Bloedonderzoek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelpla

Bloedonderzoek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:28

Een paar maanden geleden heeft de dierenarts bij mijn tinker hoefbevangenheid geconstateerd.
Nu is mijn bekapper vorige week geweest en volgens hem is het absoluut geen hoefbevangenheid.
Hij loopt voor erg onregelmatig, vooral als er iemand op hem rijdt.
Nu denkt mijn bekapper dat het in zn pezen zit, en raadt me aan om een bloedonderzoek te doen.
Wat houdt dit nou precies in en kan dit ook gewoon thuis gebeuren?

Alvast bedankt.

Groetjes
Esther

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:47

Hoefbevangenheid is meestal aan te tonen in het bloed. De Da komt dan bij je langs om bloed af te nemen. Dat stuurt hij dan naar een laboratorium en een dag later krijg je de uitslag.

Het kan heel goed zijn dat de hoefsmid niet kan zien dat de pony bevangen is. Typische symptomen aan de hoef zijn ringen in de hoornwand en een verbrede witte lijn. Die is niet bij elk hoefbevangen paard te zien. Mijn merrie is bijna 3 jaar lang chronisch bevangen en daar is aan de hoef niks te zien. Alleen gevoelig. Als onze smid niet beter zou weten zou die het ook nooit hebben herkend,

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:49

haal je spier bevangen en hoef bevangen niet door de war?

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:57

shaneen schreef:
haal je spier bevangen en hoef bevangen niet door de war?

Spierbevangen heb ik nog geen 1x gehoord, dus dat denk ik niet

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:01

ik vroeg het want ik snap het bloed niet bij de pezen, en bij een hoefbevangen paard is het ook niet standaard om een bloedonderzoek te doen..

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:04

En bij spierbevangenheid wel? (ik heb er echt geen idee van hoor)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:05

Xox schreef:
Hoefbevangenheid is meestal aan te tonen in het bloed. De Da komt dan bij je langs om bloed af te nemen. Dat stuurt hij dan naar een laboratorium en een dag later krijg je de uitslag.

Wow, die VA wil ik ook wel!
Bij mij duurde het 3 weken voordat ik de uitslag kreeg, dus ik denk dat dat per praktijk kan verschillen.
De kosten van zo'n onderzoek varieeren tussen min. € 100 tot € 300.
Bij die van mij is, ongevraagd, nog een onderzoek uitgevoerd, en het eindbedrag was € 270. Voor het geval dat je dat ook nog wilde weten,

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:08

ja dan kijken ze naar de spierenzymen, zijn die verhoogd dan is ie spierbevangen... bij mij op de kliniek heb je dezelfde dag nog de uitslag, behalve van een screen groot, die duurt 1 a 2 dagen... en is niet zo duur als hierboven gezegd word!

Kelpla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 20:09

[/quote]

De kosten van zo'n onderzoek varieeren tussen min. € 100 tot € 300.
Bij die van mij is, ongevraagd, nog een onderzoek uitgevoerd, en het eindbedrag was € 270. Voor het geval dat je dat ook nog wilde weten, [/quote]

idd wel erg handig om te weten

CarpeDiem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:56

Onze dierenarts heeft binnen een halve dag de uitslag :S ... Maar die kan dan ook alles zelf onderzoeken en hoeft dus niets op te sturen!

wbt. je paardje. Bel de da nog een keer, en leg het hem voor. Hij heeft je paard al ooit behandeld.. Lijkt me dat hij het beste kan inschatten wat nuttig is en wat niet!

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 18:39

Volgens mij kan je de hoefbevangenheid alleen net na de aanval uit het bloed halen adhv de waardes.
Als er iets met de pezen is, zie je dat niet in het bloed terug.