Naam ziekte gezocht zie symptoombeschrijving

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smoontjuh

Naam ziekte gezocht zie symptoombeschrijving

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:48

Hallo,

Kheb een vriendin met een paardje en dat paardje heb een ziekte die nooit meer overgaat, maar ik ben dus op zoek naar de naam van die ziekte.
De oorzaken zijn:
Paard vermagerd heel erg
Haren vallen niet meer uit en krullen op
Word op een gegeven moment kaal

Wie o wie kan me helpen,

Alvast bedankt,

Groetjes Simone
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-06 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel wat duidelijker gemaakt

Tess

Re: Vraag aan iedereen, hoop zo snel mogelijk antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:53

Ziekte van Cushing?

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:58

Hoi,
Dat is het niet volgens mij, die vriendin van me zei dat het iets met ch begon of iets.
Ik weet het zelf dus ook niet,
Tis echt net een kapstok, en hij begint kaal te worden om zijn ogen, en ziet er echt niet uit, heel krullerig haar.
Maar ja, ik hoop nog meer ziektes te horen die daar naar verwijzen, bedankt in ieder geval.

groetjes simone

PolitieTed

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:00

Sorry, ik kan ook alleen maar Cushing bedenken...

Maar waarom wil je de naam van de ziekte zo snel weten als ik vragen mag?

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:08

Omdat ik graag via internet wil zoeken wat er dan helemaal precies aan de hand is met het paardje en wat je er het beste mee kunt doen, hij staat nu in een weiland met een ander paard, maar er zit verder geen leven meer in, hij loopt nog dat is alles, vandaar dat ik graag wil weten ook wat je het beste met zo'n paardje kunt doen.
Die vriendin van mij denkt dat het beste is om hem in te laten slapen, is dat zo ?

Groetjes

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:14

Het eerste wat bij mij ook naar boven komt is Cushing idd.
Sja je kan er op een gegeven moment helemaal niks meer mee doen en dan is inslapen idd het beste voor het dier zelf.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:17

Sorry het klinkt toch echt als Cushing Je kunt er met medicijnen nog een boel aan doen maar op een gegeven moment houdt t toch op

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:17

Misschien kan je de DA bellen om te vragen hoe het heet?

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 15:21

Dan zal het wel Cushing zijn.
Medicijnen of niks helpte meer zei de dierenarts toen die tijd.
Die ziekte zal nooit meer overgaan, tis echt een naar gezicht om dat beestje zo te zien staan, tis alleen maar als hij loopt beetje geshok, en loopt ook zo los over het terein want hij doet helemaal niks.
Ik vind het zelf altijd zo naar om een paardje in te laten slapen.
Maar ik zal het haar doorgeven dat dat het beste is,

groetjes

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:30

Citaat:
Maar ik zal het haar doorgeven dat dat het beste is,
Nou dat lijkt me niet iets dat je zo 123 van internet afplukt en als advies meegeeft.

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:34

ik neem aan dat de dierenarts haarzelf kan adviseren ?
hij zal ook in kunnen zien of dat beestje nog gelukkig is , sommige met de ziekte van cushing kunnen nig een heerlijke tijd hebben in de wei..

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:38

Ik neem aan dat ze gewoon een dierenarts heeft die prima advies kan geven?? Cushing is idd niet te genezen.

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:18

Ja oke, maar de dierenarts zei dat hij het beste ingeslapen kon worden, hij geeft niet aan dat ie pijn heeft of iets, dus ik weet het ook niet.

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:14

Smoontjuh schreef:
Ja oke, maar de dierenarts zei dat hij het beste ingeslapen kon worden, hij geeft niet aan dat ie pijn heeft of iets, dus ik weet het ook niet.

Ik zou gewoon zoveel mogelijk aan de dierenarts vragen, ik ken deze ziekte, maar neem aan dat dit ook niet voor het paard alles is..

Miss_DJS

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:32

de haartjes van je paard of pony staan in kleine ronde cirkeltje overeind die vervolgens zullen uitvallen klopt dat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:40

ik denk geen cushing, daarbij worden de paarden dacht ik niet kaal, heb ik tenminste nooit gezien bij cushing paarden.

vraag die veearts anders even om de precieze naam ervan?

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:42

Hier staat meer info over de ziekte van Cushing: http://www.hoofcare.nl/frame_pagina/fra ... zingen.htm

En ze worden idd niet kaal.

