hoe lang kun je pijnstillers e.d. aantonen in het bloed?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rivano

hoe lang kun je pijnstillers e.d. aantonen in het bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 12:47

Als je een paard koopt en je wilt weten of hij tijdens het transport dingen zoals pijnstillers ofzo gekregen heeft. (zodat hij niet kreupel aankomt, en het pas later aan het licht komt.)

Na hoeveel maanden is dat nog aantoonbaar? Of praat je dan over weken?

En als het paard systematisch gedurende lange tijd ingespoten is? Is het dan wel te achterhalen?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:06

Dat ligt aan de medicatie. Het één is sneller uit het bloed dan de ander. Sommige maanden andere weken of minder. Een paard wat ingespoten is om niet kreupel te lopen kan een aantal weken rad lopen voordat ze weer kreupel worden

Rivano

Re: hoe lang kun je pijnstillers e.d. aantonen in het bloed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:23

Het is al best wel lang geleden, denk 12 oktober dat hij van de trailer kwam.

Maar we hebben nu gegronde redenen om hun te verdenken dat ze hem ingespoten hebben. En waarschijnlijk al jaren lang.
Nu maakt het op zich niet uit want ons plan is toch al uitgedacht, maar in een rechtzaak met al veel bewijs van andere dingen die ze gedaan hebben, is dit gewoon een extratje.

Laten we het zien als bonus materiaal: En ze hebben OOK nog het paard ingespoten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:27

Pijnstillers geloof ik niet zo lang een paar dagen, maar ontstekingremmers blijven langer in het bloed, shoot me, maar ik geloof ongeveer 6 weken.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 13:59

Dacht ook aan een aantal dagen. Daar kan je dus alleen iets mee als je tijdens de keuring bloed afneemt. Het is anders sowieso lastig te bewijzen, omdat zij dan weer kunnen zeggen dat dat bij jullie op stal gebeurd is (advocaat vd duivel...).

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 14:23

Kyona schreef:
Dacht ook aan een aantal dagen. Daar kan je dus alleen iets mee als je tijdens de keuring bloed afneemt. Het is anders sowieso lastig te bewijzen, omdat zij dan weer kunnen zeggen dat dat bij jullie op stal gebeurd is (advocaat vd duivel...).

En van ontstekingsremmer kun je weer zeggen dat het paard ze nodig had voor iets anders. Van pijnstillers eigenlijk ook.

Volgens mij kunnen ze ook een haar-sample nemen, en dat onderzoeken. Maar geen idee of dat valt onder reguliere geneeswijze of niet.

Maar moeten dergelijke middelen nog ergens geregistreerd worden als ze worden toegedient? In het paspoort?

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:30

Officieel wel in het paspoort; maar eigenlijk gebeurt het in de praktijk volgens mij vaker niet dan wel. Ben in de zomer bij Bodegraven geweest en toen heeft hij antibiotica/ onstekingsremmer gehad - niet geregistreerd. Laatst door de dierenarts op stal ook behandeld en ook niet ter sprake geweest.
Echt balen dat je op moment van de keuring geen bloed hebt afgenomen, maar ja daar heb je achteraf ook niets aan. Vaak nemen ze standaard bloed af bij totale keuring. Bij evt. aankoop zeg ik het vaak wel tegen de eigenaar dat ik het bloed van het paard wil laten testen. Als er dan iets niet in de haak is, dan piepen ze wel anders (ok, vaak laat je het niet daadwerkelijk testen ivm de hoge kosten, maar bloed afnemen is dan al genoeg als schrikreactie).

Hoop dat je eruit gaat komen, zal wel een lange weg zijn.

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 16:07

Kyona schreef:
Officieel wel in het paspoort; maar eigenlijk gebeurt het in de praktijk volgens mij vaker niet dan wel. Ben in de zomer bij Bodegraven geweest en toen heeft hij antibiotica/ onstekingsremmer gehad - niet geregistreerd. Laatst door de dierenarts op stal ook behandeld en ook niet ter sprake geweest.
Echt balen dat je op moment van de keuring geen bloed hebt afgenomen, maar ja daar heb je achteraf ook niets aan. Vaak nemen ze standaard bloed af bij totale keuring. Bij evt. aankoop zeg ik het vaak wel tegen de eigenaar dat ik het bloed van het paard wil laten testen. Als er dan iets niet in de haak is, dan piepen ze wel anders (ok, vaak laat je het niet daadwerkelijk testen ivm de hoge kosten, maar bloed afnemen is dan al genoeg als schrikreactie).

