prikkeldraadwond: advies vochtafdrijving/wondgenezing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

utah_lover

prikkeldraadwond: advies vochtafdrijving/wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 12:42

ik heb een 4 jarige pacific merrie op stal staan en ik heb 1 wedsrijdje met haar gereden, had de startkaart alles er al bij en toen is ze vorig jaar pinksteren in t prikkeldraad beland....... we hebben meteen de dierenarts erbij gehad en die zei meteen al tegen mij dat dit allemaal al veel te diep gegaan was......
het kon volgens hem alleen beter worden als we haar naar de kliniek deden , dan gingen ze het daar helemaal goed schoon houden en later binnenin kijken of het allemaal wel goed was van binnen(geen gewrichts beschadiging op pees beschadiging)
we hebben er wel over nagedacht, maar hebben toch besloten om het niet te doen....(die tijd dat ze daar was, koste ons zo ongeveer 5 tot 6000 euro!!!!
dat werd voor ons een beetje te gek...hoe graag we ook wouden dat het weer goed kwam!!!
wij hadden zoiets van jah hallo: als zij daar in de kliniek met vanalles erin gaan zitten om te kijken of het binnen allemaal goed is, wie zegt dan dat er op dat moment iets beschadigd word???!!!

we hebben de enorme wond van haar in het begin om de 3 uur helemaal ontsmet en schoon gemaakt met groene biotex...en met louw water

maar op een gegeven moment kwamen we erachter dat er groene leem bestond en dat heel goed was voor grote open wond om dat weer te genezen......
dat vertelde iemand ons die had een paard gehad die voor een vrachtauto is gekomen en die lag helemaal los.....toen heeft ze dat groene leem ook gebruikt en het was weer helemaal goed gekomen met dat paard!
dus hebben we een tijdje groene leem gebruikt
door dat leem gaat de wond van binnen naar buiten herstellen....dus het leek of het alleen maar erger werd omdat het allemaal uitpuilde zeg maar

nu is de wond al voor een heel groot gedeelte weg gezakt, alleen nu zitten we ermee dat er nog zoveel vocht blijft hangen en ik ben bang dat als we er niks aan doen dat dat altijd litteken zal blijven.......
is er iemand die een goed middel weet waardoor die vocht weg gaat???

de wond zit linksachter en is precies bij het gewricht open getrokken....
bij het gewricht blijft dus ook die vocht hangen........

verder doet ze er alles weer mee hoor!! steigeren bokken, keihard rennen door t weiland.....
en ze kreupelt er ook niej mee...
we hebben haar nu drachtig (manhatten)dus hopen dat we er een mooi veulentje aan over kunnen houden..........
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 11-01-06 20:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:43

vocht wordt afgedreven naar het hart door beweging dus stappen lijkt me een goede optie...verder kun je altijd bellen naar een kliniek met je vragen, wellicht hebben hun nog een goed idee? ik heb zelf zeer goede ervaringen met bodegraven.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:50

Is er geen wild vlees groei nu?? En idd met vragen een dierenarts bellen, misschien dat die er eens naar kan kijken.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:45

zorg dat je dat prikkeldraad weg is voordat het veulen er is op z'n minst. Voor de rest zal ik mijn commentaar maar voor me houden.

utah_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 18:51

de dierenarts is al bij ons langs geweest om er naar te kijken en hij zag het niet meer zitten.........dat was wel in t begin dan....

en nog even een opmerking over mist...je denkt natuurlijk dat we zelf prikkeldraad in het land hebben(ben ik er vergeten bij te zetten) maar dat was van de buurman...
hij is boer en heeft er allemaal pinken(jonge koeien)in lopen en die moeten achter prikkeldraad!!! maar we hebben het al opgelost hoor met hem......
wij zijn zelf als de dood voor prikkeldraad namelijk!!!!omdat je weet wat de gevolgen kunnen zijn.......

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:59

beetje vreemd dat je niet naar de kliniek bent gegaan maar zelf bent gaan klooien. Als je verzekerd bent kun je er heen en ik persoonlijk sluit desnoods een lening af als het moet.

Verder vind ik het ook raar dat je haar drachtig hebt met zo'n wond. Toch weer een belasting voor de benen straks als ze topzwaar is.

Nou ja, je zal er wel over nagedacht hebben maar ik zou er nu een DA bij halen (als die je wilt helpen na het afslaan van zijn advies)
Die kan misschien nuttige tips geven ipv er weer zelf mee te knoeien

tessie1985

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:01

ElCamino schreef:
beetje vreemd dat je niet naar de kliniek bent gegaan maar zelf bent gaan klooien. Als je verzekerd bent kun je er heen en ik persoonlijk sluit desnoods een lening af als het moet.

Verder vind ik het ook raar dat je haar drachtig hebt met zo'n wond. Toch weer een belasting voor de benen straks als ze topzwaar is.

