drachtig paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

katana

drachtig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:59

Hallo allemaal

Ik heb vier maanden geleden een ondervoed paard gekocht, een 18 jarige merrie. Die is 2 jaar geleden door een fokker weggedaan want hij kon haar niet meer drachtig krijgen. Nu heeft ze volgens de vorige eigenaar van de zomer in een wei gestaan, met 2 hengst veulens. Die hebben haar´meerdere malen verkracht en daar is ze enorm van verzwakt en afgevallen. dat was het verhaal toen ik haar kocht...Ik heb haar nu 4 maanden en ze knapt heel goed op, dierenarts is heel tevreden en ik wandel veel met haar en ze eet goed en glanst mooi en wordt dikker, maar.....ik heb het gevoel dat ze mn aan de flank dikkerwordt , de ribben blijf je wel voelen, en nu kan ik op een stal komen te staan en daar zeiden ze..als ze maar niet drachtig is. Ik zei nog : ´nee dat kan helemaal niet´, maaronderweg naar huis dacht ik in een flits..het kan natuurlijk wel! en nu kijk ik kritisch naar haar en ze is mn in de achterflanken dikker aan het worden, en , nu komt het, haar tepels zijn gezwollen en als je erin knijpt spuit het eruit, melk dus!
Ik gelijk in de stress, wie kan mij geruststellen dat dat geen drachtigheid hoeft te zijn, of betekent melk automatisch dat er een veulen in zit??? Bel maandag gelijk de dierenarts, maar wie kan me nu al helpen met een antwoord???
bedankt!!!!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:21

zoals je het nu beschrijfd vrees ik dat ze best wel eens drachtig kan zijn en behoorlijk ver ook als er al melk uitkomt

goed in de gatenhouden maar en idd snel de DA laten komen

wyona

Re: drachtig paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:27

als ze in de zomer met hengsten in een wei heeft gestaan wilt niet gelijk zeggen dat ze drachtig is. dat er nu al melk uitkomt zou wel erg snel zijn. dat is vaak op het end en als ik ga rekenen klopt het niet.
misschien dat d'r hormonen aan het opspelen zijn?. tja en als je twijfeld idd ff da bellen en laten scannen of opvoelen.
dan heb je zekerheid en misschien voor jou een stukje rust
succes

Jeayna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 21:27

Het vocht wat uit het uier komt is geen melk. Oudere fokmerries kun je idd wat vocht uit het uier 'melken'.
Onwaarschijnlijk is het niet dat de merrie mogelijk drachtig is.
Overigens hoef je je niet druk te maken over haar leeftijd om nog een veulen ter wereld te zetten ! Zij is kennelijk gezond genoeg om het veulen te voldragen, anders had zij het eerder kunnen verwerpen.