pony loopt/trapt zn eigen achter kootholtes open

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hakkie

pony loopt/trapt zn eigen achter kootholtes open

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:06

wie o wie kan mij helpen???

mijn shet loopt/trapt met rijden en in de stapmolen zijn eigen kootholtes van zn achterbenen open..... hij heeft altijd tijdens het rijden/logeren en in de stapmolen strijklappen om achter maar krijgt het elke keer toch weer voor elkaar om ze kapot te tikken/trappen.

ik weet niet meer wat ik hier tegen moet doen...zelfs de dierenarts heeft ernaar gekeken en heeft zoiets nog nooit eerder gezien... het is ook geen mok!!! op stal doet hij het ook af en toe wel eens terwijl hij niet druk of onrustig is op stal. meestal is het een kant maar eergister heeft hij in de stapmolen 2kanten open getikt.

nu hij die wonden heeft kan ik ook niet rijden want hij heeft er erg veel last van. ik heb het al geprobeert met verband erom heen maar dat blijft niet zitten. en de springschoenen die ik heb zijn voor achter te lang.. en bandages kunnen niet zo ver tot in de kootholte.

wie heeft er tips? want de wonden worden ook elke keer groter..

monteaura

Re: pony loopt/trapt zn eigen achter kootholtes open

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:09

Heeft hij toevallig net nieuwe ijzers? Daar kan het ook nog weleens van komen! Noa doet het ook verschrikkelijk erg, maar ze heeft het altijd al gehad, niks aan te doen dus. Ik longeer haar niet meer.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:32

nee hij heeft geen ijzers. hij doet t niet alleen met longeren ook met rijden en in de stapmolen...

Brisk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:09

Misschien toch het principe van springschoenen, je kan er miss een stuk afknippen? Met wat creativiteit valt er toch wel een mouw aan te passen?

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:35

er zijn speciale bal/kootbeschermers te koop, i.c.m. strijklappen moet dit wel op te lossen zijn.
Hoe oud is je pony? Misschien kan je hoefsmid enigzins een uitkomst bieden. Je rijd erop dus ik neem aan dat hij 3 jaar of ouder is, dus niet meer te corrigeren, maar misschien toch op te lossen...

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:46

hij word bijna 6.... hij heeft platvoeten en dat is bekend bij de hoefsmid. hij doet dit ong sinds een jaar

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:52

Trapt hij de kootholtes van zijn achterbenen open? Hoe krijgt hij dat voor elkaar?

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 21:49

ik heb net geen foto's kunnen maken want t was te donker...morgenmiddag ga k t nog x proberen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:40

Ik dacht ook aan de hoefbalbeschermers, en als je pony dit sinds een jaar doet, zou je het toch een keer aan de smid moeten voorleggen: als hij goed is, kan hij zo bekappen en eventueel beslaan dat het paard anders gaat lopen.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:45

HAHAHA, zat me idd ook af te vragen hoe hij de kootholtes van zijn ACHTERbenen stuk kan maken...

zullen wel de kootholtes van de voorbenen bedoelen....

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 16:06

nee echt de kootholtes van zn ACHTERBENEN!!!!!
de smid bekapt hem ook al op een speciale manier omdat hij platvoeten heeft, en in de zomer heeft hij speciaal beslag ervoor

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 16:23

Heb je er al een keertje aan gedacht om skidboots (worden gebruikt bij de western, in verschillende maten te verkrijgen) te gebruiken? Als hij van achteren zo maait dat hij zichzelf bezeerd is dit misschien de oplossing:

Afbeelding

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 21:41

heb je zelf kunnen zien hoe hij dat dan doet?

lijkt me erg moeilijk hoor om jezelf in je achterkoten te trappen.

de mijne stapt erg ruim,en is voor te laat weg en trapt regelmatig haar ijzers af of de hoefballen kapot.

hoe doet hij dat?