Maar paarden worden van de ziekte wel mager, haren krullen en die vallen niet meer uit. En de ziekte gaat nooit meer over. Dus ik denk toch dat het wel cushing is.

marije86

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 19:47

Het betreft hier niet echt een ziekte, maar een verzamelnaam voor een afwijkingen symptonen, die allemaal worden veroorzaakt door teveel productie van de bijnierschorsen. Deze ziekt wordt vaak veroorzaakt door een tumor die ACTH aanmaakt van het pars intermedia van de hypofyse. Als gevolg krijgt het paard een verhoogde productie van corticosteroïden door de bijnieren. Soms wordt de ziekte van Cushing veroorzaakt door bijnierschorstumor die corticosteroïden aanmaakt.
De ziekte komt voornamelijk voor bij oudere paarden, maar het is een vrij zeldzame ziekte. Paarden met Cushing verharen heel slecht en hebben vaak last van overmatige beharing, die lang en krullend is. De kans dat het paard de ziekte krijgt is overigens niet zo groot.

das is cushing,vaag verhaal arm paardje,maybe kan die beter uit zijn lijden verlost worden als tie echt zo is als jij omschrijft,moeilijk maar je kiest toch voor het paard zijn welzijn

Cookies

Re: Naam ziekte gezocht zie symptoombeschrijving

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:43

Ik denk ook dat het de ziekte van Cushing is. Maar kaal worden ze er niet van. Wel hebben ze vaak meer last van luis enzo dus daar kunnen ze dan wel kale plekken van krijgen.

De ziekte heeft heel veel sympthomen en een paard hoeft ze niet allemaal te krijgen. Vaak worden de sympthomen afgedaan als ouderdomskwaaltjes. De ziekte komt veel meer voor als dat mensen denken.
Hier in Nederland zijn ze nog een beetje in de ontkenningsfase maar er zijn wel degelijk medicijnen voor. Niet om te genezen maar om de sympthomen onder controle te houden en om het paard nog een fijne tijd te geven.
Mijn pony heeft ook die ziekte en word behandeld met pergolide. Toen de medicijnen aan begonnen te slaan zag je hem helemaal veranderen. Hij begon weer plezier te krijgen, bokte en stijgerde en rende lekker rond. De hoefbevangenheid trok weg.
Ik ben ongeveer 20 euro in de maand kwijt aan medicijnen, dus dat valt ook nog wel mee. Bij een groter paard is dat natuurlijk wat meer.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:03

Symptomen die bij cushing voor kunnen komen:

-Lang, dik, krullend haar

-Verhaard niet of slecht in het voorjaar.

-Veel drinken en plassen

-Vermageren ondanks goed eten en veel voeren

-Terugvallen in de bespiering, vooral op de rug (hangrug)

-Vetophoping onder de buik (hangbuik) en op de manenkam

-Vetbultjes boven de ogen

-Hoefabcessen, hoefbevangenheid

-Tandproblemen

-Hart en bloedsomloopproblemen (soms kunnnen ze omvallen)

-Hardnekkige infecties

-Diarree

-Gewrichtproblemen, Osteoporose

- Lethargie/apatisch

-Niet (goed) willen eten, door maagzweren of verdunnen van de maagslijmvlies

-Zweten zonder oorzaak

-Last van parasiten

-Schuren

-Zweren in de mond

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:54

Hij begint helemaal kaal te worden om zijn ogen en heb aardig veel kale plekken op zijn lichaam, ik ga ff proberen een foto te krijgen, maar weet niet hoe ik die hierop moet zetten, maar dan zien jullie het zelf,

Groetjes Simone

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 09:11

misschien heeft ie er wel schimmel bij, doordat de vacht zo dik is is dit natuurlijk niet gek met dit weer, ook is de weerstand van een paard met cushing ( foenetisch spreek je dit uit als khoesjing van daar misschien je ch??) verslechterd dus ook eerder kans op schimmel, neem eens contact op met urtrecht, die kunnen een paard hier ook aan opereren, ik geloof dat die kosten ong 1200 euro zijn... succes

Cookies

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 14:47

Dit soort operaties zijn nog niet mogelijk bij paarden. Het is al moeilijk om een duidelijk testresultaat te krijgen bij een bloedproef.

@smoontjuh: waarschijnlijk is dit een complicatie die die pony naast de Cusching heeft gekregen. Het is niet echt een verschijnsel van Cushing. Maar de pony is wel vatbaarder voor infecties/parasieten/schimmels enz.

Smoontjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-06 15:35

Hoi,
Opereren doet dat meisje toch niet meer, want hij is al in de 20.
En ze kunnen er verder niks meer mee, vandaar.

Groetjes Simone

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 18:47

knuffel hem dan nog een tijdje heel goed, verwen hem met allerlei lekkere dingen.....
en dan...tja moeilijke keus lijkt me..