Hoop dat je eruit gaat komen, zal wel een lange weg zijn.

Ik heb geen idee of er bloed afgenomen is... het rapport is namelijk vervalst door de eigenaresse. We hebben sinds kort contact met de betreffende dierenarts en zijn daardoor achter de waarheid gekomen. Wij wilde even informeren hoe hij een paard in september 2005 helemaal goed kan keuren (ook zonder aanmerkingen op de foto's) terwijl het paard op basis van dezelfde foto's ingeslapen moet worden. We kwamen even verhaal halen zeg maar, met het idee hem aan de schandpaal te nagelen (medische tuchtraad?) Bleek dat hij het paard ook hartstikke afgekeurd had maar dat de eigenaresse de boel dus vervalst had. Op zo'n moment denk je er niet aan om te vragen hoe het met het bloed dan zit... en of dat uberhaubt wel gedaan is.

Maar dat gaan we hem nu alsnog vragen.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:43

Rivano schreef:
Ik heb geen idee of er bloed afgenomen is... het rapport is namelijk vervalst door de eigenaresse. We hebben sinds kort contact met de betreffende dierenarts en zijn daardoor achter de waarheid gekomen. Wij wilde even informeren hoe hij een paard in september 2005 helemaal goed kan keuren (ook zonder aanmerkingen op de foto's) terwijl het paard op basis van dezelfde foto's ingeslapen moet worden. We kwamen even verhaal halen zeg maar, met het idee hem aan de schandpaal te nagelen (medische tuchtraad?) Bleek dat hij het paard ook hartstikke afgekeurd had maar dat de eigenaresse de boel dus vervalst had. Op zo'n moment denk je er niet aan om te vragen hoe het met het bloed dan zit... en of dat uberhaubt wel gedaan is.

Maar dat gaan we hem nu alsnog vragen.

Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onsympathiek om de dierenarts op voorhand al bijna beschuldigd te hebben als je het verhaal nog niet gehoord hebt. Ok, dat je verhaal gaat halen, dat is goed, maar op voorhand al te verwachten hem aan de schandpaal te kunnen nagelen?
Dit overigens terzijde.

Om dit te voorkomen: laat een paard keuren waar je zelf (of iemand die voor jou belangen kan behartigen) bij aanwezig bent. Dan had zoiets voorkomen kunnen worden.
Ook al is het paard een maand eerder al gekeurd volgens de eigenaar, laat hem dan toch desnoods op eigen kosten, opnieuw keuren of neem tenminste contact op met de betreffende dierenarts, voor je het paard koopt.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 16:49

Als het rapport vervalst is, dan is er sprake van valsheid in geschrifte en kan je de eigenaresse natuurlijk heel duidelijk aansprakelijk stellen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker!

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:04

Kyona schreef:
Als het rapport vervalst is, dan is er sprake van valsheid in geschrifte en kan je de eigenaresse natuurlijk heel duidelijk aansprakelijk stellen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker!

Precies, we kunnen aantonen dat alles vervalst is, aangezien de betrokken dierenarts zelf ook niet wil dat ze hiermee wegkomt.

Maar als we nog meer hebben (zoals het geven van pijnstillers) is het altijd meegenomen. Voor de rechtzaak (die we toch wel winnen) maar vooral om haar een voorstel te doen. Met hoe meer dingen je kunt wapperen hoe meer we haar onder druk kunnen zetten. Het is namelijk niet in belang van het paard dat het voor de rechter komt.

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 18:50

Soms kan je op rontgenfoto's littekens zien als een paard enorm vaak is ingespoten. Er komt dan kalkafzetting. Maar dat kan ook door wat anders veroorzaakt worden en is dus geen hard bewijs.
Als er een zenuwsnede is gedaan kan je de littekens soms ontdekken door echt tot op de huid kaal te scheren.
Als het inspuiten door de dierenarts van de keuring is gedaan, kan je bij hem de geschiedenis van het paard opvragen, uit de computer. Dit valt NIET onder de privacywetgeving zoals in de humane geneeskunde.
Zo niet door deze dierenarts, kijk dan even wie hem de afgelopen jaren geënt heeft (stempels in het paspoort...), dan weet die er misschien meer van.
Je kan ook de grote verzekeringsmaatschappijen bellen en vragen of die ooit het paard hebben uitbetaald na afkeuring.

Maar op zich heb je je zaak al glashard rond met het vervalste keuringsrapport. Succes!

