paard last van schouder? wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liberations

paard last van schouder? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 18:36

Ik heb een 5 jarig paard, super braaf beest. Alleen de laatste tijd zie ik iets aan hem. Het is een beetje vaag, maar ik denk dat hij last heeft van zijn schouder of bovenbeen. Hij buigt moeilijk in op links, af en toe dat hapt hij naar zijn schouder of loopt met overdereven stelling over de buitenschouder weg. Met borstelen vind hij het ook zeer onprettig als ik in die buurt kom. Hij is niet kreupel en ook niet onregelmatig, al vind ik wel dat hij een beetje kort loopt. Vandaag heb ik gekeken met longeren, en merk dat hij rechtsom ontspannen naar beneden loopt (zonder bijzet) en mooi over de rug draaft. Linksom wil hij liever galloperen en zijn rug weg drukken, als hij draaft is het een stuk minder ontspannen dan op rechts. Daar komt bij dat hij dus regelmatig met hoofd richting zijn schouder gaat (ook met poetsen), ik heb het idee dat hij mij iets aan wil wijzen. Ik vind het erg moeilijk om een conclusie te trekken, en zal hem voorlopig goed observeren. Wat vinden jullie dat ik moet doen???
Laatst bijgewerkt door Karin op 09-01-06 11:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

_Dunja_

Re: Geef mij advies wat te moeten doen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 19:42

Goeie vraag...

Er kunnen een aantal redenen zijn:
1 het zadel drukt en daarom loopt ie aan 1 kant stroef
2 verkeerd beslagen of bekapt aan die kant
3 er is medisch iets aan de hand

Is een beetje moeilijk om dit te beoordelen van achter de pc maar misschien kun je deze 3 punten is nalopen.
Hoop dat het snel weer beter gaat met je paard

liberations

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:28

Hij is goed bekapt, maar heb inderdaad het idee dat hij een beetje scheef loopt. Je ziet het namelijk een beetje op de manier waarop de hoef afslijt. Ik vind het moeilijk te beoordelen over mijn zadel, hij is al diverse malen opgevuld geweest, en omdat het een jong paard is verandert hij veel. Hij is 2 maanden terug geheel opgevuld, dus ik denk dat het goed ligt. Zal het toch nog ff checken met een stappenplan
Ik kijk het nog even aan en als het niets verandert de komende weken ga ik verder kijken wat de opties zijn

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:58

Loopt hij met andere paarden in de wei?
Misschien heeft hij een klap gehad van een ander paard?
Als ik jou was zou ik de dierenarts even laten komen kijken..

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 02:56

liberations

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 11:04

Is er zoiets ook in de buurt van Brabant???

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:13

Meestal rijden die mensen door het land. Waar woon je ergens in Brabant?

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 16:49

meestal is het ook voor schouderproblemen 6 weken rust.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 17:42

Omg Den Bosch staat mijn paard.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:15

@ Udo2001: ben jij topicstarter/familie van?

En waar zit het trouwens in de schouder. Mijn paard is een half jaar kreupel geweest op z'n schouder en dat kwam door het zadel (te smalle boom).

Ook een erg boeiende site:
http://www.paardenosteopathie.org/basis/index2.html

Soms hangen er advertenties bij ruitersportwinkels van "genezers". Ik ben even aan het kijken of ik nog meer op internet kan vinden.

[edit]: Hier een lijst met therapeuten: http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:53

Hmmm, zou je niet gewoon beginnen bij de veearts, die stuurt je echt wel door als het nodig is.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 19:55

En nog meer boeiends http://www.spierproblemen.nl

DA kan ook. Alhoewel ik vind dat ze vaak de "kreupelheid" niet aan kunnen wijzen, als het niet op foto of scan te vinden is.
Maar ik had gezegd wat IK zou doen. En omdat het paard niet echt kreupel is (hoe loopt die btw op een kleine volte in draf), maar er wel last van heeft, zou ik het zo doen.

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:50

Klinkt mij ook als blokkades in de rug. Die gaan vaak gepaard met blokkades van een rib. Dat kan ook dit beeld geven. Een osteopaat zal je zeker kunnen helpen!

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 22:36

Dank je allemaal voor jullie reacties, Een osteopaat is dus een soort kraker als ik het goed heb??? En een fysiotherapeut doet een soort spiermassage?? Ik vind het erg moeilijk wat ik het beste kan doen.
Een veearts vind ik op het moment nog geen optie, omdat er geen duidelijke klachten zijn, maar ik wil wel problemen voor zijn zeg maar. Ik wil dus duidelijk wel iemand eens laten kijken. Ik denk op dit moment meer aan een fysiotherapeut, deze zit ook in de buurt.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:45

Nee, een osteopaat is geen kraker. Lees de site's maar eens goed door. Ik kan het je niet uitleggen, want ik heb nog geen ervaringen met een osteopaat. Maar ik ben het aan het overwegen om er toch een te bellen, omdat de mijne nogal reageert op z'n rug door een verkeerd zadel. En ik zat dan te denken aan deze man: http://www.icreo.com/Nederl/stefan.htm Ook omdat ik geweldige resultaten heb geboekt met acupunctuur. Maar die vrouw die normaal acupuntuur doet bij mijn paard, laat het een beetje afweten.

Ben jij dat trouwens die in Den Bosch woont?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:47

Is hij onlangs geent? Die van mij had zelfde symptomen na enting. Was linksvoor in de borst geent. Daarna twee weken stijf geweest. Liep op de volte op links met hoofd naar buiten, zette kortere pas. Wilde niet fijn draven (bokken en beetje galopperen). Heb haar twee weken licht longeerwerk gegeven en stappen. Na twee weken was het helemaal over.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:25

Toevallig is vandaag de paardenmasseuse geweest. Hij heeft inderdaad veel last van zijn schouder, hij gaf het onmiddelijk aan toen zei hem heeft bekeken. Het gebied tussen de voorbenen en achter de voorbenen is zeer gevoelig. Ze komt maandag een eerste sessie geven en dan volgen er nog 2. Dus 3 maal in een week tijd.
Hoop dat hij eer baat bij heeft, weet in ieder geval dat het geen kwaad kan.

liberations

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 21:26

Mochten het geen spieren of dergelijke zijn en de last blijft, ga ik hem uiterraad verder laten bekijken. Maar het ziet er naar uit dat hij last heeft van spieren die vast zitten

heleenxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 22:02

waar woon je in de buurt? Misschien kan ik je aan een adres van een osteopaat/ fysiotherapeut helpen?

Nouvel

Re: paard last van schouder? wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 22:25

Ik heb een paar jaar terug toen mijn paard vaag kreupel was na achterna gejaagd te zijn in het land ook een fysio erbij gehaald.
Het bleek toen bij haar ook in de schouder te zitten, de spieren daar waren hard en gespannen.

Ze heeft toen een maand rust gehad met weidegang, daarna ben ik rustig begonnen met rijden, ze mocht alleen geen krappe wendingen maken de eerste tijd en niet aan de longe in en de molen.