijkt... ze heeft gewoon draversloopje. ALs ze langzaam moet draven (aan longe bijvoorbeeld doet ze dat) dan gaat ze rommelig lopen. Voor maar ook achter. Als ze onder het zadel is nog meer want als je teugels aanneemt gaat ze voorbenen beetje optillen. Dit is maar een tiental seconden, tot je je handen rustig hebt. Daarna loopt ze normaal. Op foto's was niets te zien en nu ik nog es goed kijk... zie je inderdaad bij doordraven aan de longe niets meer. Ook niet na het aannemen van je teugels en je handen stil te hebben. Storm in een glas water dus, gelukkig.

opala

Re: oorzaak van stijfheid en verspringende kreupelheid drave

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-06 12:13

Misschien wordt het tijd om naar een andere hoefsmid uit te kijken. Het hoeft het niet te zijn, maar je weet maar nooit.

sannaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-06 12:52

het is gelukkig al over. Het bleek een soort teugelkreupelheid te zijn en omdat ze een draver is heeft ze een wat lastiger te beoordelen gang. Maar goed, het is over.