Paard met spat; wel of niet rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dinniej

Paard met spat; wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:43

Hallo, bij ons op de manege is er een pony die spat heeft. Maar ik moest er dus gewoon op springen! In het begin liep hij heel zwaar kreupel, maar later was het idd over. Wat vinden jullie; is dit goed of zouden ze mij niet op dit paard mogen laten rijden?

IndianSummer

Re: Paard met spat; wel of niet rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:30

Springen zou ik met dit paard idd niet meer doen! Belast haar gewricht veels te erg in de afzet.
En over het ''gewone'' rijden? Ligt eraan of ze kreupel is. Als het wel meevalt, of ze is niet kreupel, zou ik gewoon een beetje voor de lol op haar gaan rijden, dus btje stap, draf..
Teveel zal ik niet meer met haar doen..

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 19:40

Hij was in het begin idd kreupel, maar later ging het over. En over dat spronggewricht, ze was voor kreupel, en heb nog nooit van een spronggewricht voor gehoord

Pytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:48

spat zit in het spronggewricht

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 20:42

gewoon recreatief rijden is geen enkel probleem zolang het paard niet kreupel is, springen moet je met zo'n paard niet meer doen evenals zware lange buitenritten. let wel matige beweging is beter als stil zetten, rust roest!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:14

Springen is niet goed! Beweging die rustig wordt opgebouwd (goed losstappen) kan wel en is juist goed. Spat is een vorm van ontsteking, dus ontstekingsremmers kunnen helpen.

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:39

dintjo0W schreef:
Hij was in het begin idd kreupel, maar later ging het over. En over dat spronggewricht, ze was voor kreupel, en heb nog nooit van een spronggewricht voor gehoord

Spat zit altijd in het spronggewricht.
Spat kan niet in de voorbenen zitten.
Dus als ze voor kreupel is, kan het geen spat zijn..
Ik zou me als ik jou was nog eens goed laten informeren.
Groetjes en succes!

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:43

spat is een vergroeing van de spatgewirchtjes, die net onder het spronggewricht zit
zolang het nog aan het vastgroeien is zit er een ontsteking en heeft het paard er pijn aan, zit het eenmaal vast dan is de ontsteking en dus de pijn weg, wel is er dan ook iets van de bewegingsvrijheid verdwenen, zo'n 1 tot 2% want de echte beweging komt nml uit het spronggewricht zelf

probleem is dat paarden met spat zeker zolang het nog niet volgroeid is, hun achterhand minder willen belasten, en daardoor hun voorhand gaan overbelasten
mijn pony heeft hierhaan HKO fase 4 overgehouden
ook met het rijden toen de spat volgroeid was wilde ze erg op de voorhand lopen, ik moest er dus extra op letten dat ze haar achterhand goed gebruikte

ik heb overigens met spat&HKO fase 4 nog M1 dressuur en L springen gereden met haar, maar zodra ze aangaf pijn te hebben of dat ze het moeilijk vond stopte ik
daarna is ze nog jaren lang recreatief bereden en toen nog weer later is de spat verder gaan woekeren en is het spronggewricht zelf aangetast, nu is ze ongeschikt om op te rijden

wel was het goed losstappen altijd een extra aandachtspunt, paarden met spat zijn vaak wat stijver achter als je er net opzit zeker als ze net uit stal komen

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:45

dintjo0W schreef:

waarom begin je dan over spat in je 1 bericht, zonder erbij te vermelden dat ze voor kreupel loopt

spat zit in de achterbenen bij het spronggewricht, dat staat er dus los van dat ze in het begin bij jou kreupel liep behalve als ze dus net zoals mijn pony HKO heeft gekregen door het overbelasten van de voorbenen omdat ze last heeft van haar achterbenen door de spat

je had je vraag dus iets duidelijker neer moeten zetten...

maargoed, als een paard kreupel is hoor je er niet op te rijden, de manege is dus fout!
als een paard de eerste paar rondjes kreupel loopt en dan daarna goed gata lopen, is het toch een teken dat er iets helemaal niet goed zit, rijden is dan dus niet echt de bedoeling, en springen al helemaal niet...

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:58

Mijn pony bleek spat te hebben, vlak nadat we hem gekocht hadden. Spat is ongeneesbaar, het is een vorm van artrose en zit idd altijd in het sprongewricht. Het ligt er aan in hoeverre de pony spat heeft. Beweging is altijd goed, maar teveel en te zwaar werk, zoals springen, zwaarder dressuurwerk dat veel van de gewrichten eist etc. etc. is niet goed voor een pony met spat. Dit verergert het alleen maar.
Veel stapwerk is goed en er bestaat ook een speciaal spatbeslag. Verder zou het t mooiste zijn als de pony elke dag het hele jaar door buiten kan staan, dit werkt echt goed. Wel is het zo dat ze in de wintermaanden meer last kunnen hebben door de kou en nattigheid.
Ook kun je met een massage-olie de sprongewrichten insmeren, (kan ook met laurierzalf) dit heeft ook een pijnverlichtende werking.
Maar als hij in t begin kreupel is, dan lijkt het me dat ie het wel in een ergere mate heeft. Ik weet niet of je een lespony bedoeld, maar eerlijk lijkt het me niet voor zo'n beestje om ingezet te worden. En als het idd een lespony is, zal jij een van de weinigen zijn die er om geeft
(meestal zo bij maneges, niet altijd hoor, er zijn uitzonderingen!)
Veel suc6 ermee iig!

wrangler

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 23:04

als je paard last heeft van spat is het net een diesel die eerst goed warm moet lopen voor je hem kan belasten.spat wil zeggen artrose in het spronggewricht.(vergelijk het maar zo dat de gewrichten er uit komen te zien als bloemkool ipv mooie ronde vormingen.

als je er veel meer over wil weten moet je even op www.hoofcare.nl kijken daar staan ook foto's dan heb je een idee.

rijden met spat is niet erg mits je het paard de tijd gunt om goed in te stappen,maar je mag hem ook niet te zwaar belasten.maar is hij voor kreupel dan is het niet de spat en moet je niet rijden.

groet hoefsmid melvin.

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:16

Hmmm... Toch wel vreemd... Ik zeg tegen die instructrice: "Hij is voor kreupel." Zij zegt: "Ja klopt, hij heeft spat!"

Dinniej

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 09:17

@ Sylva; het is idd een lespony