op de straal lopen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bonny4life

op de straal lopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 17:52

hoihoi

mijn pony heeft achter best snel korte hoeven, voor heeft ze ijzers maar zolang het gaat wil ik ze achter niet om financiele redenen
maar ik zoek altijd veel berm op, nu vriest het steeds en moet ik wel op straat, ik stap dan veel draven bijna niet maar ik zie dat de hoeven wel wat slijten van voor is de hoef iets rechter... hoe kan je zien dat je op moet gaan passen? en ik keek zo eens in onze pony's de hoeven vandaag en de straal is bij allemaal wat dikker (hoger) dan de rest van de hoef, lijkt dus net of ze daar op lopen.. hoort dit? ook bij pony's die bijna nooit op de straat lopen misschien hoort het gewoon hoor, dat ik het niet eens weet zeg, heb op school bekappen gehad....

groetjes

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:06

Normaal gesproken moet de straal bij normale druk (stil staan) de grond niet raken. Bij heftige druk (springen) mag af-en-toe de straal de grond aantikken maar ook niet te erg.

Vayo

Re: op de straal lopen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:13

Hoi,

nou het zit geloof ik zo (shoot me if i'm wrong ) dat de straal vrij hoort te liggen als een paard op traditionele wijze wordt bekapt en eventueel daarna beslagen. Dus dat het paard niet op de straal loopt. De straal wordt dan ook steeds een beetje bijgesneden.

Het idee achter natuurlijk bekappen was o.a. (dacht ik) dat een paard wel op de straal loopt.

EdwardR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:31

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 18:47

Een paard hoort niet op de straal te lopen. De draagrand raakt de grond. De straal wordt korter bekapt dus raakt de grond normaal niet

Bonny4life

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 18:54

onze pony's worden allemaal gewoon bekapt en beslagen..
en de straal is na het bekappen ook korter dan de rest,
het viel me op nu zo'n maand, 5 weken na het bekappen dat de straal best wat dikker is zeg maar en de rest wat korter door het slijten, dus zal daar dan wel aan liggen.

jjs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:25

Ik heb eens gehoord van onze (oude) hoefsmid dat het beter is zo weeinig mogelijk aan de straal te snijden om contact te maken met de grond. Belangrijk om de bloedstoevoer en afvoer van wat ik toen begrepen heb. Mischien een oud inzicht wat in de vergetelheid is geraakt. Mar wel grappig dat het bij het natuurlijke bekappen ook zo gedaan wordt. Wat heeft de straal anders voor functie?

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 23:36

Xox schreef:
Een paard hoort niet op de straal te lopen. De draagrand raakt de grond. De straal wordt korter bekapt dus raakt de grond normaal niet

Zo doen ze dat traditioneel

Als je je paard natuurlijk laat bekappen, dan loopt hij juist wel op de straal . Dat is beter voor de bloedtoevoer. En daarbij geeft de straal een groei seintje af, waardoor de hoef harder groeit als hij steeds op het asfalt loopt.

Het hangt er dus vanaf welke stroming je aanhangt, hoe de straal eruit ziet en hoe kort-lang hij is.

Passiepaard

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 20:00

Mijn hoefsmid zegt dat de straal de natuurlijk rem is van het paard. Schokdempend en antislip. Dus moet het de grond WEL raken. Zo zegt hij.

Succes!
Liesbeth

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 21:47

De straal hoort inderdaad de grond te raken, zoals al eerder is gezegd dient de straal als een soort schokdemper, zorgt de straal ook voor extra grip op een gladde bodem en als de hoef snel slijt en de straal heeft contact met de grond geeft die een soort seintje door zodat de hoef weer net zo snel aangroeit als dat het slijt. Dit gebeurd pas als de hoef zijn normale lengte heeft wat nogal vaak gezien word als te kort maar wat dan pas de goede lengte heeft.

Een goede gezonde straal is dik, breed en heeft een lengte van 2/3 van de hoef.

Het klopt niet dat de draagrand alleen de grond hoort te raken (zoals hierboven werd gezegd), als dit zo is gaat het op het punt waar het te lang is afbrokkelen.

Het paard heeft de zool als dragend onderdeel.

Dat stukje wat vlak is geworden, zoals je zei, is omdat je paard op dit punt afwikkeld. Om brokkels en scheuren te voorkomen en te zorgen dat je paard makkelijker kan afwikkelen word er een zogenaamde 'mustangroll' aangebracht.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 22:05

Janneke148 schreef:
De straal hoort inderdaad de grond te raken, zoals al eerder is gezegd dient de straal als een soort schokdemper, zorgt de straal ook voor extra grip op een gladde bodem en als de hoef snel slijt en de straal heeft contact met de grond geeft die een soort seintje door zodat de hoef weer net zo snel aangroeit als dat het slijt. Dit gebeurd pas als de hoef zijn normale lengte heeft wat nogal vaak gezien word als te kort maar wat dan pas de goede lengte heeft.

Een goede gezonde straal is dik, breed en heeft een lengte van 2/3 van de hoef.

Het klopt niet dat de draagrand alleen de grond hoort te raken (zoals hierboven werd gezegd), als dit zo is gaat het op het punt waar het te lang is afbrokkelen.

Het paard heeft de zool als dragend onderdeel.

Dat stukje wat vlak is geworden, zoals je zei, is omdat je paard op dit punt afwikkeld. Om brokkels en scheuren te voorkomen en te zorgen dat je paard makkelijker kan afwikkelen word er een zogenaamde 'mustangroll' aangebracht.

Ik ben met bovenstaande eens,maar helaas doen lang niet alle hoefsmeden dat