Li.voorbeen naar voren zetten om te ontlasten? Wat is dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

femskie

Li.voorbeen naar voren zetten om te ontlasten? Wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:10

Hallo!

Ja, Amber mag gewoon niet gezond zijn...Na een heftige hoefbevangenheid in het voorjaar en een hele tijd rustig aan doen vanwege een peesblessure gaan we nu weer verder met een onbekend iets.

Gister kwam ik terug van een korte buitenrit, veel gestapt, beetje gedraafd en een korte galop. Niks raars behalve dan dat zij zich druk maakte want ze had een tijdje stil moeten staan vanwege de sneeuw.

Eenmaal het zadel eraf gehaald zie ik dat ze haar linkervoorbeen naar voren zet alsof ze iets aan het aanwijzen is. Ze loopt er absoluut niet goed mee. Ook in de wei zet ze het been naar voren. Met de rit was er niks aan de hand!

Hoeven schoon en nagekeken en d'r been helemaal afgetast: niks.
Toch een klein plekje op de hoef die iets warmer is dan de rest dus ik denk: misschien een hoefzweer.

Vandaag de hoefsmid maar die kon niet met zekerheid zeggen dat het een hoefzweer is omdat die plek dan nog warmer zou moeten zijn. Hij zegt dat het of een beginnende zweer is die nog diep zit of dat ze zich dan toch verstapt heeft. Nu moet ik wachten tot maandag en dan kijken hoe het zich ontwikkeld.

Wat denken jullie? Herkennen jullie dit naar voren zetten van het been?

Ik vind het zo erg en ik vraag me nu af waarom het nooit eens een keertje helemaal goed kan gaan met Amber..

IndianSummer

Re: Li.voorbeen naar voren zetten om te ontlasten? Wat is di

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:18

Ik zou dan net als de hoefsmid zegt wachten tot maandag.
Als ze dan nog niet goed loopt, zou ik de da bellen.
Ik zou er zeker niet veel te lang mee wachten(ik wil je niet ongerust maken), maar misschien wordt ze wel weer hoefbevangen.
Elke dag goed in de gaten houden of de hoef nog warm is.
Succes ermee!

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:29

Dank je wel!

Hoefbevangen zat ik ook aan te denken maar kan dat dan in 1 been ontstaan? Ze krijgen sinds een paar dagen een ander soort kuil gevoerd dan voorheen...Het zal toch niet daardoor?...

Jenka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 18:34

Een verandering in de voeding kan je zien in de hoeven (doordat ze anders gaan groeien) maar normaal mag dit geen problemen veroorzaken. Maar misschien is je paard hier wel gevoelig voor (aangezien hij al eens hoefbevangen is geweest) ik zou dit zeker ook zeggen tegen de hoefsmid maandag.
Het naar voren plaatsen herken ik. We hebben een paard gehad met een peesontsteking die dit ook deed, om het been te ontstasten.
veel beterschap toegewenst!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 19:49

Staat het diagonale been (achter dus) dan ook op "rust" ? zo niet dan duidt dat idd meestal op pijn. Maar dat kan vanalles zijn, van hoefzweer tot arthrose tot hko.

Maar ik ga gewoon voor je duimen dat het een ordinaire hoefzweer is. !

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:27

Mist: het diagonale been stond ook vaak op rust inderdaad..Dat vond ik nogal vreemd omdat ze er daarom helemaal raar bij stond.

Acute artrose ook een optie? De kogel is ook wat warmer en lijkt ook iets dikker..

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 21:28

Oh en Jenka, zou je iets meer kunnen vertellen over die peesontsteking?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:03

Als het diagonale been ook op "rust" staat, dan zou ik me geen zorgen maken ! Jij bent waarschijnlijk net zoals ik- zoekt graag spoken Dat is gewoon de manier waarop paarden een "dutje" doen. Pas als ze op 3 benen echt staan, met 1 been vooruit, dan maak ik me zorgenn !

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:04

Had hetzelfde toen mijn merrie een hoefzweer had. Voet was ook niet warm. Hoefzweer zat diep en is er door mijn DA uitgesneden. Toen belastte ze direct weer haar been. Zij stond ook met haar been naar voren, ik denk omdat naar achteren houden (is dus optillen) om de voet te ontlasten veel zwaarder is voor het paard dan het been naar voren strekken.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 22:05

Oei oei..Ja, ik zie ook altijd spoken...Maar zeker bij dit paardje: er is gewoon ook altijd wat! Ze heeft aan d'r achterbenen ook spat...waar ze soms last van heeft en soms niet.

