Bloedneus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jaan81

Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:38

Mijn vzpony heeft vanmorgen/-nacht/gisteravond(?) een bloedneus gehad. Maar aan 1 kant (van voor af gezien dr linkerneusgat).
Ik heb dat alleen nog nooit echt gezien bij een paard. Ze is de laatste tijd best een paar keer beetje ziekjes geweest, dus ben extra voorzichtig. Ik heb gelijk even naar de DA gebeld, om te vragen wat het zou kunnen zijn, maar ze wist het ook niet. Ik moet dr even in de gaten houden de komende dagen.
Wie van jullie heeft er ervaringen mee en wat kunnen oorzaken van een bloedneus zijn?

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:45

Kunnen verschillende oorzaken hebben. meestal duidend op een luchtweg probleem. Zou er wel naar laten kijke. Bij hard werken kan het zijn dat een bloedvaatje knapt maar dat is zelden en niet erg. Maar dat lijkt me in jouw geval niet zo.

esperance

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:49

heb je zn neus van binnen al een beetje bekeken? misschien heeft hij zich wel aan iets open gehaald..
als het echt een bloedneus was, dan kan het idd van de luchtwegen komen.
heeft hij gisteren nog gewerkt? zoja hoelaat, en wat heb je er mee gedaan?

shaneen

Re: Bloedneus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:25

komt best vaak voor, vooral bij oudere paarden, meestal is het niet erg als het maar uit een neus gat komt, het slijmvlies bij paarden is daar gevoelig, een haarvaatje is zo geknapt, hoeft maar wat hard te briezen en het is gedaan, zolang het niet eruit stroomt of het 2 neusgaten komt, hoef je er niet druk om te maken...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:23

Het ziet er heel akelig uit, maar valt inderdaad meestal wel mee. Mijn merrie heeft het ook al een aantal keer gehad. Het kan o.a. komen als je paard heel fris is en zich flink uitleeft (los of a.s. longe) en dan zo heel hard door de neus briest, dan barsten er een paar adertjes. Ook als het heel koud is, zoals nu, komt het eerder voor. De laatste keer had mijn paard "gewoon"d'r neus hard gestoten tegen de staldeur, omdat ze met haat hoofd stond te schudden om kuil een beetje los van de stapel kuilvoer te krijgen. Ze sloeg per ongeluk met haar hoofd tegen de voorkant, beng! Zolang het uit 1 neusgat komt, niet heel hard doorbloedt en niet te lang duurt (max. 10 minuten) is het meestal niets ernstigs.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:25

Eerst even vooraf: een bloedneus kan ook ernstig zijn als het maar uit 1 neusgat komt!!!

Mijn vorige paardje heeft ook twee keer een bloedneusje gehad. Een keer uit 1 neusgat, de andere keer uit beiden. Wij hebben haar toen laten onderzoeken in een kliniek en daar kreeg ze een longbloeding. Uit dat onderzoek bleek later dat ze chronische bronchitis had. Dus iets aan de luchtwegen.

De meeste oorzaken van een bloedneus zijn ernstig, maar in sommige gevallen is er idd alleen maar een bloedvaatje geknapt, maar ik zou altijd voor de zekerheid een dierenarts er naar laten kijken!!!

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 23:29

mijn pony had een keer een bloedneus toen ik intensief gereden had (dus het kwam waarschijnlijk daar door)

maar bij jou kwam het opeens plotseling dat is al een heel ander verhaal succes..

Jaan81

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 11:01

Het is gebeurd toen er niemand bij was. IK had de dag ervoor een rustig buitenritje gemaakt. Daarna heeft ze nog enkele uren in de paddock gestaan (deze is te klein om te rennen) en daarna op stal. Daar moet het dus gebeurd zijn. Ik heb gekeken of ik ergens bloedsporen zag, maar dat was niet het geval.
Ik heb de DA al gebeld en die vroeg me wat dingetjes te controleren, maar die waren allemaal goed. Ook was ze niet lusteloos o.i.d. Ik heb haar gisteren gelongeerd en ze was net zo als nders: Eerst ff lekker dr benen uitgooien en daarna hard werken.
Daarna heeft ze niet meer gebloed.
Ze at verder ook goed e.d. Waarschijnlijk was het dus niets ernstigs, maar ik had het nog nooit meegemaakt, dus schrok er wel van. Wil ook gewoon weten wat het zou kunnen zijn, mocht het nog een keer gebeuren.
Ik ben er nu nog niet geweest; ga vanmiddag. Even afwachten dus.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:03

Een pony van mijn vriendin had ook erg vaak een bloedneus, het kwam als ze tehard gewerkt had, ze is een ex- renpaard en ze is niet meer testoppen als ze eenmaal in Galop zit. Vandaar dit probleem, het paardje geniet nu van een welverdient pensioen.

Tam_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 11:05

Romytjuuh schreef:
Een pony van mijn vriendin had ook erg vaak een bloedneus, het kwam als ze tehard gewerkt had, ze is een ex- renpaard en ze is niet meer testoppen als ze eenmaal in Galop zit. Vandaar dit probleem, het paardje geniet nu van een welverdient pensioen.

met sonja had ik dat dus ook
ze was aan het rennen bokken steigeren enz
kreeg ze een bloedneus !

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 02:21