Wat is ocd ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Wat is ocd ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:42

Misschien dat er al wat meer topics hierover zijn, maar ik wil graag weten wat ocd is.
Kan het paard erlast van hebben/krijgen op den duur? WAt als je een paard met ocd koopt, kan je daar nog gewoon intensief mee dressuren en springen zonder dat hij er last van krijgt?

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:59

ja er is een grote kans dat het paard er last van krijgt, over het dressuren en springen als je dit intensief gaat doen kan het zijn dat het paard er sneller last van krijgt, meestal word een paard met een ocd ook niet goed gekeurd... overigens is een ocd wel te opereren. er is ook een kans dat het paard er nooit last van krijgt, maar die is klein... Mijn vriendin rijd z2 met haar paard en die heeft een ocd in zijn knie en nooit kreupel... was een toevals bevinding dus het kan wel, minder leuk vb mijn paard had 2 ocd, 1 in zijn kogel en een in d'r hoef, ze was nog maar 5 waarschijnlijk was ze er mee gebeoren, dit was trouwens in een been daar kwamen nog eens 3 kwalen bij en ik heb haar laten inslapen... twee uitersten maar zo gaat het helaas wel, de keus is aan jou, maar vanuit een kliniek geven ze een negatief koopadvies....

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:00

ocd? ik ken dat alleen als Obsessive-Compulsive disorder... maar dat kunnen paarden niet krijgen

utah_lover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:58

ocd zijn losse botsplintertjes in je paard zijn lichaam.....meestal in het gewricht....
ze krijgen er idd last van als je intensieve dingen met ze gaat doen....
ligt er ook een beetje aan natuurlijk in hoeverre je paard dat heeft....
sommige krijgen er geen last van en een ander hoef je ook maar iets mee te gaan doen en ze zijn kreupel.....
gewoon voorzichtig mee om gaan zou ik zeggen
succes ermee!!!!

Jennifer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:59

Er staat heel veel info over ocd op internet via google.

Mij werd verteld dat een paard er echt geen last van hoeft te hebben.

Anoniem

Re: Wat is ocd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:01

Mijn vriendin wilde een paard kopen en dat bleek ocd te hebben bij de keuring.Ze heeft hem kunnen laten opereren(hij was net drie) en nu loopt hij al enkele jaren op hoog nivo dressuur.Dus als je geluk hebt gaat het goed.

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:56

Laat het paard op de foto zetten door een erkend paardenkeuringsarts en laat hem je adviseren! Het ligt er heel erg aan waar het zit en hoe groot het is. Wij staan op het punt een 3 jarige te kopen met een hele kleine ocd in de kogel van zijn achterbeen en wij hebben de foto´s na laten kijken door een erkende keuringsarts en die vond het zo nihil dat ze het er nu niet uit willen laten halen omdat de kans dat hij er last van krijgt te klein is! Het is zo klein en zit op een gunstige plek en wij hebben een positief koopadvies gekregen. Dat wil niet zeggen dat hij er nooit last van zal krijgen, maar de kans is echt nihil. Hij kan de verzekering gewoon in met uitzondering van zijn ocd, maar we gaan wel proberen hem volledig te verzekeren met wachttijd van 1 jaar op de ocd. Dat betekend dat als ie na een jaar in de sport geen last heeft gehad, hij volledig verzekert kan worden, maar dit kan dus niet met iedere ocd!!!

lovelyme

Re: Wat is ocd ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 14:45

Ik heb ooit een keer een merrie gehad met 3 OCD!
Nooit ergens last van en springt nu internationaal in Zweden!!
Is niet geopereerd en is na mij helaas voor bakken geld verkocht.
Ik dacht ook van nou ze heeft een OCD dus als ik er een kleine vergoeding voor kan krijgen prima
En nu heb ik veel contact met de eigenaar en dan denk je er nog weleens over.
Ze heeft ook gewoon Deurne gelopen dus het hoeft echt geen probleem te zijn!!!
Nu wat ouder en minder naief, wil je natuurlijk het liefst een 100% goed paard, maar zou ik het er niet direct voor laten!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 14:53

bedankt voor de reacties,

ik had gemaild, en ze zeiden dat hij al 2x door de keuring heen was gekomen..

rayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:57

Laat hem toch zowiezo zelf klinisch keuren als er geen recent keuringsrapport bij zit en zijn er recente foto´s vraag ze dan mee voor een second opinion! Zijn ze van mening dat hij verder goed is moet dat geen probleem zijn neem ik aan. Tenminste bij ons niet!

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 19:00

idd, nooit op "zeggen" afgaan, of je de mensen kent of niet, het is namelijk niets iets van een eurootje dat je koopt...