Het lijkt wel erg raar hoor: linksvoor naar voren, rechtsvoor gewoon, rechtsachter op rust of naar voren en linksachter gewoon...

lolclub

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:21

deze symptomen lijken heel veel op een acute hoefsweer, vooral na een buitenrit zoals je gemaakt hebt, kan dit dus voorkomen.

een van mijn paarden is er tamelijk gevoelig voor en dus raak ik niet direct meer in de stress bij deze symptomen.
Vooral als hij van een natte wei (zachte hoeven) of sneeuw afkomt, is hij er gevoelig voor.

zijn kogel en soms zijn hele pees worden dik. alle alarmbellen gingen voorheen rinkelen.
als je goed in de pees knijpt en je krijgt niet echt een felle reactie kun je een peesblessure wel uitsluiten.
bij pijn aan de kogel (heb ik begrepen van de DA) gaan de meeste paarden dat been juist naar achter zetten en als het ware een beetje in de knieen staan (ze ontlasten juist de kogel door er wat stijler (overkoot) op te gaan staan en de achterkant van de hoef wat op te tillen).

wel een tip voor je: zet hem 2 x daags in de Biotex, kan geen kwaad, maar je zuivert de hoef en eventuele wond wel.
bij mijn paard breekt de hoefzweer meestal na een paar dagen Biotex wel door en is hij er vanaf, zoniet dan smeer ik op de verdachte plek wat trekzalf.
als het doorgebroken is gewoon doorgaan met de biotex (superspul)

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 10:25

lolclub: doe jij zijn hoef dan in een emmer met biotex? En hoeveel biotex gooi jij er ongeveer doorheen? Dit is toch gewoon de biotex die je voor de handwasjes op vakantie gebruikt?En hoe lang moet ze per keer met d'r hoef in de biotex?

Ben er net weer even bij geweest maar ze staat nog steeds zo idioot..En als ze loopt dan lijkt het echt zo vreselijk. Ze wil nog steeds wel heel erg graag eten zoals ze normaal doet dus dat zit dan nog wel goed.

IndianSummer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:33

Je moet haar dan ongeveer 2/3 keer per dag in de biotex zetten en dan ongeveer 10 min. per keer.
Je met gewoon een beetje biotex in een emmer gooien tot je ziet dat het water echt troebel wordt. Ik kan zo niet zeggen precies hoeveel, want het ligt er ook aan hoeveel water je gebruikt;)

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 17:39

Dat duidt juist op een Bevangenheid. Mijn merrie doet dat ook als ze hoefbevangen wordt. Ik grijp dan ook meteen in met medicatie om erger te voorkomen. Ze zet het been naar voren om de pijnlijke voet te ontlasten. Als ze eenmaal bevangen zijn geweeest ondtaat het juist vaak aan één been. Een paar dagen laten kan ze door het extra belasten van het andere been ook daar problemen krijgen. En zal ze bijde benen ontlasten

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:19

Xox: wat voor medicatie heb jij dan tot je beschikking? Zou het kunnen komen doordat ze vanaf vorige week vrijdag van ruwvoer gewisseld zijn?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:25

femskie schreef:
Xox: wat voor medicatie heb jij dan tot je beschikking? Zou het kunnen komen doordat ze vanaf vorige week vrijdag van ruwvoer gewisseld zijn?

Dat kan heel goed. In hooi kunnen veel fructaan zittten. Ik zou het eerst weken. Dat vermindert het fructaan gehalte.
Ik geef in zo'n geval direct ASS (acetylsalicylzuur/aspirine) Die is bloedverdunnend en zorgt daardoor vor een betere doorbloeding in de ondervoet. Ook geef ik dan Arnica en Nux Vomica(homeopatisch) voor het ontgiften en ook bloedverdunnend en bestrijdt deels ook de pijn.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 21:28

Ze krijgt nu in plaats van, ik meen hooi, kuil gevoerd. Het lijkt wel mooi droog spul..ze vindt het erg lekker!

De middelen die je noemt; zijn die vrij verkrijgbaar of zijn dat middelen die je via de DA krijgt?