Nou ja, je zal er wel over nagedacht hebben maar ik zou er nu een DA bij halen (als die je wilt helpen na het afslaan van zijn advies)
Die kan misschien nuttige tips geven ipv er weer zelf mee te knoeien

hier ben ik het mee eens
maar als een wond ouder is dan 24 uur kan het niet meer gehecht worden toch?
en ik denk ook dat je nu kans heb op wildvlees (dat is geen pretje)

chelsea82

Re: prikkeldraadwond: advies vochtafdrijving/wondgenezing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:41

Heb zelf groene leem en er staat op de verpakking niet op open wonden.Weet uit ervaring dat er mensen zijn die dat op open wonden smeren, maar er staat duidelijk op dat dat niet moet.Zelf gebruikte ik het voor een paard die een iets wat dik peesje had, dat zakte toen heel mooi weg.
Ik heb zelf een merrie met een wond op haar kont.Ze heeft ooit een trap gehad van een ander en dat was een grote open wond geworden.Dit is al jaren terug, maar is nog steeds dik door het littekenweefsel.Ik weet niet hoe het bij jou paard eruit ziet, maar kan het niet zo zijn dat het littekenweefsel is en geen vocht.Die plek bij mijn merrie voelt als vocht, maar dat is het niet.Misschien moet je toch maar eens een DA na laten kijken of advies vragen.
En inderdaad regel wat met je buurman.Heb het zelf ook.Heb zelf super mooi lint om mijn land en mijn buurman heeft van dat verschrikkelijke prikkeldraad.Heb ook wat minder regelen omdat het anders veel te gevaarlijk is voor de paarden, vooral als je straks een veulen hebt.

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 21:51

Heb je fotos van de wond?

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:21

even twee middeltjes uit de oude doos.....

de ene komt van een echte ouwerwetse paardenboer:

masseer de wond met een stuk oud hout.
Ja echt, het schijnt zo te wezen dat de wond dan geneest zonder wildvleesvorming (geen vers hout nemen, maar bijvoorbeeld een afgedragen klomp, gewoon heen en weer schommelen over de plek)
ik heb het zelf nooit geprobeerd, maar deze boer had ook een paard met een prikkeldraadwond op het sprongewricht, en je ziet er nu niks meer van. hij deed het iedere dag een minuut of 10

de andere tip van een bekende dierenarts hier uit het dorp:

bij wildvleesvorming zuurkool erop smeren.
door het zuur in de kool groeit het wildvlees niet verder en zal
afgestoten worden.
laagje erop smeren en een bandage eroverheen.
twee keer daags verversen.

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:42

eng dat het bij een gewricht is, dan lijkt het van buiten misschien beter te gaan maar het gwricht kan helemaal ontsteken! dat ten eerste.
ten tweede magnesium sulfaat een eetlepel bij elke voer beurt helpt het vocht beter af te drijven, als het vocht is ten minste...
groene leem mag idd nooit op open wonden, ik ben er persoonlijk al helemaal geen fan van want je sluit de heleboel af, voordeel geen vuil erin maar nadeel ook geen vuil eruit!!! Die biotex was zo slecht niet persoonlijk ben ik eer fan van betadine, scrub en shampoo om mee te wassen en oplossing gemengd met water om te ontsmetten, daarna dan betadine poederspray op de wond, heel goed spul is dit door dat er een ademend laagje over de wond komt, geen nieuw vuil erin en het oude pussige water er wel uit!!! Verder werkt het ook heel goed om een grote wond te laten genezen door er 2x per dag met een gezicht bruiner op te schijnen... ga veel stappen met het paard, dit houd alles mooi soepel en helpt ook herstellen...
tessie een wond kan na 24 uur wel gehecht worden, alleen moet de wond dan weer "opgefrist"worden dus alle wond randen worden weggeknipt en met een mesje de randen schrapen zodat het weer aan elkaar kan groeien, dit gebeurt meestal alleen met hele grote wonden die uit zich zelf niet zullen helen....

succes met je paard, persoonlijk denk ik dat het veulen geen kwaad kan in de buik, het paard heeft wonden en niets aan de botten dus het gewicht maakt niet uit, het vervelende is alleen als het veulen eruit is dat ie overal aan gaat zitten dus ook aan de wond!! dit is niet bevordelijk voor de wond en het veulen! denk aan ontstekingen bij beide...

toshke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:39

Ik heb n kennis die zn paard ooit ook in de draad gezeten heeft. Dat was gelukkig niet zo diep maar t zag er toch heel lelijk uit. Hij moest dat dan 3x per dag uitwassen en vulketan opsmeren en gewoon openlaten van de dierenarts. Groetjes

MarloesV89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 11:44

Ik heb geen advies over vochtafdrijving maar wat heel goed tegen wondgenezing helpt is Cole' liniment.

Ik ken een pony die een flinke wond had bij zn benen. De dierenarts erbij, gehecht enzo. De dierenarts zei dat het beter was om beter geen cole's te gebruiken. Na een maand was het nog niet echt beter met die wond dus de eigenaar heeft gewoon cole's gebruikt en na een week begon de wond al te dichten.

Nick1963

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 19:35

Bij opgelopen benen en reiniging zou je gedroogde brandnetels kunnen geven door het voer.( en beweging ).
Bij littekens zie je mooie heling met inmasseren van vitamine E olie.(Het weefsel blijft zacht en trekt niet , wordt mooi glad) succes

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 21:48

misschien een beetje cru gezegt....maar ik snap niet dat je dit niet hebt laten behandelen door een dierenarts!!..en zelf bent gaan dokteren, hier kan je paard aardig wat schade aan over houden al dan niet onherstelbare schade....en 5 á 6000euro?? vind dit wel erg overdreven voor een wondbehandeling, zelfs een koliekoperatie is zo duur nog niet.

zou in dit geval de dierenarts er wel bij halen en in ieder geval een AB laten kuur geven