Kreupel door spanning?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kelly_ann

Kreupel door spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:52

Er bestaat natuurlijk ook dingen als teugelkreupelheid e.d.

Maar kan een kreupelheid ook worden ontlokt door spanning?

Heb het betreffende paardje nu twee keer meegehad naar ander terrein. De eerste keer liep ze niet goed, oorzaak onbekend.

10 dagen stappen en daarna het werk weer opgepakt. Nu na twee weken weer aan het werk te zijn liep ze wat ons betreft heel fijn.

Weer meegenomen naar ander terrein en ditmaal liep ze wederom twijfelachtig/onregelmatig.

Loopt ze thuis onder het zadel nu ook niet 100%? zijn we zo kippig? Kan het me haast niet voorstellen. Maar wat is dan de oorzaak?
De andere bodem? spanning?

Ik moet zeggen dat ze best wel stressgevoelig is, en dat ze op ander terrein ook een beetje heter en dribbelig is.

Is spanning in dit geval een oorzaak? of is het een trigger voor een onderliggend probleem (de kreupelheid)?

Veel vragen, sorry, hoop dat jullie met me mee willen denken.

shaneen

Re: Kreupel door spanning?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:15

het kan allemaal wat je zegt, de bodem lijkt mij eerder het geval dan de spanning, maar dat kan absoluut ook, je kan eens ez-kalm proberen, hierdoor word je paard "cool"tussen zijn oren, dus niet zoals met sedalin dat het helelichaam sloom word, allen tussen de oren... dan sluit je de "spannings trigger"evt uit... ook heb je bij de paarden drogist hier iets voor, weet even niet meer hoe dat heet, maar dat kan je zelf op hun site wel vinden..

dat over de bodem kan je evt oplossen door je paard op een ijzer te zetten als hij hier niet al op staat en anders evt een zooltje, dan zou ze geen last meer hebben van evt gevoelige voeten... is de bodem juist zwaar en thuis niet kan het ook weer met bv de pezen te maken hebben...

nog een optie is van te voren een pijnstiller geven, eerst kijken of het paard weer niet goed loopt is dit zo een pijnstiller geven dit laten inwerken en weer rijden, loopt ie goed weet je dat het geen spanning is...

nou succes met het uitzoeken!

karijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:24

Je zegt dat het eigenlijk alleen is gebeurd op vreemd terrein maar thuis niet. Daarbij zeg je dat ze dan wat heter/dribbeliger is dan thuis. Het kan inderdaad spanning zijn maar dan denk ik eerder van jou als ruiter dan het paard zelf. Waarom zeg ik dit? Ik heb het namelijk ook gehad. Ik blokkeerde zelf in mijn bovenlichaam en daardoor stoorde ik mijn paard in zijn bewegingen met als resultaat, teugelkreupel. Dat rijd je er heel makkelijk in maar moeilijk er weer uit. Werk dus meer aan je eigen ontspanning.

gigelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:43

kan veel oorzaken hebben..
idd teugel kreupel, maar dan zou ie dat vaker moeten hebben..
ik denk eerder aan de bodem, en dan ook aan zijn pezen idd
Een keer laten onderzoeken dan weet je het zeker

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 19:08

Ken een paard dat alleen tijdens spanning op vreemd terrein teugelkreupel liep in het begin. Of het teugelkreupel is kan je vaak makkelijkste beoordelen door hem op eigen benen aan een lange teugel rond te laten draven, dan zou het weg moeten zijn.
Als hij thuis op het harde gewoon goed is (ook op voltes) en alleen op vreemd terrein, dan zou ik hem wat vaker mee nemen naar vreemde locaties en niet alleen op wedstrijden.