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 23:52

Knavia, niet van elke herhaling spuiten is kalk afzetting. Er is een verhoogd risico dat het gebeurt, maar hoeft zeker niet in elk geval zo zijn.

Denk verder dat de TS de volgende keer zelf een aankoopkeuring zal aanvragen en niet op papier van anderen afgaat. Jammer dat er nog niet een garantiefonds is voor paardenhandelaren.

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 09:46

Marije_jiplover schreef:
Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onsympathiek om de dierenarts op voorhand al bijna beschuldigd te hebben als je het verhaal nog niet gehoord hebt. Ok, dat je verhaal gaat halen, dat is goed, maar op voorhand al te verwachten hem aan de schandpaal te kunnen nagelen?
Dit overigens terzijde.

Om dit te voorkomen: laat een paard keuren waar je zelf (of iemand die voor jou belangen kan behartigen) bij aanwezig bent. Dan had zoiets voorkomen kunnen worden.
Ook al is het paard een maand eerder al gekeurd volgens de eigenaar, laat hem dan toch desnoods op eigen kosten, opnieuw keuren of neem tenminste contact op met de betreffende dierenarts, voor je het paard koopt.

Als ik een keuringsrapport krijg van een dierenarts waarin gemeld wordt dat het paard 100% goedgekeurd is dan ga ik ervan uit dat het paard ook 100% goedgekeurd is. Vooral als ik ook de gemaakte foto's op CD erbij krijg en in het koopcontract nogmaals gemeld word dat het paard perfect door de keuring gekomen is en dat ik het paard door mijn eigen dierenarts nog een keer mag laten keuren. Toen ik mijn twijfels uitte werd me verteld dat hij nog een keer een verklaring zou sturen dat hij bij zijn standpunt bleef en het paard gewoon gezond was. De tussenpersoon heeft meerdere malen gebeld naar de dierenarts maar kreeg om duistere redenen geen contact. Waarschijnlijk was het telefoonnummer ook verkeerd.

Daarbij ging ik hem uiteraard zelf nog een keer keuren, maar dan pas aan het eind van de proefperiode. Een keuring VOOR de proefperiode en een keuring NA de proefperiode leek me wel zo veilig. Ik heb de verkoper ook verteld dat ik na de proefperiode weer een keuring met foto's zou maken, en dat was geen probleem. Pas als ook die keuring goed was zou de koop doorgaan.

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 10:05

Rivano, en is op die laatste keuring die jij liet uitvoeren dan geen bloed afgenomen? En hoe lang was de proefperiode? Pijnstillers werken maar maximaal een week of 2 a 3 en dat zijn dan best wel zware. Ze zijn dan nog vrij lang in het bloed te traceren. Mijn kliniek neemt standaard bloed af bij keurinspaarden.

Rivano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 10:55

Eleonoor schreef:
Rivano, en is op die laatste keuring die jij liet uitvoeren dan geen bloed afgenomen? En hoe lang was de proefperiode? Pijnstillers werken maar maximaal een week of 2 a 3 en dat zijn dan best wel zware. Ze zijn dan nog vrij lang in het bloed te traceren. Mijn kliniek neemt standaard bloed af bij keurinspaarden.

Het paard kwam bij aankomst kreupel van de trailer af, toen heb ik geregeld dat de proefperiode pas in zou gaan op de dag dat hij niet meer kreupel zou zijn. En hij is nog steeds kreupel dus officieel is de proefperiode niet eens begonnen. Mijn dierenarts had geen idee wat er mis was met zijn benen. Toen het na een tijdje nog niet beter ging heeft hij naar de foto's gekeken die gemaakt zijn tijdens de eerste keuring. Hij zei toen dat dit paard gewoon compleet ongeschikt was, zelfs om als grasmaaier te dienen. Omdat de proefperiode nog niet eens begonnen was, heb ik hem ook niet opnieuw laten keuren. Dat was niet meer nodig...
Was het paard bij aankomst meteen goed geweest dan had ik hem na 3 weken laten keuren.

>>Ze zijn dan nog vrij lang in het bloed te traceren

Ook na 3 maanden?

zobras

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:08

Dan vraag ik me toch af waarom je het paard zolang zelf hebt gehouden. Je koopt ene paard wat kreupel is en je hebt hem dus 3 maanden. Daarbij komt zijn de foto's niet goed? Jij hebt volgens mij ook de plicht als je de foto's hebt die te laten onderzoeken bij twijfel van juistheid (in dit geval kreupelheid). Heb jij ook met de verkoper duidelijk overleg gehad dat het paard kreupel bleef, heb je hem daar aantoonbaar van op de hoogte gesteld? Heb je dat laten constateren door een dierenarts?