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 22:56

nee want als ik rijd zit ik er op dus kan ik het niet zien...maar t is meer naar de zijkant he! zeg maar richting de hoefbal maar wel achter achter

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:12

hij maakt dan een soort strijkbeweging?

erop staan is erg moeilijk,maar als je met de hoeven langs elkaar strijkt gaan ook je benen stuk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:18

Zijn het niet de kroonranden. Heeft hij franse stand? Kootholtes achterbenen lijken me wel acrobatisch. Ik denk idd springschoenen de enige optie is, maar als hij vanachter plat staat is dat bijna onmogelijk, ook hoefbalbeschermers gaat dan niet, want dat probleem heb ik bij mijn paard zijn voorbenen, daar heeft hij geen verzenen.

Bandageren, eventueel verbandgaas met wat watten eronder aan de achterkant over de plek heen bandageren. Verbandgaas rekt goed mee en is goed om de voet/been heen te vormen. Kun je ook meteen de wond schoonhouden en eventueel wat betadinejodium in de wat doen voordat je bandageert met verbandgaas.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:26

Nou snap ik hem wel....
Het paard moet anders bekapt of beslagen worden.
Tijdens het lopen maakt het dier duseen scheppende beweging naar binnen met de achterbenen begrijp ik waardoor hij de binnen achterkant van zijn been raakt.

Dit kun je oplossen met de pony anders op zijn benen zetten.
Let op: echte correctie is niet meer mogelijk natuurlijk op zo'n leeftijd maar iets bewerken kun je het wel mbv je hoefsmid.

Anders zit er niets anders op dan beschermers te dragen, bellboots of inderdaad combination boots.
Je hebt ook speciale plastic beschermers tegen balbetrapping, die kun je natuurlijk ook achter gebruiken.

Succes ermee

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:37

Mijn paard heeft het ook. Ik heb er op verzonnen gewoon altijd met springschoenen te rijden achter. En dat helpt heel goed, alleen als ik dan een wedstrijd heb dan heeft hij het gelijk weer opgengetrapt dat is wel weer een nadeel.
Je vertelde dat jou springschoenen te groot zijn misschien kan je er inderdaad wat van afknippen of iets dergelijks.

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 08:51

Cassidy schreef:
Heb je er al een keertje aan gedacht om skidboots (worden gebruikt bij de western, in verschillende maten te verkrijgen) te gebruiken? Als hij van achteren zo maait dat hij zichzelf bezeerd is dit misschien de oplossing:

Afbeelding

Dit zijn hele fijne. Ik heb ze ook een tijdje gebruikt bij een paard dat zichzelf in de wei iedere keer aan de achterbenen bezeerde. Zijn niet de goedkoopste beschermers, maar wel erg goed!

Alline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:46

Als je paard zo scheef loopt dat hij zn eigen achterbenen aan trapt dan is het een hele grote kans dat ie scheef bekapt wordt. Een paard hoort zn hoeven recht neer te zetten; wanneer hij eerst de binnen of de buiten kant neerzet is hij scheeft bekapt.

Wanneer een paard platvoeten heeft ligt dat niet aan zn stand, maar aan de witte lijn. Waarschijnlijk is die dan te zwak, waardoor het hoefbeen naar beneden zakt. IJzers verzwakken de witte lijn alleen maar meer. (dit laatste was dan wel niet jou vraag, maar ik kon het niet laten hier ook nog op te reageren )

Kijk eens op www.hoefnatuurlijk.nl . Hier staat heel mooi op beschreven hoe het werkt met hoeven en bekappen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:24

Alline: Er komt vast een verwijzing dat je niet mag doorlinken

Maar i.d.d. na het volgen van een cursus regelmatig zelf vijlen evt. o.l.v. bekapper. Op den duur zal je het resultaat zien. Mijn merrie liep voorheen zo dat ik niet onterecht bang was dat ze de achterhoeven zou strijken. Nu ik zelf bekap, staat en loopt ze veel beter op haar benen. Je hoeft niets te corrigeren, de hoeven van je paard geven zelf aan hoe of wat, door slechts uitsluitend de zool aan te houden bij het vijlen.

hakkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:27

ok, thanx allemaal voor de tips!!!
ik ga zkr kijken voor die skidboots om ze in hele kleine maat te krijgen