Bloedvergiftiging, wat zijn de vooruitzichten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Moska

Bloedvergiftiging, wat zijn de vooruitzichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 11:54

Mijn paard staat nu al geruime tijd stil vanwege een zoolkneuzing/bijna hoefzweer aan het linker voorbeen die hij opliep in november. Dit was eigenlijk weer helemaal opgeknapt (had DMSO Tetra van de DA gekregen om op de zool te smeren) en hij was al weer een paar keer naar buiten geweest om toch wat beweging te krijgen in afwachting van zijn hoefijzers om de zool te ontlasten (daar is veel van weggesneden bij de DA om te kunnen onderzoeken).

Nu had ie dus eerst linksvoor de blessure en waarschijnlijk door overbelasting van rechtsvoor om links te ontlasten, werd rechtsvoor ook een beetje dikker en warmer. Dit zakte echter vrij snel weer af (vooral na wat stappen en afspuiten). Daarna heeft hij zichzelf waarschijnlijk kreupel geschopt in de box en was hij afgelopen maandag rechtsachter flink kreupel en het been was ook iets warm en iets dikker dan linksachter. Dit herstelde echter ook vlot en afgelopen vrijdag was er vrijwel niets meer te zien (geen warmte verschil meer), behalve dan een stijf paard na iets van 7 weken bijna alleen maar boxrust. Rechtsvoor was wel een ietsje dikker (linksvoor was mooi droog, rechts net niet). Ben toen om 21.00 naar huis gegaan.

Gistermiddag (om 15.00, dus 15 uren nadat ik weg was gegaan) kwam ik echter op stal en zag ik dat zijn rechtervoorbeen helemaal gevuld was met vocht vanaf de kroonrand tot aan de oksel zeg maar. Het been was warm en erg pijnlijk, zelfs bij een lichte aanraking deed het hem al zeer. Lopen ging ook niet (wilde het been afspuiten, maar zo ver ben ik niet gekomen). We hebben zijn temperatuur opgenomen, maar die was niet verhoogd en hij at ook nog goed.

We dachten meteen aan bloedvergiftiging (geen wondje gevonden, maar dat komt vaker voor geloof ik). De DA gebeld uiteraard, maar die kon nog niet komen en een andere die in de buurt zit wilden we er niet bij hebben. Gelukkig was er antibioticapoeder op stal en daar moest hij wat van hebben op advies van de DA. Ook koelen was erg belangrijk, maar omdat hij niet kon lopen, hebben we natte doeken om zijn been gedaan en die steeds nat gehouden. Vanochtend vroeg heeft hij van de DA spuiten gehad en als er geen verbetering in zit komende dinsdag, dan moet hij weer spuiten hebben.

Maar nu kan ik eigenlijk niets vinden over wat nu de vooruitzichten zijn van dit allemaal. Kan dit weer goedkomen. Kan ie er wat aan over houden? Hoe lang duurt zoiets?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:06

Na het spuiten van antibiotica zou het met een dag of twee een heel stuk minder moeten zijn. Het ligt er een beeteje aan hoe aggressief de DA het aanpakt.
Ik heb bij een Einschuss een keer zelf 2 keer per dag Exenel gespoten omdat het vrij gheftig was. En andere keer krijg je pasta of niks.

Als je er op tijd bij bent dan zou het gewoon helemaal goed komen. Als je een Olifantsbeen verwaarloost heb je kans dat het dik blijft. Maar zo te lezen ben je het goed vlot aan het bahandelen. Ik dnek dat je paard er over een week als veel beter bij staat en over twee weken zou hij weer aan het herstellen kunnen gaan. Maar ja dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen.

Succes

Moska

Re: Bloedvergiftiging, wat zijn de vooruitzichten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 13:15

Dat Exenel komt me bekend voor, volgens mij heeft ie dat gistermiddag gekregen (moest ook 2x per dag idd). Ik zit nu op internet te zoeken naar Einschuss/bloedvergiftiging, maar wordt compleet misselijk van de verhalen en complicaties... Dat van jou klinkt in ieder geval wat positiever. Is het bij jou weer helemaal goedgekomen?

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 13:22

ja tot 3 keer toe bij 2 verschillende paarden (je kan eens pech hebben)

Bloedvergiftiging is wel linke soep hoor dat wel je moet er niet te makkelijk mee omgaan en je paard is er wel ziek van .. maard doorgaand komt het echt weer helemaal goed als je gewoon alert blijft hoor. Einschuss is pas echt link als je het verwaarloost.

