wonderolie??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

suuperrsuuz

wonderolie??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:55

Wie kent 'wonderolie' (basis schijnt pinda olie te zijn) het moet tegen jeuk op harige plekken zijn. Ik had er nog nooit van gehoord! Iemdan anders misschien en werkte het ook tegne jeuk?
suupersuuz

10y

Re: wonderolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:56

Op welke basis wonderolie is zou ik niet meer weten. Het heet wonderolie omdat het vroeger als huismiddel tegen allerhande kwaaltjes werd gebruikt. In principe is het een middel tegen verstopping van de darmen (mensen) en als je daar dan een flinke eetlepel van naar binnen werkt, dan zou ik maar in de buurt van een toilet blijven. Moet wel erg heftig zijn. Dus of het tegen jeuk zou helpen, ik denk het haast van niet.

ellepel

Re: wonderolie??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:22

even van internet gehaald:

Wonderolie of Ricinusolie is een plantaardige olie die in Nederland vooral bekend is als laxeermiddel en die vrij te verkrijgen is bij de drogisterij. Wonderolie is gemaakt van de vrucht van de Wonderboom (Ricinus commmunis), de zogenaamde wonderboon. De wonderboom behoort overigens niet tot de familie der peulvruchten, Leguminosae, en in die zin is de wonderboon geen "echte" boon.

De olie wordt gewonnen door het pletten en uitpersen van de wonderbonen. De pulp die overblijft is zeer giftig zowel voor mensen als voor dieren. Het gif in kwestie wordt in zuivere vorm ricine genoemd. Wonderolie kan worden toegepast bij de productie van zeep, smeermiddelen, hydraulische en remvloeistoffen, verf, inkt, koudebestendige plastics, boenwas, nylon, medicijnen en parfum. Medicinaal kan ricinusolie worden toegepast in de vorm van wikkels, druppels en grotere orale doses. In de Angelsaksische landen is wonderolie ook vrij te krijgen, onder de naam Castor oil.