Klophengst of toch iets anders?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laura2span

Klophengst of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:29

Bij ons op stal hebben mensen een tijdje terug 2 jonge welsh ruintjes gekocht.
Nu blijkt 1 van de 2 pony's te vroeg gesneden te zijn. 1 bal was toen nog niet ver genoeg ingedaald en er is dus ook maar 1 bal weggehaald. Nu heeft die pony dus nog 1 bal.
Dit is dus wel een normale bal en niet zoals bij een klophengst een bal die niet goed is zeg maar.
Is dit een klophengst of noemen we dit anders?
En belangrijker nog; Kan deze pony nog dekken?

Yabloko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:39

"Klophengsten
Een klophengst is een paard waarbij één of beide testikels niet in het scrotum (balzak) aanwezig is/zijn. In de regel zijn deze hengsten erg lastig in de omgang. Dit gedrag verdwijnt veelal door verwijdering van de niet afgedaalde teelbal(len) uit de buik. Castratie van deze hengsten kan op twee manieren plaats vinden.

Ten eerste een operatie bij het paard in rugligging. waarbij de testikels meestal via het lieskanaal verwijderd worden.

Ook is een kijkoperatie bij het staande paard mogelijk. De gang van zaken voor, tijdens en na de behandeling zijn vrijwel gelijk aan de normale castratie."

Ik lees ook net dat er niet 100% zekerheid is op onvruchtbaarheid bij een klophengst.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 16:44

Het is niet zo dat zijn bal helemaal niet in is gedaald. Hij is te vroeg gesneden waardoor die bal nog niet ingedaald was.
Er is bij de castratie dus maar 1 bal verwijderd. Die andere bal is dus gewoon een normale wel indalende bal.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:51

als deze normal is ingedaal dan kan hij merries dekken zal deze alsnog laten verwijderen.
hij is dus geen klophengst

_Rosa

Re: Klophengst of toch iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 16:59

volgens mij is het ook geen klophengst, hoe je het wel noemt? uhmm halfhengst nee zonder gekheid, volgens mij kan deze hengst? nog wel dekken.

palousa_boy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:21

ik denk ook dat hijn og gewoon kan dekken..

maar of hij er ook nog zin in heeft, of hij nog volwaardig hengst is zegmaar.. daar twijfel ik wel een beetje aan.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:25

Een paard bij ons op stal is ook gecastreerd, maar toen was er ook maar 1 bal. De andere bal is nooit ingedaald.
Ik weet niet hoe het zit met de jouwe. Of ie kan dekken, dat denk ik nog wel..

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:27

Nog even iets op mijn andere post.
Ik denk wel dat ie gewoon zo nog zou kunnen dekken, maar goedgekeurd zal hij denk ik niet worden op een hengstenkeuring, omdat hij dus nog maar 1 bal heeft.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 17:46

Ze willen ook niet meer met hem naar de keuring.

Hij is nog wel echt hengst zeg maar, er hoeft maar een merrie langs te lopen en hij komt aan rennen en roepen en doen.

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:52

laura2span schreef:
Ze willen ook niet meer met hem naar de keuring.

Hij is nog wel echt hengst zeg maar, er hoeft maar een merrie langs te lopen en hij komt aan rennen en roepen en doen.

Willen jullie wel met 'm de sport in?
Want dan moet je natuurlijk ook op de startkaart zetten of het een ruin of een hengst is Dat wordt moeilijk

diega

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:53

Als hij te vroeg gecastereerd is daalt de andere bal nog in en kun je hem nogmaals casterere. Je kunt bloed af laten nemen door de dierenarts en het laten controleren of de hoeveelheid hormonen, dan heb je zekerheid of er nog een bal zit. Zit er nog een bal die niet indaald maar in de buikholte zit, (klophengst), dan is deze alleen te verwijderen door een (buik) operatie waarbij er een algehele narcose nodig is, dit is dus kostbaar.

laura2span

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 19:50

Het is niet mijn pony, mijn merries staan ernaast vandaar dat ik toch wel wilde weten of hij nog vruchtbaar was.

Ik ben nu toch eigenlijk wel heel benieuwd wat er op het paspoort staat :p

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 20:47

laura2span schreef:
Het is niet mijn pony, mijn merries staan ernaast vandaar dat ik toch wel wilde weten of hij nog vruchtbaar was.

Ik ben nu toch eigenlijk wel heel benieuwd wat er op het paspoort staat :p

Op het paspoort staat als het goed is gewoon mannelijk.
Maar als je een startkaart aanvraagt, dan moet je invullen of het een hengst of ruin is..

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:26

het is een hengst als het goed is staat dat ook op het papier 1 of 2 ballen maakt dan niks uit

en hij is ook nog vruchtbaar mannen met 1 bal maken ook kindjes kijk maar naar die wielrenner armstrong 1 bal en toch papa