donut-achtige bulten op zijn hals en hoofd...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mrijn

donut-achtige bulten op zijn hals en hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:49

Ik ben een week geleden met mijn paard verhuisd naar een nieuwe stal. Na een paar dagen had hij nogal grote bulten opzijn hals en hoofd en ook een paar op zijn lijf. Nu, een paar dagen later, komt er in het midden van die bult een soort kuiltje, waardoor er een donut of kring overblijft. De bulten zijn zo'n 3 cm in doorsnee en ik denk dat hij er zo'n 40 heeft op hoofd en hals en dan nog zo'n 30 op zijn lijf. Hij heeft er totaal geen last van, niet gevoelig en het jeukt ook niet. Wie heeft dit ooit eerder gezien en waar kwam dat toen van?

Sinds die verhuizing heeft Tjalko ander voer, ander hooi, ander vlas, andere mueslie, medicijnen (buut), snoepjes en ik heb ene paar keer wilgentakken in zijn stal gelegd tegen de verveling. Nogal veel verandering inees dus, maar in het verleden heeft hij nooit gereageerd op ander voer en we zijn al heel vaak van stal verhuisd.

De staleigenaar had het ook nog over de mogelijkheid dat er iets dierlijks (duivenvleugel oid) in het hooi heeft gezeten en dat hij daarop reageert. Dan heet toch botulisme en is gevaarlijk?

Ik heb nu alle extra's geschrapt en naast wat zemelen en biks krijgt hij alleen nog zijn hooi en een paar penen. Ik hoop dat hierdoor zijn stofwisseling weer in orde komt, het ziet er echt niet uit!

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:01

Zijn de bulten hard of zacht.. kan je voelen of er vocht in zit!?

Als het eiwit overschot is zijn ze hard.. bij een allergische reactie hoeft dit niet het geval te zijn.. heb je hem gekoortst?

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:08

Ze zijn hard, er zit geen vocht in volgens mij. Ik heb niet getemperatuurt, maar hij is zo ontzettend fris en wakker, dat ik koorts of verhoging wel uit kan sluiten.
De stalhouder vond een teveel aan eiwitten onwaarschijnlijk, maar het was ook het eerste waar ik aan dacht. Alleen, de vorm van die bulten is zo raar, het worden nu echt een soort van kringen of ringen. Misschien is dat wel stadium waarin ze weer verdwijnen.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:12

ik denk een reactie op het voer dat ie nu krijgt, als ie er verder geen last van heeft zou ik me niet te durk maken en de dierenarts even telefonisch raadplegen.
dat er kuiltjes in komen kan betekenen dat ze idd aan het genezen zijn.
zet hem niet meteen op ander voer.
alleen als ze muesli voeren, zou ik dit afraden !
het kan goed de wisseling van voer, stalklimaat samen met wat stress zijn,
denk maar aan jezelf als je veel aardbeien eet, dan kun je ook bultjes krijgen, als je gewoon de aardbeien door blijft eten, verdwijnen ze vanzelf. als je stopt met aardbeien eten, en je neemt ze later weer, is de kans groot dat de bultjes terug komen.
zo werkt het bij paarden ook

Pipi

Re: donut-achtige bulten op zijn hals en hoofd...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:31

Mrijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 22:10

Arrrghhh, het lijkt idd akelig veel op die bulten die Tolstoi ook heeft gehad. Thanks Paol. Ben jij er morgen ook met het eten?