buit.been kreupel op volte op t'harde, oorzaak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

buitenlust

buit.been kreupel op volte op t'harde, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 11:33

In de bak zie je niets, maar toch zet ze af en toe haar voorbeen erg voorzichtig neer. Met name bij vanuit de stal komen op het harde, of vanuit de bak komen op het harde.
Daarentegen zie ik bij rechtuit stappen en draven op het harde soms niets.
Op de kleine volte op de straat kreupelde ze met het zere been, toen dit been aan de buitenkant zat.
Ik had eigenlijk verwacht dat ze het zere been aan de binnenkant van de volte moeilijk zou kunnen belasten, maar op die hand ging het juist goed.

Betekent dit nu dat de oorzaak in een hoger gelegen deel van haar been zit? Schouder of zo?

Ze is nu al een paar weken niet rad met periodes ertussen dat ze helemaal oke leek, maar ik er weinig mee kon doen door de vorst. Dus heeft al veel rust gehad en lopen aan de hand buiten, zonder dat ik er soms wat aan zag.Bij goede bodem en los gooien in de bak, doet ze gewoon heel debiel met bokken en zo en zie je dus niets.

Nu ga ik er toch eens goed naar laten kijken. Heb zelf nergens warmte / zwelling of verandering kunnen ontdekken.

Wat zou het traject zijn als ik er een dierenarts bij haal? Of zou ik beter zijn aan een dierenarts die ook osteopaat is? Het lijkt me een heel gezoek als het een schouder of i.d. is, waar de klacht vandaan kom.
Valt dit uberhaupt wel aan te tonen, of zal het gissen blijven.
Kortom wie kan me nog wat helderheid verschaffen voordat ik er iemand bij haal?

(Ze tiert goed, is niet ziek, een leek zou niet zeggen dat ze niet rad is, dus m.i. was rust het belangrijkste, maar die ene voorzichtige stap die ze soms maakt moet bekeken worden voordat ik ze weer ga rijden).

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 12:39

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Been is nooit warm of dik geweest.
Zachte bodem bijna niets te zien, rechtuit op het harde ook niets (misschien iets korter in de beweging), buigproeven goed.
Maarrr, op de volte rechtsom behoorlijk kreupel... (haar linker voorbeen is het slechte been)

Als je de dierenarts belt dan zal hij een kreupelheids onderzoek willen doen. Dat houd in, rechtuit op het harde, dan buigproeven.
Daarna volte op zachte en harde bodem.
Is het daarna nog onduidelijk waar het probleem zit zullen ze het been meestal stukje voor stukje willen uitverdoven en/of foto's maken.

Een fysio of osteopaat kan nooit geen kwaad (behalve voor je portomonee misschien ) en kan een hoop goeds betekenen voor je paard!

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 13:09

Bedankt voor je reaktie.
Lijkt inderdaad op elkaar alleen is het bij mijn paard het andere voorbeen dat zeer doet.
Welk traject heb jij doorlopen en is er wat uitgekomen?
Een schouder op de foto zetten, kan dat?
Mogelijk toch misschien meer een spierkwestie als het bovenin zit?
Is het zo dat als het paard zijn buitenbeen op de volte niet wil belasten , dat de kwaal dan bovenin zit, of heb ik dat niet goed?

ReignStar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 14:20

Haha nou als ik dat verhaal neer ga zetten, ik wil je niet ontmoedigen
Nee hoor wat mijn paard heeft is een verhaal apart.
Wij zijn vanaf vorig jaar maart al bezig, van april tot okt zelfs aan de faculteit geweest. Daar hebben ze vanalles gedaan, tot zelfs een spier/zenuw echo aan toe (in de schouder/bovenarm)
En eigenlijk kwam er helemaal niets uit al die onderzoeken, foto's waren altijd goed (tot nu toe 4x foto's gemaakt)
Als je meer wilt weten wat mijn paard had mag je me wel pben...

Dat het bovenin zit, is moeilijk te zeggen. Kan allerlei oorzaken hebben. Schouder op de foto zetten kan wel, maar word niet snel gedaan.