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:10

De normale procedure bij een aankoopkeuring is altijd bloed afnemen. Dit wordt bewerkt en ingevroren. Bij twijfel kan het bloed dan alsnog opgestuurd worden voor onderzoek. Dit is een dure aangelegenheid, ik meen iets in de grote orde van E 250/300 voor pijnstillers en iets vergelijksbaars qua prijs voor tranquilizers. Omdat het zo duur is, wordt het bloed dus ingevroren. De keurende dierenarts zou dit bloed dus nog moeten hebben, ik weet natuurlijk niet hoelang zij het bewaren.

sterkte en succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 11:27

Aan de ene kant is je verhaal heel helder en aan de andere kant weer niet vind ik. 3 maanden voor een kreupel paard op proef. In mijn ogen is een gezond paard dat kreupel aankomt binnen 10 dagen weer helemaal rad en knapt hij na een dag of 4 of 5 zienderogen op. Als na 10 dagen nog geen verbetering is had ik nl al fotoos laten nemen. Wat voor verhaal had de verkoper met de kreupelheid van het paard.

Als de 1e foto´s duidelijk aantonen dat het paard wat mankeert, heb je pijnstillers om aan te tonen in het bloed niet meer nodig, lijkt mij voor een DA en rechtzaak duidelijk. Kan mij voorstellen dat er administratie bij die DA is en dat kan opgevraagd worden tijdens rechtzaak, de rekeninng van het inspuiten komt dan te voorschijn, wordt die achtergehouden, zou je toch denken dat de DA oneigenijke praktijken voert. Drukt hij die achterover dan is hij medeplichtig aan valsheid in geschrifte en oplichting, waar hij niet wijzer van zal worden, dus kan mij niet voorstellen dat hij zich daar inlaat.

Volgens mij is je zaak rond, alleen 3 maanden is een lange termijn, waarom zo lang gewacht om stappen te nemen=, toetsenbord doet raar geen vraagteken, is vervalsing van het keuringsrapport ook duidelijk=

Keuringen die ik heb gedaan, heb ik fotoos meegekregen waar de naam van het paard in stond en zijn stamboeknummer om vervalsing tegen te gaan. Het 2e keuringsrapport bij een andere kliniek heb ik alleen een afschrift van het rapport gekregen dat hij 100% was voor de verzekering, een 2e exemplaar inclusief de fotoos zijn nog bij de kliniek om fraude tegen te gaan.

Na 3 maanden kan je verwachten dat alles wel uit zijn bloed is. Haarmonsters tonen zeker veel aan, maar daar kan je in feite niks mee, heeft niks met aankopingskeuring te maken, of de meting moet zo nauwkeurig zijn, dat tijdsbepaling en middel te traceren zijn. Wellicht de moeite waard dat na te vragen bij laboratoria. Schadeloosstelling zul je ongetwijfeld bedingen, dus de moeite.

Succes.

Marije_jiplover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:51

pantarhei schreef:
De normale procedure bij een aankoopkeuring is altijd bloed afnemen. Dit wordt bewerkt en ingevroren. Bij twijfel kan het bloed dan alsnog opgestuurd worden voor onderzoek. Dit is een dure aangelegenheid, ik meen iets in de grote orde van E 250/300 voor pijnstillers en iets vergelijksbaars qua prijs voor tranquilizers. Omdat het zo duur is, wordt het bloed dus ingevroren. De keurende dierenarts zou dit bloed dus nog moeten hebben, ik weet natuurlijk niet hoelang zij het bewaren.

sterkte en succes

Dit ligt aan de praktijk waar je je paard laat keuren. Bovendien is dit niet altijd rechtsgeldig, voor monsters waar je stoffen in aan wilt kunnen tonen gelden dezelfde regels als voor dopingcontrole monsters. En die zijn behoorlijk streng.

Je zou dus prima pijnstillers of ontstekingsremmers in het bloed afgenomen tijdens de keuring aan kunnen tonen als die er in zaten, maar het is dan niet perse een rechtsgeldig bewijs. Hoe dat precies zit ben ik vergeten, maar ik weet wel dat daar strenge regels voor zijn.

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 13:54

Toen ik mijn paarden kocht, heb ik het gevraagd aan de desbetreffende dierenarts, die tevens erkend is om te accepteren voor verz. mij'en. Die gaf bovenstaande aan. Heb het gelukkig niet nodig gehad, heb twee toppertjes gekocht!