Mijn pony is door nalatigheid van de staleigenaresse (zie topic http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=15&t=519290) al minimaal 6 maanden niet ontwormd. Toen ik dit hoorde ben ik direct om een wormenkuur gevlogen en ben die van plan morgen gelijk te geven. Voldoet één wormenkuur nu? of wat moet ik doen? Heeft dit gevolgen voor mijn paardje?
Mijn pony had al 4 jaar geen wormenkuur gezien toen ik haar ophaalde. Toen heb ik er 1 van Equimax gehaald. (zn duurdere die alles dood) Em die gewoon gegeven. Maar volgens mij volstaat 1x en daarna gewoon om de 2/3 maanden weer met de rest van de paarden. Ik denk dat het niet goed is als je achter elkaar spuiten geeft want het is toch een soort medicijn.
normaal kan het niet egt kwaad en volstaat 1x ontwormen. als je ziet dat er wormen in de ontlasting zit dan na 6 weken een keer herhalen en dan de normale periodes aanhouden. bij de buren staat er 1 die is nog nooit ontwormd en geent. we hebben ze al op de risico's gewezen maarja ze doen er niks aan. de mijne was toen ik har kocht ook al 3 jaar niet ontwormd en geent. ik ben er gewoon mee gestart en worden op de normale periodes geent en ontwormd. niks aan de hand.
Als ik jou was, zou ik de pony ontwormen met een dure wormenkuur. deze over 4/6 weken nog een keer herhalen. Dan gewoon om de 8 weken een wormenkuur geven.
Ontwormen met bijvoorbeeld Equimax en dan na 10 dagen nog maals met een ivermectine pasta. Daar het zijn kan dat je bij de eerste niet alles meepakt. de tweede pakt het dan wel mee. en dan met 4 weken nogmaals. En dan weer normaal om de 8 weken. Dit schema neemt onze DA altijd bij paarden die langer niet ontwormt zijn
Waccabuc had lint worm( daarvoor werd buc om het half jaar ontwormt) en toen heeft hij op dinsdag equimax gekregen en 2 weken later weer op een dinsdag weer equimax toen waren alle wormen dood. dus dat was dan denk ik de basis.. Nou is equimax wel heel stevig en een vrij zware ik mocht buc daarna 30 dagen geen wormenkuur of vitamini stoot geven. nu geef ik hem 1 vitamine stoot in 3 dagen. dus dat het wat beter word verdeeld.