M'n paard is kreupel.... maar ook weer niet....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mmaverick

M'n paard is kreupel.... maar ook weer niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 15:40

Wie herkent dit:
Mijn 10 jarige merrie heeft zichzelf afgelopen jaar waarschijnlijk vastgerold in haar stal. Deze conclusie heb ik gemaakt omdat ze wat schaafwonden op haar heupen en haar hakken had. Zo op het eerste oog leek ze nergens last van te hebben.

Echter onder het rijden was madam 'traag' en voorzichtig. Normaal gesproken is het een merrie van het type 'snel heet' en loperig. Maar nu dus niet. Maar kreupel voelde ze ook niet aan. Ze had gewoon haar oortjes naar voren en ze was rustig en ontspannen in de aanleuning.

Ik heb haar toen een poosje op rust gezet. Maar na verloop van tijd wilde ik de draad weer wat gaan oppakken maar het gevoel was gewoon niet goed. Aangezien mijn eigen fysiotherapeut zelf in de lappenmand zat ben ik bij een kraker terecht gekomen in Ruinerwold. Wellicht zat ze ergens vast. De kraker constateerde een verschoten rugwervel achterin de rug en behandelde dat met een ruk aan de staart en huppekee alles zou weer goed moeten zijn. Nee dus.... Ze bleef traag en voorzichtig. Zelfs aan de hand maakte ze kortere passen dan normaal.

Uiteindelijk kon ik weer bij mijn eigen fysiotherapeut terecht. Hij heeft haar gecontroleerd en daardoor werd ze wel iets losser in haar lijf. Tijdens het longeren na de behandeling zei hij: "Ze is niet kreupel..... Maar ook niet goed.... Ik weet het niet...." Ga maar balkjes longeren om haar weer ruim te krijgen in haar beweging.

Tja... wat moet je met zo'n uitspraak. Je probeert het natuurlijk.... maar nog steeds blijft ze voorzichtig en korter lopen dan dat ze zou kunnen.

Haar rechter bovenbeen is al vanaf begin af aan dikker dan het andere been. Mijn gevoel zegt me dat ze misschien daarin een ontsteking heeft zitten waardoor ze haar been niet lekker naar voren kan brengen.

Ik zal toch maar een afspraak moeten laten maken bij de paardenkliniek voor foto's of een echo.

Ik vraag me af wie dit probleem herkent.

Nans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:52

Ik denk dat je het beste een dierenarts naar het dikke been kan laten kijken en evt. foto´s maken van dat been wat slecht is.

Nans

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 15:54

ZIE OOK VORIGE BERICHT
Mijn paard had een dikke knie, het leek gewoon vocht, na een half jaar foto´s laten maken (dierenarts was hiervoor al enkele keren geweest maar zei dat het wel weg zou trekken) en uiteindelijk bleek het best erg te zijn. Foto´s maken zou ik sowieso doen.

mmaverick

Re: M'n paard is kreupel.... maar ook weer niet....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:25

het is gewoon jammer dat geen van de 'experts' die ik tot nu toe heb gevraagd (1 x kraker, 1 keer kraker en 1 keer dierenarts (ostheopaat)) er naar keek. Het lijkt alsof haar rechterbovenbeen erg bespierd is en de andere normaal bespierd.
Ik denk dat alleen via een echo duidelijk zal worden of er spierweefsel beschadigd is/was en wat voor irritaties zorgt.

ShirleyA

Re: M'n paard is kreupel.... maar ook weer niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-06 10:05

mmaverick schreef:
het is gewoon jammer dat geen van de 'experts' die ik tot nu toe heb gevraagd (1 x kraker, 1 keer kraker en 1 keer dierenarts (ostheopaat)) er naar keek. Het lijkt alsof haar rechterbovenbeen erg bespierd is en de andere normaal bespierd.
Ik denk dat alleen via een echo duidelijk zal worden of er spierweefsel beschadigd is/was en wat voor irritaties zorgt.

Een kraker of dierenarts zijn ook geen experts. Voor dit soort zaken moet je naar n kliniek, daar zitten ze nl wel, de experts. Daar kunnen ze je paard idd scannen/of n echo maken en weet je vast meer over de blessure. Sterkte.