Grond/zand/wortels eten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Rosa

Grond/zand/wortels eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:42

Hoi allemaal,
mijn veulen van ruim 8 maanden doet de laatste tijd zodra ze uit stal komt meteen een kuil graven en grond te eten.
ze graaft echt een kuil van een halve meter en eet dan grond met happen en spuugt dan weer wat uit en ook eet ze de wortels van de bomen. dit lijkt me nu niet echt gezond meestal doet ze dit ongeveer een uur!

het is ook nog gevaarlijk want de hele paddock zit vol met gaten van ruim een halve meter diep.

ze heeft een witte liksteen, een rode (mineralen) liksteen, ze krijgt voldoende biks en goede kwaliteit hooi. wat komt ze dan nog te kort? ze heeft altijd hooi tot haar beschikking en ze staat samen met een shetlander. ook ligt er nog een grote bal in de paddock waar ze mee kan spelen.

weet iemand wat ik hier aan kan doen??!??

alvast bedankt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:43

Ontworm je haar goed?
Dat is het enige wat ik kan bedenken eigenlijk.

_Rosa

Re: Grond/zand/wortels eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:44

ja ik ontworm haar elke 8 weken, met verschillende spuiten dus niet altijd de zelfde en ook altijd de duurdere.

bedankt voor je reactie

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:03

verder helemaal niemand een idee wat ik hier aan kan doen??

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:09

geef eens een himalaya liksteen zitten meer mineralen in heeft ze ook erg natte mest ?? want dan heeft ze last van der maag en darmen en is de zuurgraad te hoog ze zoeken dan naar klei

volgens mij toch een gebrek aan iets

succes

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:25

ieks schreef:
geef eens een himalaya liksteen zitten meer mineralen in heeft ze ook erg natte mest ?? want dan heeft ze last van der maag en darmen en is de zuurgraad te hoog ze zoeken dan naar klei

volgens mij toch een gebrek aan iets

succes

ze heeft verder geen natte mest of iets dergelijks ze ziet er verder goed uit niet dik en niet dun groeit goet gedraagt zich normaal (op dit na dan ) ze heeft een Rockie liksteen.

ik dacht zelf ook dat het een gebrek aan iets is.. maar wat?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:47

over het algemeen doen dieren dit om extra mineralen uit de grond te halen die ze via de normale voeding niet binnen krijgen.

bepaalde grondsoorten bevatten meer of minder mineralen die ze dan via wortels, zand e.d. binnen proberen te krijgen.

zowiezo een goed supplement gaan voeren, ik ben zelf een groot voorstander van zeewier over het voer doen.
pot van 1000 gram kost maar 11 euro bij de ruitersportzaak, om de dag of elke dag een schepje over het voer doen, beetje vochtig maken en ze eten het zo op.

mijn pony was gek op voornamelijk klei, sinds ik hem in de winter zeewier bijvoer neemt hij geen enkele hap grond meer.

nou zag ik laatst een prgramma op tv waarin dieren ook grond aten en daarbij werd gesproken over specifiek kalk gebrek.

brandnetels bevatten veel kalk, je kunt deze gewoon gedroogd geven, heel gezond, paarden vinden het superlekker en gewoon te koop bij de reformzaak of paardendrogist.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:21

ok bedankt, zeewier heb ik ook aan zitten denken maar ik heb mijn andere pony ook een keer zeewier gevoerd die at namelijk mest maar die at er dus echt helemaal niks van op, maar idd natmaken miss lukt het dan wel.
of idd die brandnetels ik zal is even kijken.

bedankt

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:08

een vitaminenstoot geven wil soms ook wel helpen, dan worden de tekorten(als ze die heeft) aangevuld(zit in soort wormenspuit dus is makkelijk te geven)

maar het kan ook een gewone 'tic' van haar zijn, zo hebben wij hier een paard staan die een zoute liksteen in 2 dagen tijd helemaal opeet! dat kan niet gezond zijn, ze drinkt dan wel wat veel maar als ze geen liksteen heeft drinkt ze gewoon normaal
we dachten dat zij ook iets tekort had, DA heeft bloed onderzocht maar ze kwam niets tekort, ze vond t dus schijnbaar toch gewoon lekker om een liksteen in 2 dagen helemaal op te eten
ze krijgt die nu niet meer ze kan wel via de tralies aan de liksteen van het paard naast haar likken, zo kan ze haar tanden er niet inzetten

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 20:16

Renske20 schreef:
een vitaminenstoot geven wil soms ook wel helpen, dan worden de tekorten(als ze die heeft) aangevuld(zit in soort wormenspuit dus is makkelijk te geven)

maar het kan ook een gewone 'tic' van haar zijn, zo hebben wij hier een paard staan die een zoute liksteen in 2 dagen tijd helemaal opeet! dat kan niet gezond zijn, ze drinkt dan wel wat veel maar als ze geen liksteen heeft drinkt ze gewoon normaal
we dachten dat zij ook iets tekort had, DA heeft bloed onderzocht maar ze kwam niets tekort, ze vond t dus schijnbaar toch gewoon lekker om een liksteen in 2 dagen helemaal op te eten
ze krijgt die nu niet meer ze kan wel via de tralies aan de liksteen van het paard naast haar likken, zo kan ze haar tanden er niet inzetten

haha das nou ook weer niet gezond nee

miss ga ik haar idd maar even een vitamine stoot geven, zat ik zelf ook al aan te denken. zal van de week even bij de winkel kijken

bedank