Gehemelte komt naar beneden ( geen hangend rooster )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Gehemelte komt naar beneden ( geen hangend rooster )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 10:57

2 weken geleden bleek Bas een stukje pakjetouw tussen zn tanden te hebben, wat ik gelukkig snel doorhad en meteen weg heb kunnen halen ( Hij had aan een stuk pakjetouw staan te haffelen wat in stal hing blijkbaar )

Vervolgens kreeg ik door dat Bas moeite had met het afbijten van een wortel/appel etc.
Ik voelde eens even in zijn mond en achter zijn boventanden komt zn tandvlees/gehemelte naar beneden. 3 bultjes zitten er die momenteel lager komen dan zn tanden. De rest van zn gehemelte is normaal, misschien ietsje opgezet maar geen hangend rooster ( waar ik eerst aan dacht )
Ik heb het even afgewacht, hij heeft een vitaminiestoot gehad en uit de mineralenemmer mogen likken, misschien toch een vitamine/mineralenprobleem.

Echter is het nog niet over. Hij eet zn kuil wel goed, met biks ook geen moeite en appel/wortel etc in kleine stukjes ook geen probleem.
Het zit dus echt alleen voor in zn mond.

I.v.m kans op hoefbevangenheid krijgt hij eigenlijk alleen maar kuil te eten, geen krachtvoer, en hij werkt veel.
Ik ga hem nu dus wel bijvoeren met Pavokoeken omdat hij toch bepaalde mineralen en bouwstoffen wel nodig heeft.

Hij lijkt er niet echt veel last van te hebben, met rijden doet hij vrijwel normaal, soms opent hij zn mond en schudt hij wat met zn hoofd

Ik ga maandag de DA bellen, maar vraag nu hier al even of iemand weet wat dit is, dit ook heeft gehad met zn paard o.i.d
Zou het kunnen komen door het touwtje ? Dat het daarom wat is gaan ontsteken, of is het wel een mineralen/vitaminenkwestie ?

Oh ja, even ter info, het gaat hier om een uit de kluiten gewassen shetlander

ellepel

Re: Gehemelte komt naar beneden ( geen hangend rooster )

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 11:21

je zou haast denken dat dat stukje pakjetouw iets beschadigd heeft, of er toch misschien nog een stukje tussen zit en de boel nu begint te ontsteken??

dat is wel mijn gedachte er van.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 22:56

hangend rooster kan ook alleen achter de voortanden zijn, dat is bij mijn paard nml ook zo
dat verergerd wanneer er irritatie is in de mond(zoals bij Q wanneer hij flinke haken aan zn kiezen krijgt en daardoor irritatie)
in jouw geval kan hij een wondje hebben gehad wat voor irritatie heeft gezorgd, dan wordt het gehemelte wat dikker, en dat zakt dan naar het laagste punt en dat is dus vlak achter de voortanden

bij Q verminderd het iets als de irritatie weg is, maar helemaal weg gaat het niet heb alles al geprobeerd, hij heeft dan ook een hekel aan het bijten in appels en wortels
bijvoeren met een flinke dosis vit. C kan trouwens in sommige gevallen goed werken(vertelde mn DA/paardentandarts)

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-06 23:05

Bedankt voor de reacties.

Vitamines heb ik idd al gegeven, en ook likt hij regelmatig aan de mineralen-emmer.
Hij krijgt nu ook een halve pavo-koek na het werk.

Het is idd het laagste punt alleen, vlak achter zn boventanden.

Ik kijk het nog even aan, en bel anders de DA. Heb zn kiezen ook even nagevoeld maar daar is niks loos mee zo te voelen ( geen haken o.i.d ) en met eten heeft hij geen moeite.

Zowiezo lijkt hij er weinig last van te hebben, alleen met harde dingen afkauwen dus