Ik open met ringworm. In mijn ervaring (niet bij een paard maar bij katten en daarna op mijzelf helaas) krijgt de huid eerst een kaal plekje (heb ook al gehoord van een bultje) wat later wat groter en rond wordt. Dan vormt zich een rode ring om het plekje, plekje zelf is in de ring schilverig droog. Ringworm is dus erg besmettelijk, mijn katten hebben het 20 jaar geleden gehad en mijn hele huis moest destijds ontsmet worden, ik mocht bij niemend op visite, niet bij andere dieren in de buurt komen enz. Als klap op de vuurpijl kreeg ik het zelf ook en bleek allergisch, kreeg dus krentenbaard op mijn voorhoofd en daar heb ik nu nog de gaten van in mijn huid staan. Wees met ringworm dus echt overdreven voorzichtig! (met iedere schimmel eigenlijk) Hier een linkje naar iets over ringworm: http://www.huidinfo.nl/schimmel.html
Als je de schimmel met Imaverol behandeld, welke schimmel zou het dan kunnen zijn?
En wbt ringworm, krijg je die "ring" ook echt te zien? ik ken het wel van mezelf van heel erg lang geleden, toen had ik gewoon een enorme rode vlek op mijn hand. Ik zag geen ring .
Hmm, daar vraag je zo eens wat, ik heb eigenlijk geen idee of het met vorst kan overleven. Ik heb het ook alleen bij de katten gehad en die komen niet buiten. Ik zal eens gaan googelen, eens zien of ik dat ergens kan vinden.
Ik had zelf wel een enorme plek op mijn rug met een rode ring eromheen (jeukte trouwens ook verschrikkelijk) Ik weet eigenlijk niet of imaverol toen al bestond, ik moest de katten in ieder geval wassen met een shampoo met een andere naam (weet zo even niet welke) en mijzelf dus ook. Bij mij kwam de huisarts er achter wat er met mijn katten was omdat ik zo'n vreemde plek op mijn rug had. Dan kijken ze met een soort van blacklight op die plek en licht het groen op dan is het ringworm (tenminste, zo deden ze het toen) Ik denk dat het voor ieder mens/dier verschillend is of er een rode ring te zien is. Bij mij zelf dus wel maar bij de katten had de ene het wel en de ander niet, die werd gewoon alleen maar kaal
Ringworm komt van binnenuit en openbaart zich aan de buitenkant. Temperatuur heeft er dus niets mee te maken. Een rode ring is ook niet altijd zichtbaar. Zeker bij paarden met dat haar niet. Omdat het haar loslaat en het soms net geen wond is zie je een rooie rand, maar dat is eerder het bloed onder de huid.
Verder heb je nog rainrot, dat is ook een soort schimmel die ontstaat bij dikkere paarden waar het regenwater op de huid kan blijven staan of bij paarden die nat onder een waterdichte deken worden gezet. Het ontstaat door broei.
Buiten de schimmels heb je ook nog mijten. Grofweg is het verschil dat schimmels op de huid plekken veroorzaken (ringworm) en mijten leven in de huid en veroorzaken daar problemen (schurft). De ene is wel met imaverol te behandelen en voor de ander kun je beter een ander produkt nemen. Welke precies waarvoor is weet ik niet meer.
Wel is het handig om je VA een afkrabsel te laten nemen en deze laten onderzoeken. Dan weet je welk beestje het is en kun je zeer gericht behandelen, ze zijn nogal hardnekkig...
Maar is t nu dan zo dat schimmels meestal veroorzaakt worden door wormen (ringworm)? Mijn paardje heeft nu schimmel wat ik aan t behandelen ben met Imaverol (t spul werkt goed, ik zie al verbetering) maar heeft hij dan ook meteen wormen omdat hij schimmel heeft? Hij wordt regelmatig ontwormt, zou hij dan nu nogmaals n wormkuur nodig hebben?
De benaming ringworm heeft niets te maken met wormen, maar met de vorm van de plek die aangedaan is. Wat je zou zien als je het goed bekijkt is een soort spiraal, ofwel een opgerolde worm. Maar het is dus een schimmel en die reageren op Imaverol. Je kan paard kan wormen hebben, maar niet dankzij (of ondanks) de ringworm.
@Jossie: bedankt voor t antwoord op mijn vraag! Dan ga ik niet prutsen aan mijn ontwormschema iig.
Mijn paardje heeft iid aangetaste huid in de vorm van n rondje, vooral boven zijn ogen (er mist nu n hapje uit zn bles! ). De haartjes kwamen ook echt met n huidschilfertje eraan los... Imaverol is iig wonderspul! Ik moet nog 1 behandeling maar zie de plekken echt herstellen. Ze zouden er alleen wel n ander luchtje aan mogen geven!