Gebroken griffelbeentje en kreupelheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TessaB

Gebroken griffelbeentje en kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 11:14

Wie heeft er ervaringen met een gebroken griffelbeentje en kreupelheid?
Ik weet dat er veel paarden met een of meerdere breuken in het griffelbeentje rondlopen zonder dat het kreupelheid veroorzaakt (het is immers een zwevend botje, eigenlijk functieloos, het maakt alleen wel deel uit van het vlak van het gewricht, een breuk met kanteling van dit vlak kan dus kreupeheid veroorzaken). Ik ben op zoek naar ervaringen waarbij dit wel kreupelheid tot gevolg had.
Was rust afdoende? Is er toch een operatie (voor plaatsing schroef oid) aan te pas gekomen?
Waar zat de breuk? Was het direct duidelijk dat er een breuk zat?

Foto's hebben bij mijn paard nog geen duidelijkheid kunnen geven of er wel of niet een breuk in het griffelbeentje (RA) zit. We gaan er wel vanuit, dus komt hij 2 maanden op rust. Dit is best lastig, weten dat je paard kreupel is, maar niet zeker weten hoe of wat. Daarom ben ik benieuwd naar de ervaringen van anderen in eenzelfde soort situatie.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:20

Mijn bijna 3 jarige heeft met 2 jaar en trap tegen het griffelbeen gekregen en was daarna kreupel. We hebben foto's gemaakt. Gebroken vrij boven aan. Hebben hem toen 8 weken boxrust gedaan. Ben nog met de foto's bij Jan Greve geweest en die zij. Bij belasting kan het zijn dat ze kreupel wordt dat moet je wel opereren want dan heeft boxrust geen zin meer. Tot nu toe gaat het goed. We zien wel wat er gebreurt bij het zadelmak maken

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:21

Als ze er kreupel op worden kan een operatie noodzakelijk zijn idd. Ze halen dan een gedeelte of het gehele botje weg.

Ellebel

Re: Gebroken griffelbeentje en kreupelheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:19

Een paard van een kennis heeft dit ook gehad, die had ook wat vage kreupelheidsklachten en bleek z'n griffelbeentje gebroken te hebben. Het kon wel geopereerd worden maar dan zou het paard daarna 6 maanden boxrust moeten krijgen, aangezien het nogal en bloedkikkertje was wou ze hem dat niet aandoen en heeft ze hem laten inslapen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:47

9 vd 10 keer geneest het vanzelf, zo ook bij mijn paard en het paard van KellyenXena hier op bokt, trek er echter minstens een half jaar voor uit!

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 10:22

Mist: dit is inderdaad wat ik ook heb begrepen.

De andere verhalen klinken iets minder positief... Over het hele botje weghalen had ik nog niets gehoord, het botje maakt immers wel deel uit van het gewrichtsvlak, kun je die dan wel weghalen?

Xox: Op 1 foto van mijn paard was overduidelijk een lijn te zien (ook vrij bovenaan) dat een breuk kan zijn. Bij uitprojectie was niets meer te zien, het kan dus zijn dat doordat diverse botjes achter elkaar worden gefotografeerd een lijn ontstaat welke lijkt op een breuk. Was deze onduidelijkheid er bij jouw paard ook?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:37

TessaB schreef:

De andere verhalen klinken iets minder positief... Over het hele botje weghalen had ik nog niets gehoord, het botje maakt immers wel deel uit van het gewrichtsvlak, kun je die dan wel weghalen?

Xox: Op 1 foto van mijn paard was overduidelijk een lijn te zien (ook vrij bovenaan) dat een breuk kan zijn. Bij uitprojectie was niets meer te zien, het kan dus zijn dat doordat diverse botjes achter elkaar worden gefotografeerd een lijn ontstaat welke lijkt op een breuk. Was deze onduidelijkheid er bij jouw paard ook?

Nee, er was duidelijk een breuk te zien. Daar was geen twijfel mogelijk. Ik heb de foto's eens ingescant zal een skijken of ik hem hier op krijg

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:46

Mijn paard heeft met rollen in de box tegen de voerbak geslagen en brak zijn buitenste griffelbeentje op het achterbeen. Hij was er erg kreupel op. Dit kwam eerder door de geirriteerde pezen die erover lopen dan de breuk zelf.

Foto's wezen uit dat het bij het kopje gebroken was en zwevend was.
De optie was om meteen te opereren of afwachten of het ingekapseld zou worden.

Ik heb mijn paard 3mnd op rust gehad en daarna weer opgepakt.
Gelukkig heeft het lichaam het netjes ingekapseld en heeft hij er geen last van.
Hij loopt wel altijd de kans om met een rare sprong, krachtinspanning of een tik er weer last van te krijgen, dan moeten we wel opereren waarschijnlijk.

Het is nu 3 jaar geleden e gaat nog steeds goed !!

