Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Kyona schreef:Dacht ook aan een aantal dagen. Daar kan je dus alleen iets mee als je tijdens de keuring bloed afneemt. Het is anders sowieso lastig te bewijzen, omdat zij dan weer kunnen zeggen dat dat bij jullie op stal gebeurd is (advocaat vd duivel...).

Kyona schreef:Officieel wel in het paspoort; maar eigenlijk gebeurt het in de praktijk volgens mij vaker niet dan wel. Ben in de zomer bij Bodegraven geweest en toen heeft hij antibiotica/ onstekingsremmer gehad - niet geregistreerd. Laatst door de dierenarts op stal ook behandeld en ook niet ter sprake geweest.
Echt balen dat je op moment van de keuring geen bloed hebt afgenomen, maar ja daar heb je achteraf ook niets aan. Vaak nemen ze standaard bloed af bij totale keuring. Bij evt. aankoop zeg ik het vaak wel tegen de eigenaar dat ik het bloed van het paard wil laten testen. Als er dan iets niet in de haak is, dan piepen ze wel anders (ok, vaak laat je het niet daadwerkelijk testen ivm de hoge kosten, maar bloed afnemen is dan al genoeg als schrikreactie).
Hoop dat je eruit gaat komen, zal wel een lange weg zijn.
Rivano schreef:Ik heb geen idee of er bloed afgenomen is... het rapport is namelijk vervalst door de eigenaresse. We hebben sinds kort contact met de betreffende dierenarts en zijn daardoor achter de waarheid gekomen. Wij wilde even informeren hoe hij een paard in september 2005 helemaal goed kan keuren (ook zonder aanmerkingen op de foto's) terwijl het paard op basis van dezelfde foto's ingeslapen moet worden. We kwamen even verhaal halen zeg maar, met het idee hem aan de schandpaal te nagelen (medische tuchtraad?) Bleek dat hij het paard ook hartstikke afgekeurd had maar dat de eigenaresse de boel dus vervalst had. Op zo'n moment denk je er niet aan om te vragen hoe het met het bloed dan zit... en of dat uberhaubt wel gedaan is.
Maar dat gaan we hem nu alsnog vragen.

Kyona schreef:Als het rapport vervalst is, dan is er sprake van valsheid in geschrifte en kan je de eigenaresse natuurlijk heel duidelijk aansprakelijk stellen. Maakt het allemaal een stuk makkelijker!
Marije_jiplover schreef:Ik vind het eerlijk gezegd een beetje onsympathiek om de dierenarts op voorhand al bijna beschuldigd te hebben als je het verhaal nog niet gehoord hebt. Ok, dat je verhaal gaat halen, dat is goed, maar op voorhand al te verwachten hem aan de schandpaal te kunnen nagelen?
Dit overigens terzijde.
Om dit te voorkomen: laat een paard keuren waar je zelf (of iemand die voor jou belangen kan behartigen) bij aanwezig bent. Dan had zoiets voorkomen kunnen worden.
Ook al is het paard een maand eerder al gekeurd volgens de eigenaar, laat hem dan toch desnoods op eigen kosten, opnieuw keuren of neem tenminste contact op met de betreffende dierenarts, voor je het paard koopt.
Eleonoor schreef:Rivano, en is op die laatste keuring die jij liet uitvoeren dan geen bloed afgenomen? En hoe lang was de proefperiode? Pijnstillers werken maar maximaal een week of 2 a 3 en dat zijn dan best wel zware. Ze zijn dan nog vrij lang in het bloed te traceren. Mijn kliniek neemt standaard bloed af bij keurinspaarden.
pantarhei schreef:De normale procedure bij een aankoopkeuring is altijd bloed afnemen. Dit wordt bewerkt en ingevroren. Bij twijfel kan het bloed dan alsnog opgestuurd worden voor onderzoek. Dit is een dure aangelegenheid, ik meen iets in de grote orde van E 250/300 voor pijnstillers en iets vergelijksbaars qua prijs voor tranquilizers. Omdat het zo duur is, wordt het bloed dus ingevroren. De keurende dierenarts zou dit bloed dus nog moeten hebben, ik weet natuurlijk niet hoelang zij het bewaren.
sterkte en succes