Heeft jouw paard dan ook zo'n sterke neiging naar hoefbevangen zijn?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 22:00

femskie schreef:
Ze krijgt nu in plaats van, ik meen hooi, kuil gevoerd. Het lijkt wel mooi droog spul..ze vindt het erg lekker!

De middelen die je noemt; zijn die vrij verkrijgbaar of zijn dat middelen die je via de DA krijgt?

Heeft jouw paard dan ook zo'n sterke neiging naar hoefbevangen zijn?

Deze middelen zijn via de apotheek te verkrijgen. Zou wel even bij je DA navragen voor de juiste dosering. Mestal zie je na gebruik binnen een uur verbetering.

Mijn merrie is sinds 3 jaar chronisch bevangen na een geboorte probleem. Sinds een half jaar is ze eindelijk stabiel. En weer normaal berijdbaar. Ik heb samen met mijn DA en tevens chef heel veel gestudeerd op dit onderwerp. Vindt ik ook zeer intressant

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 22:12

Mijn plan voor morgen is: a. nog een keer de buurman (hoefsmid) laten kijken of er nu een hoefzweer zit of niet.
b. de dierenarts erbij.
c. geen kuil meer en in een eigen stukje van het redelijk kale weiland staan en spaarzaam een beetje hooi.

Nog aanvullingen?

Allemaal heel erg bedankt voor jullie toevoegingen!

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 23:06

femskie schreef:
Mist: het diagonale been stond ook vaak op rust inderdaad..Dat vond ik nogal vreemd omdat ze er daarom helemaal raar bij stond.

Het komt vaker voor dat ze bij pijn de gehele diagonaal ontlasten.
Het wijzen ken ik alleen van mijn oude paard dat hko had.

Maar wacht het nou gewoon even af, misschien valt het allemaal reuze mee.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 09:38

ellenlouise: ik durf het niet langer meer af te wachten, eerlijk gezegd. Ze heeft dit nu vanaf vrijdag en ik kan het niet meer aanzien. Ook omdat ze nu telkens meer begint te gaan liggen.. En als ze wel staat dan staat ze er toch zo belachelijk bij.

HKO, dat is toch hoefkatrolontsteking?

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 09:58

Over een half uurtje komen zowel de hoefsmid als de dierenarts! (lekker tegelijk..)

Ben zo benieuwd wat dit nu dan is! Ik zal het hier straks wel neerzetten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 10:08

Succes zometeen.

Het klinkt mij als een rugprobleem in de oren. Mijn paardje heeft hetzelfde gehad. Ook na een buitenrit waar ze een beetje uitgleed. Ze is toen behandeld door een kraker en liep accuut weer goed. Toch is het later weer terug gekomen en toen is ze behandeld door een acupuncturist. Omdat ze achter vast zat (o.a. artrose en spat) overbelastte ze de voorkant met gevolg rug en been problemen. Binnen 5 behandelingen liep ze weer als een tierelier.

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:49

De hoefsmid en de DA zijn net geweest. Ze hebben de hoef en het been bevoeld en hadden eigenlijk niet echt een idee..
Ze kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat er hoogstwaarschijnlijk wel een hoefzweer in de hoef zit omdat ze wel een klein beetje gevoelig reageerde op prikkels op de hoef en de kroonrand.
Maar verder dachten ze nu ook aan een peesklap. En het was nu inderdaad zo dat de kogel wat dikker was en de pezen aan de binnenkant van het been ook wel wat. Vreemd dat dat nu vandaag pas zo is want dat was gister zeker niet het geval. En op de dag dat het voor het eerst zo was, had ze ook geen dikkere pees o.i.d.

Amber heeft een pijnstiller gekregen en ik heb een ontstekingsremmer gekregen die ik haar twee keer daags oraal moet toedienen. Verder 2x daags in de biotex.
Omdat ze vrij platte voeten heeft waardoor de pezen aan de achterkant van het been meer op spanning staan, krijgt ze vrijdag van de hoefsmid aan de voorhoeven ijzers met een wig. Hierdoor worden de pezen wat meer ontlast.

Over hoefbevangenheid hebben ze het niet gehad en ik heb het wel gevraagd maar ze zeiden dat dat het eigenlijk niet kon zijn.

Dus de officiele conclusie nu is: een peesklap en een hoefzweer. Maar ik zet er mijn twijfels bij..

femskie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 13:51

Lestria: mijn paard heeft ook achter spat en artrose. Hoe oud is jouw paard? Geef je haar daar ook wat voor?