Hoefbevangen, veulentjes uitgesloten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sanneh14

Hoefbevangen, veulentjes uitgesloten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:34

Hoi hoi, wij hebben een hele lieve Welsh merrie van 9 jaar, zij is 2 jaar terug hoefbevangen geweest, maar is er goed van genezen. Is het mogelijk om haar te laten dekken? en is de kans groter dat het misgaat? en hoe groot is die kans?

groetjes Sanne, ik hoop dat iemand snel iets weet

Junior2019

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:38

hoi
Mijn paard is ook hoefbevangen geweest en ze heeft een veulen gehad.Mijn hoefsmid vond dit helemaal geen goed idee maar ik was er al mee bezig en had er al geld ingestoken.Hij zie dat de hoeven zo weer een enorme terug val krijgen.Dit is ook wel gebeurd maar het is ook weer goed gekomen.Ik moet wel zeggen dat mijn paard heel erg hoefbevangen is geweest.

bokkig

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:44

Hoefbevangen kan een dier worden, wat verkeerde voeding krijgt, te dik is, wat te weinig beweging en platte hoeven met een slechte witte lijn heeft, of wat zware hormoon medicijnen moet slikken. tijdens zwangerschap is er geen grotere of kleinere kans dat je pony weer bevangen raakt als nu. Het is niet erfelijk.
Zorg voor veel beweging en goed ruwvezelig voer en dan is er geen reden om aan te nemen dat het mis gaat.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:49

Is niet verstandig. Meestal krijgen ze weer problemen doordat ze zwaarder worden. Ook merriebrok kunnen ze niet verdragen door het hoge eiwitgehalte. Mocht ze bevangen worden kan ze niet op de wei en het veulen dus ook niet. Onze fokmerrie werdt bevangen door de geboorte en het veulen heeft ook weinig buiten kunnen staan. Was echt een toestand. De Da heeft ook geadvisseert nooit meer met haar te fokken.

Nouran

Re: Hoefbevangen, veulentjes uitgesloten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:32

Onze arabische fokmerrie is een aantal jaar geleden hoefbevangen geweest (bij haar vorige eigenaar). Ze gaven haar heel weinig kansen. Toen wij haar kregen was het allemaal al weer veel beter, gelukkig.
Bijna 2 jaar geleden heeft ze een hele mooie hengst gegeven, en is nu drachtig van haar 2e veulen na de hoefbevanging..

Afgelopen zomer ben ik zelfs nog met haar Nederlans kamipoen voor het AVS stamboek geweest in de merrie rijrubriek.

Voor aankomend jaar laten we haar wel leeg en ga ik het met haar proberen in de sport.

****Als je gaat dekken met je paardje, let dan heel goed op te vers gras, eiwitrijk kuilvoer, en merriebrok!!**** Succes..

SAKKIA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:11

De kans is wel een beetje groter dat het weer bevangen zal worden. Maar als je alles goed in de gaten houdt kun je dit wel tot een kleinere kans beperken. Misschien is het verstandig ook nog even wat info bij je DA re halen, hij kent jou paard ook goed.