Zou het in goed overleg met je DA doen aan de hand van de foto's.
Hier krijg je allerlei adviezen van ons die we niet kunnen geven omdat we de foto's niet zien kunnen en niet weten hoe het gebroken is.

Succes met je paard

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:33

bij mijn nu overleden draver Gino was het griffelbeen van zijn linker achterbeen aan de buitenkant verwijderdt

hij heeft er bij ons nooit last van gehad[kreupel of zo] en mijn vriendin had hem al 6,5jr

later toen ik hem had,1,5jr, kreeg hij klachten.
op de foto`s was te zien dat het hele griffelbeen tot bovenaan weggehaalt was.
alleen bleek nu dat toen ook de pees ernstig beschadigd was,daar was nu niet veel meer van over.
hij is dan ook na toch nog paar mnd dokteren afgemaakt.

en bij mijn pony die ik nu heb,bleek op de foto dat haar griffelbeen aan de binnenzijde van haar voorbeen op meerdere plaatsen gebroken was maar in 2 mnd weer aangegroeit.

ze was drachtig toen ze zich aangetikt had,en stond al met rust in de wei.
daar heeft ze een paar dagen kreupel op gelopen.

nu heeft ze pas boven deze breuk weer aangetikt,1 dag onregelmatig gelopen en daarna niet meer.
ze heeft nu wel 1 grote bult en een kleintje erboven.

mijn DA vertelde ook dat het griffelbeen verwijderd kan worden als ze er last van heeft [pezen]maar gelukkig is het [ nog] niet nodig!

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 15:19

Xox: Het zou fijn zijn als je die foto op internet kunt krijgen, mocht het lukken mag je die ook wel pb-en (ik kan me voorstellen dat niet iedereen die hoeft te zien).

ElCamino en mirgino bedankt voor het vertellen van jullie ervaringen!

ElCamino: je laatste opmerking is helemaal waar. Ik heb dit topic ook specifiek geopend om ervaringen te horen. Wat betreft de behandeling laat ik mij leiden door de dierenartsen!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:27

Mijn ruin heeft het ook gehad. Tja...het gevolg van ff snel losgooien zonder beenbescherming. Hij heeft zichzelf (voor) aangetikt. Hij liep niet direct kreupel, sterker nog, ik heb hem gewoon doorgereden (wist niet eens dat hij zichzelf had aangetikt). In de week erna werd het been wel dikker. Dierenarts laten komen, deze verklaarde schieffel en gaf 1 of ander smeerseltje voor 3 x daags. Echter na 2 keer smeren, was zijn been daar 3 x zo dik (binnenkant rechtervoorbeen). Meteen gestopt met smeren. Toen zijn been zo dik werd liep hij pas kreupel (en nog niet eens stókkreupel). In de de week erna naar de kliniek gegaan, scans + foto's gemaakt. Inderdaad: griffelbeentje gebroken. We hebben hem meteen daar gelaten en de volgende dag zou hij geopereerd worden. Het griffelbeentje is boven de breuk 'eruit gehaald', botje heb ik zelfs nog!

Hij heeft toen nog 2 weken in de kliniek gestaan i.v.m. verwisselen verband etc. Daarna mocht hij naar huis. Aan de hand stappen, 3x daags 10 minuten. Na 1 week de hechtingen eruit. Wondje was een klein beetje gaan ontsteken daardoor duurde het een week extra.

Binnen 7 weken na de operatie zat ik er alweer op en binnen 9 weken liep hij gewoon weer ZZ-licht!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:31

TessaB schreef:

Bij mijn schimmel was het kapot op de aanhechting (griffelbeentje is GEEN zwevend botstuk) bij de sprong. Ze was destijds 18, na 4 mnd weidegang (beweging is goed !!!) was het over, doe er alles weer mee incl. springen- ze wordt in april 24 jaar.

Bij Kelly's paard was het een gecompliceerde breuk op 2 plaatsen, zag er verschrikkelijk uit op de foto- maar is na een half jaar ook weer vanzelf goed gekomen.

Let wel- bij mijn paard is er in 1 gewricht spat ontstaan- gelukkig geneest mijn schimmel terwijl je er naar kijkt bij het paard van Kelly is geen spat ontstaan, maar het duurt een tijd voordat het lichaam het gewricht "ingekapseld" heeft- da's heel duidelijk te zien op de foto! zodat de scherpe randjes van de breuk er vanaf zijn.

als er spat ontstaat kan het tot 2 jaar duren voordat een paard weer zuiver loopt. Tegenwoordig kun je met het middel Tildren voor 85% genezing krijgen bij spat.

DendroFleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:04

Mijn veulen heeft waarschijnlijk een klap gekregen en hierdoor is er een splinter van het griffelbeentje geraakt. Onder zijn sprong was het dik en zat er een wond. Kreupel was hij er niet echt aan. In eerste instantie leek het te genezen maar de ontsteking kwam weer opzetten en toen verdacht mij DA het van een breuk. In Emmeloord is hij op de foto gegaan en was de splinter te zien. We konden of opereren of het lichaam het werk laten doen. Als deze laastse optie niet zou lukken konden we altijd nog voor een operatie kiezen.
Het veulen is uiteindelijk verkocht en toen zijn er bij de aankoopkeuring weer foto's gemaakt. En toen bleek dat de splinter niet meer te zien was en het lichaam het heeft opgenomen.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 00:13

Hier is de foto maar deze is erg slecht. Ik heb er twee van goede kwaliteit maar die kan ik natuurlijk zo snel niet vinden Zal er morgen even mijn best doen
Afbeelding

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 08:46

mijn paard zijn griffelbeen was in drieeen stokkreupel en super dik, bij de kliniek wouden ze het aan kijken, maar uiteindlijk was er toch een operatie nodig om 1 stuk te verwijderen, dit bleef los en irriteren, het andere stuk was al weer vastgegroeit, nu 2 jaar l;ater kan hij alles weer het been blijft alleen altijd wel wat dikker als hij net uit zijn stal komt.. het is idd een slechte foto, ben benieuwd naar de andere

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:32

een van onze paardjes heeft 2 gebroken griffelbeentjes aan zn rechterbeen. die wordt geopeerd omdat hij er wel last van heeft,en zijn been loopt ook op.
bij hem worden de griffelbeetjes verwijdert ( het is op de dunste plek gebroken)

als die van jou er ook last van heeft kun je er de beste iets aan doen.. anders blijven ze meestal wel problemen houden..

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 18:20

Best wisselende verhalen merk ik... Ik wacht nog even de reactie van Emmeloord af, er is nog steeds twijfel of het lijntje op de foto wel een breuk is. Als het een breuk is, is het wel een 'mooie' breuk welke met rust mooi aan elkaar kan groeien aldus de geraadpleegde dierenartsen. En jullie ervaringen benadrukken dat.

Xox: De foto is inderdaad een beetje onduidelijk, ik was al heel benieuwd of dat wel zou lukken: een rontgenfoto inscannen!

carola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:23

Paard van een vriendin van mij heeft griffelbeentje gebroken. Na 9 mnd rust is ze weer gaan opbouwen, paard werd weer kreupel en door littekenweefsel was het niet meer goed te opereren. Paard is naar de slager gegaan.
DA was ook Emmeloord dacht ik.
Dus zij had liever meteen geopereerd.
Persoonlijk zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, en opereren. Het is een vrij simpele operatie, en het herstel is net zo lang als dat ie anders ook op rust moet zowat. Het is alleen wat duurder, maar ja, wel minder risico.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 18:24

TessaB schreef:
Best wisselende verhalen merk ik... Ik wacht nog even de reactie van Emmeloord af, er is nog steeds twijfel of het lijntje op de foto wel een breuk is. Als het een breuk is, is het wel een 'mooie' breuk welke met rust mooi aan elkaar kan groeien aldus de geraadpleegde dierenartsen. En jullie ervaringen benadrukken dat.

Xox: De foto is inderdaad een beetje onduidelijk, ik was al heel benieuwd of dat wel zou lukken: een rontgenfoto inscannen!

Dat inscannen gaat wel maar er waren 3 foto's waarvan deze eigenlijk mislukt was en die kan ik natuurlijk vinden en de rest niet Ik zal ze denk ik opnieuw moeten inscannen.

TessaB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 13:28

Mijn paard heeft geen gebroken griffelbeentje, er was een zeer goede foto gemaakt van een voedingskanaaltje. Aldus Emmeloord.

Bedankt voor jullie reacties!

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:12

Mijn pony heeft afgelopen mei haar griffelbeentje gebroken. Ze liep er kreupel op.

Na het maken van de foto's heeft ze ruim acht weken lang weiderust gehad. Daarna was het genezen.
Nou moet ik zeggen dat het een heel nette breuk was, misschien speelt dat mee.

Als je meer wilt weten mag je een pm sturen hoor.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:40

carola schreef:
Paard van een vriendin van mij heeft griffelbeentje gebroken. Na 9 mnd rust is ze weer gaan opbouwen, paard werd weer kreupel en door littekenweefsel was het niet meer goed te opereren. Paard is naar de slager gegaan.
DA was ook Emmeloord dacht ik.
Dus zij had liever meteen geopereerd.
Persoonlijk zou ik ook het zekere voor het onzekere nemen, en opereren. Het is een vrij simpele operatie, en het herstel is net zo lang als dat ie anders ook op rust moet zowat. Het is alleen wat duurder, maar ja, wel minder risico.

9 maanden.... pff dat is wel lang.. als ze de griffelbeentjes er volgende week bij mijn paard er uit halen, (kan er btw op wacht, hij mag gelijk weer mee naar huis) kan ik hem over een maand al weer rustig aan rijden..

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 21:29

Mijn pony had trouwens nadat haar griffelbeentje genezen was een overbelasting van de achterhand, omdat ze haar linkerbeen had ontlast. Dus daar moet je ook mee uitkijken.