Ervaring met kystes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Ervaring met kystes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 15:48

Enige weken geleden ontdekte ik bij mijn ca 7 jarige haflinger merrie een bultje aan de binnenkant van haar achterbeen (hoog, bijna tegen de uier aan zeg maar, maar wel echt op het been). Bsloten om het even aan te kijken, maar het werd niet kleiner (gelukkig ook niet groter)
Toch besloten om de DA erbij te halen, je weet tenslotte niet wat het is.
Die is 2 weken terug geweest (was er zelf helaas niet bij, moest werken) maar een stalgenoot nam even voor mij waar.
Het is dus een kyste. Moet het in de gaten blijven houden dat het niet groter wordt of vervormt, en dat ze er geen last van krijgt. Mocht 1 van die drie dingen wel optreden kan het terplekke verwijdert worden (ze hoeft hiervoor niet naar de kliniek ofzo)
Toch ben ik benieuwd naar ervaringen van anderen. Wat hebben jullie ermee gedaan? Kreeg jullie paard er last van?
En ik zit een beetje met het volgende. Hoe groot zou de kans zijn dat er met rollen ofzo een bilkoord van de deken achter blijft hangen? En zou dit het kunnen beschadigen?
Aan de ene kant heb ik zoiets van, zolang ze er geen last van heeft lekker laten zitten, aan de andere kant zit het me niet lekker

shaneen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:52

wat je ook kan doen is een dikke naald biopt, dan weet je zeker wat het is, dat onderzoeken ze namelijk onde dr microscoop, weet je ook of je je er druk om moet maken, want een kyste vind ik persoonlijk erg onduidelijk...

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 12:45

een kyste is een holte onderhuids gevuld met vocht en vuil. ik heb er zelf 1 in mijn kaak. ik zelf heb er geen last van en hoor van andere mensen die er 1 hebben dat hun er ook geen pijn of last van hebben. je zou het weg kunnen laten halen, maar zover ik weet hoef je je er geen directe zorgen over te maken.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-06 21:48

heb vandaag (nog steeds geen wijzigingen) met mijn telefoon even een foto gemaakt:
Afbeelding

LadyMadonna

Re: Ervaring met kystes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 17:52

bewust even omhoog gehaald zodat ik geen nieuw topic hoef te openen.
Inmiddels zijn we 2 mnd verder. Heb het continu goed in de gaten gehouden en er trad geen verandering op (zowel positief als negatief niet).
Echter 2 weken geleden leek het zachter te worden, en inmiddels is het veel en veel kleiner. Als het zo doorgaat is het met een week of 2 denk ik weg....
Goed nieuws dus!