Ik zou gewoon de DA bellen voor een kreupelheidsonderzoek, evt met de standaard foto's.
Zeker omdat ze dan weer periode goed loopt, en dan weer niet... is het altijd hetzelfde been waar ze op kreupelt?

Goof

Re: buit.been kreupel op volte op t'harde, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:45

Mijn paard heeft precies hetzelfde. Ze loopt rechtsvoor niet goed als ze linksom op de volte loopt, dus ook als ze haar buitenbeen belast. Als ik haar rechtsom laat lopen zie ik niets.
Rechtuit, ook op het harde zie ik niets. En het is met periodes. Overigens is na het lopen haar rechter kogel warm aan de binnenkant.

Ik heb de veearts laten kijken, ik denk een week of 3 geleden, maar die had een nogal rare conslusie: Ik zie niets, het is niet warm, onderzoeken zijn zonde van het geld, dus rijd er maar mee door.....
Toevallig liep ze de dag dat hij kwam dus niet onregelmatig en was de kogel ook niet heet, dus ik ben ze toch gewoon rustig beweging blijven geven en wilde het nog even aankijken. Ze is nu 3 weken goed geweest en vandaag merkte ik weer dat ze onregelmatig liep, dus ik ga binnenkort weer bellen.
Vraag deze keer wel naar een andere veearts, die zal ongetwijfeld meer te vertellen hebben dan de vorige.

bolletje

Re: buit.been kreupel op volte op t'harde, oorzaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:50

Zit in de schouder dan, als ze 1 kant wel kreupel loopt andere kant niet dan zit het inde schouder 2 kanten om wel kreupel dan zit het in het been of hoef.

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 15:59

Hoi,
Een belastingskreupelheid zie je meestal het beste op harde ondergrond ( dus slecht lopen op de straat bv ).
Een bewegingskreupelheid ( spieren bv ) zie je vaak het beste op een zachte ondergrond, bv in de bak.

Ik zou toch even de veearts bellen, voordat je iets kapot maakt.

Groetjes Pharlap.

buitenlust

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 17:01

Voor bovenstaande trajecten ben ik dus bang.
Veel onderzoeken, spuiten erin om gedeeltes te verdoven en slecht te constateren op foto's als het bovenin zou zitten.
Ik belast haar al weken niet, dus denk niet dat ik iets kapot maak. Heeft nu 4 weken rust, zie er bijna niks aan, maar dan ineens weer een voorzichtige stap.
Het is dus gewoon niet goed, maar best kans dat als ik iemand bel, dat ze dus goed loopt en dan wordt het zo zoeken, wat ik haar liever niet aan doe. (Gauw in de stress).
Als ze los in de bak is, ben ik wel eens bang dat ze zichzelf overbelast. Kan zo onwijs achterlijk draaien met haar rug en wilde bokkesprongen geven.
Ik heb er in al die tussentijd nog maar 1 x op gezeten en toen merkte ik niks. Dus geen belastingskreupelheid(Heb ik bij mijn andere paard wel eens gehad, dus ken ik) onder het zadel. Nee alleen 1 pas voorzichtig vanuit een zacht naar een harde ondergrond.En daarna een paar passen wat kort met re-voor.

Er moet toch iets zijn, dus ik denk dat ik een dierenarts ga bellen die tevens osteopaat is, zodat er op een ruimer gebied naar deze kwaal gekeken kan worden.

P.S; Sinds ze dit heeft krijg ik ze ook niet meer geladen in de trailer. Zou het verband hebben? Voor de klep staat ze stil en zet ze steevast li-voor, naast de klep waardoor je ze niet de trailer ik kunt laten lopen.
Ik heb het vermoeden dat de schuinte van de klep de evt. pijn verergert.
Als iemand nog visies heeft, hoor ik ze graag of een goede osteopaat die tevens dierenarts is en in zeeland praktiseert.
Er moet hier iemand zijn, maar ik moet het tel.nr. nog opzoeken.
Graag alleen een osteopaat die tevens dierenarts is, omdat ik nogal huiverig ben van alternatief zonder echt goede kennis van het paardenlichaam.