Kán dus wel hel vervelende gevolgen geven .. maar het komt ook vaak weer helemaal goed.

belinda73

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:11

mijn paard heeft ook bloedvergifteging gehad had hier ook 40gr. koorts bij door de mok gekomen is hier weer helemaal van op geknapt met antibiotica kuur been was ook 3x zo dik heeft hier niks nadelig aan over gehouden door de goede verzorging van mij en me veearts

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 09:46

Meestal komt het snel helemaal goed hoor. De verhalen die je op het net vind zijn natuurlijk de rampverhalen. Het belangrijkste is dat binnen enkele dagen de koorts en het merendeel van de zwelling helemaal weg is. Dat je veearts niet wou/kon komen vind ik (persoonlijk) niet acceptabel. Einschuss is een spoedgeval dat een aggressieve therapie nodig heeft. Bovendien is het onwijs pijnlijk, en jij had misschien wel antibiotica maar geen pijnstillers.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:46

Die van mij heeft een paar weken geleden ook bloedvergiftiging gehad. Been was ook enorm dik en hij stond met 40 graden koorts.
Direct antibiotica ( 6 spuiten) direct in het bloed en daarna 2 keer per dag antibiotica en afspuiten. Het is nu nog heel iets te zien aan de voorkant waar het wondje heeft gezeten. Dit is nu langzaam aan het wegtrekken gelukkig.

savath

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 11:05

mijn paard heeft het ook ooit gehad,en herstelde zeer goed.
zoals ik kan lezen hebben jullie juist gehandeld

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 21:06

Hallo allemaal,

Hier even een update. Intussen zijn we erachter wat de bloedvergiftiging (zeer waarschijnlijk) heeft doen ontstaan. Hierboven kun je lezen dat hij half november een hoefzweer in de linkerhoef had, nu hebben we afgelopen maandag (de hoefsmid kwam langs) een hoefzweer in de rechterhoef gevonden! Deze is dus niet naar onderen uitgebroken, maar naar boven het been in gegaan. Hij is open gemaakt en het paard heeft 2 nachten in een hoefzak met biotexoplossing gestaan (heel dun, op 2 liter water een eetlepel ongeveer). Gelukkig had ik nog voldoende DMSO over van de vorige keer en na overleg met de DA kan ik dit nu weer 2 weken smeren.

Het been is al veel minder dik geworden (boven de knie is het vrijwel normaal en onder de knie wordt nu ook al dunner) en gisteren heeft hij nog 2 extra spuiten gehad. Het arme dier heeft nu vochtzakjes hangen op zijn borst, maar dat schijnt normaal te zijn en trekt weer weg. Ook heeft hij de afgelopen dagen nog 2x daags antibioticapoeder gehad. Hij heeft geen koorts gehad gelukkig.

Gisteren heb ik hem uit de box gehad en even gestapt in de bak (daarna uiteraard de hoef weer helemaal schoongemaakt). Koelen doen we ook, maar het was gister zo koud (het vroor) dat we deze keer maar overgeslagen heb, eergisteren stond ie helemaal te bibberen bij het afspuiten (dat kan bij ons alleen buiten). Morgen in ieder geval weer stappen en afspuiten. Hij is nu weer vrolijk en eet als een slootgraver.

Nu maar hopen dat dit snel geneest. Hij loopt (in stap) in ieder geval niet kreupel en belast het been ook vrij normaal zo te zien, dus dan kunnen we in ieder geval wat beweging geven. Hoop dat het snel goed komt, dan kan hij weer naar buiten! Op stal staan vind ie maar niks.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 18:36

Moska schreef:
Hallo allemaal,

Hier even een update. Intussen zijn we erachter wat de bloedvergiftiging (zeer waarschijnlijk) heeft doen ontstaan. Hierboven kun je lezen dat hij half november een hoefzweer in de linkerhoef had, nu hebben we afgelopen maandag (de hoefsmid kwam langs) een hoefzweer in de rechterhoef gevonden! Deze is dus niet naar onderen uitgebroken, maar naar boven het been in gegaan. Hij is open gemaakt en het paard heeft 2 nachten in een hoefzak met biotexoplossing gestaan (heel dun, op 2 liter water een eetlepel ongeveer). Gelukkig had ik nog voldoende DMSO over van de vorige keer en na overleg met de DA kan ik dit nu weer 2 weken smeren.

Het been is al veel minder dik geworden (boven de knie is het vrijwel normaal en onder de knie wordt nu ook al dunner) en gisteren heeft hij nog 2 extra spuiten gehad. Het arme dier heeft nu vochtzakjes hangen op zijn borst, maar dat schijnt normaal te zijn en trekt weer weg. Ook heeft hij de afgelopen dagen nog 2x daags antibioticapoeder gehad. Hij heeft geen koorts gehad gelukkig.

