Wanneer wordt er gesproken over koorts????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Udo2001

Wanneer wordt er gesproken over koorts????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 16:54

Vanaf welk tempratuur heeft een paard koorts, hoor altijd veel verschillende verhalen. Mijn vee arts zegt dat je het vanaf 38,5 graden serieus moet nemen. Wat vinden jullie daarvan???

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 16:58

even voor je gekopieerd,

lichaamstemperatuur: de lichaamstemperatuur van een paard dat rustig op stal staat of in de wei loopt schommelt tussen de 37 en 38 graden (de lichaamstemperatuur van een veulen ligt tussen de 37,5 en 39 graden) is de temperatuur van een paard hoger dan 38 graden dan is er iets mis met de gezondheid komt de temperatuur tot 40 graden of is ze bijzonder laag bijv. 35 graden dan moet er met spoed een dierenarts bij komen. Temperatuur opnemen: temperatuur van het paard kunt u opnemen met een koortsthermometer nadat deze is afgeslagen en met vaseline is ingesmeerd, brengt u deze in opwaartse richting in de aars van het paard. dit gebeurt met een draaiende beweging bij het aanbrengen van de thermometer staat u naast het paard bij onrustige paarden of een paard dat slaat kan een helper tijdens het inbrengen van de thermometer een voorbeen optillen na 3min kunt u de thermometer er weer uithalen en de temperatuur aflezen. bij een paard in rust is het aantal slagen 30 tot 40 p.m bij koorts is de hartslag sneller meer dan 80 p.m dan is het paard ernstig ziek het opnemen van de hartslag: dit doet u door de wijsvinger tegen het binnen vlak van de kaak te drukken u voelt dan het kloppen van het bloed in de ader.

Ademhaling: gemiddeld ademt een paard in rust ongeveer 12x p.m in en uit (merries halen vaker adem dan hengsten en bij veulens ligt het aantal ademtochten hoger dan bij een volwassen paard) controleren van de ademtochten: u kunt de ademhaling controleren door een vlakke hand op de flanken van het paard te leggen u voelt dan het op en neer gaan van de flank een ander manier is het tellen van de neusvleugels

andere aanwijzingen: zijn sterk zweten zwellingen op het lichaam of het zich anders bewegen dan normaal ook als het paard tijdens het werk sneller zweet en sneller moe is dan normaal kan er iets mis zijn raadpleeg bij twijfel altijd een dierenarts hiervoor geld ook beter drie maal voor niets dan 1 keer te laat.

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:04

Even een paar toevoegingen:
- Als een paard net arbeid verricht heeft (rijden, longeren, rennen), dan is zijn lichaamstemperatuur hoger dan normaal.

- Het afkloppen van thermometers is een beetje ouderwets. Dat moet met kwikthermometers. Die van tegenwoordig zijn gewoon digitaal.

- En je moet de thermometer vasthouden, als je de temperatuur opmeet. Want anders kan die verdwijnen in je paard. Of je maakt er een touwtje aan met een wasknijper. En die wasknijper zet je in z'n staartharen.

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:09

ook is het verstandig te weten wat de normale temp is van je paard is dat 37.8 dan hoef je bij 38.5 niet direkt in paniek te raken is het normaal 37 dan ga je bij 38.5 toch opletten

regelmatig temp opnemen dus

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 17:20

Die van mijn paard is dus al een paar keer deze week gemeten op telkens 38 graden, ik denk zelf dat dat zijn tempratuur gewoon is. Ze vonden het op stal aan de hoge kant.

liannes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:32

ook nog even, je merkt vaak aan je eigen paard, of hij /zij zich niet lekker voelt,
wij hadden laatst een merrie met 39, en at en dronk nog goed,
we hebben het een dagje aangezien en de vogende gag zat ze weer op 38,3(ongeveeer)

dus inderdaad, raak niet meteen in paniek

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 17:35

Udo2001 schreef:
Die van mijn paard is dus al een paar keer deze week gemeten op telkens 38 graden, ik denk zelf dat dat zijn tempratuur gewoon is. Ze vonden het op stal aan de hoge kant.

Bij mijn paard zat de normale temperatuur op 36.3, bij 38 graden had hij daadwerkelijk verhoging en mocht ik hem van de veearts ook al niet meer rijden. Maar sommige paarden zitten daar idd rond als hun normale temperatuur dus idealiter zou je hem eens wanneer hij niet ziek is een paar dagen moeten temperaturen om te weten wat zijn normale temperatuur in rust is.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:08

Hij is niet ziek, heb hem nameljkde heel week moeten tempen en kwam erachter dat hij eigenlijk altijd rond de 38 zat. Maar stalgenoten vonden het aan de hoge kant, maar ik denk gewoon dat dat zijn tempratuur is. Het is ook een paard dat niet tot nauwlijks winterhaar aan maakt, denk gewoon dat het paard eigen is.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 18:20

Zo heeft mijn schimmel een "normale" temperatuur van 36.5graden ! het is per paard verschillend. Stel dat mijn schimmel ineens 38graden zou hebben zou ik accuut de DA bellen.

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:32

38 graden is niet te hoog hoor. Mijn paard heeft zelf 37,5 als normale tempratuur. De een is wat hoger dan de andere, net als bij mensen.
Vanaf 38,5 spreken je over koorts over verhoging.

ijsklontje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:40

Een vriend van mijn oude stal vertelde van een onderzoek wat ze op een stal waar hij gewerkt heeft gedaan hebben.

Daar hebben ze een maand lang 's morgens en 's avonds de temperatuur van alle paarden gemeten. Daar kun tussen de paarden onderling een grad soms 2 graden verschil zitten en bij de paarden individueel zat tussen 's morgens en 's avonds soms ook een halve of een hele graad.

Dus als je wilt weten wanneer je paard koorts/ verhoging heeft is het belangrijk om te weten welke temp. je paard normaal heeft door hem een maand lang iedere dag opzelfde tijd (niet net na het werk) te meten.

Pink_Horizon

Re: Wanneer wordt er gesproken over koorts????

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 21:42

Hier houden we aan dat er vanaf 38 graden niet meer gereden wordt. Pas vanaf 38,3/38,5 is het verhoging/koorts.

Pinky heeft standaard een tenperatuur van 37,7/8 terwijl Fleur haar temperatuur gemiddeld rond de 37,2 ligt. Kan dus per pony standaard al erg schelen.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:32

nou, mijn pony heb soms hele erge verschillen met tempratuur, maar laatst kwam de dierenarts voor de jaarlijkse inenting, en die zei dat er niks aan de hand was.

Helderder

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:43

Het kan ook erg naar boven uitslaan; want mij paardje heeft een gem. temp van 39.2 en hij is kerngezond.
Altijd handig om de normale temp. te weten; als je dan denk dat je paardje zich niet lekker voelt weet je het meteen.

mieamore

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:49

misschien even offtopic met wat voor soort termometer doen jullie dit een ouderwetse of een digitale.
er word gezegt bij paarden een ouderetse maar die verkopen ze hier niet meer, alleen digitaal.

wat is het beste.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 20:51

Ik heb ook een ouderwetse maar ik gebruik meestal een digitale, veel preciezer

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 20:53

youngster schreef:
38 graden is niet te hoog hoor. Mijn paard heeft zelf 37,5 als normale tempratuur. De een is wat hoger dan de andere, net als bij mensen.
Vanaf 38,5 spreken je over koorts over verhoging.

idd, bij een normaal paard wel maar voor mijn schimmel zou het 1.5 graden te hoog zijn!