Gisteren heb ik hem uit de box gehad en even gestapt in de bak (daarna uiteraard de hoef weer helemaal schoongemaakt). Koelen doen we ook, maar het was gister zo koud (het vroor) dat we deze keer maar overgeslagen heb, eergisteren stond ie helemaal te bibberen bij het afspuiten (dat kan bij ons alleen buiten). Morgen in ieder geval weer stappen en afspuiten. Hij is nu weer vrolijk en eet als een slootgraver.

Nu maar hopen dat dit snel geneest. Hij loopt (in stap) in ieder geval niet kreupel en belast het been ook vrij normaal zo te zien, dus dan kunnen we in ieder geval wat beweging geven. Hoop dat het snel goed komt, dan kan hij weer naar buiten! Op stal staan vind ie maar niks.

Mijn merrie heeft het ook gehad en deze had als extra complicatie ook nog eens dat ze drachtig was. Zij heeft ook 2x daags Excenel gehad, maar zij moest juist heel veel bewegen!! Ze heeft het afgelopen herfst gehad en ik heb haar een dikke deken opgegooid en ze moest dag en nacht in de (droge) bak staan. Ik moest overal kleine bultjes voer neerleggen zodat ze aan de wandel bleef.
Ook heb ik haar van haar knie tot haar kroonrand gebandageerd. Nu moet je wel weten hoe je dat aan moet leggen anders doe je er meer schade mee, maar het hielp bij mijn merrie heel goed. Het been werd snel dunner en ze is helemaal hersteld. Je ziet er niets meer van gelukkig.
Ik hoor trouwens ook van iedereen die een dergelijk geval eens heeft meegemaakt dat juist veel beweging goed is voor het afdrijven van het vocht...
In ieder geval heel veel succes ermee!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-06 10:32

Update:

Gister hebben we hem weer laten draven en dat zag er niet slecht uit (eerste passen onregelmatig, maar daarna bijna niets te zien). Dus vanaf vandaag kan hij weer mee naar buiten met het losgooien in de buitenbak. Helaas hebben we momenteel geen optie om de paarden de hele dag naar buiten te laten, de bak wordt te intensief gebruikt (voor het loslaten en de training van de paarden en groepslessen) en het land is te nat (ze hebben wel tot ver in november nog in het land gestaan en gaan in maart er weer op). Maar als hij zo blijft vooruit gaan, stap ik er volgende week weer op voor staptraining (dat is toch leuker dan rondjes ernaast lopen, want in het donker ga ik niet langs de weg lopen). Hij is weer vrolijk en het been is praktisch weer op normale dikte, na beweging is het inderdaad beter. Dus ik stap nu met hem aan de hand en vandaag komt hij er een paar uur uit en na de lessen ga ik weer stappen. Ik probeer zoveel mogelijk afwisseling er in te houden. Maar ik ben erg opgelucht dat er zo snel verbetering in zit, vorige week zaterdag was ik er even helemaal vanaf en had ik niet gedacht dat het zo snel goed zou komen.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-06 12:10

Dankzij de weergoden heb ik alleen nog maar aan de hand gestapt (bevroren bak gevolgd door blubs), maar beide benen zien er weer goed uit. Toevallig was afgelopen maandag de DA op stal en heb ik hem meteen even laten kijken. Het rechterbeen was toen iets warmer dan links en ook nog iets gevuld. Maar hier was gister niets meer van te zien/voelen. Als het weer morgen meewerkt en de bodem goed is ga ik er gewoon weer opzitten. Wel ga ik eerst alleen maar stappen en dan hopelijk volgende week weer een drafje! Het zal wel even duren voordat we weer lekker in vorm zijn, maar ben al heel erg blij als we weer kunnen rijden!

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-06 23:01

Hopelijk voorlopig mijn laatste update!

Mijn lieve knollie is weer beter en sinds vorige week dinsdag rijd ik er weer op. Weliswaar doen we het rustig aan na 11 weken niet rijden (gelukkig de laatste weken wel elke dag een paar uur naar buiten) en hij pakt het super op. De komende weken blijven we rustig aan doen (veel stappen, werken aan lossigheid, geen korte wendingen) en bouwen we het langzaam weer uit naar een flinke training, zodat we met het zomerseizoen weer van start kunnen! Op naar de L2!

Op deze topic mag van mij een slotje.