Bronchitis/Dampig

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSummer

Bronchitis/Dampig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:12

Hallooo Allemaal !

Ik heb een merrie, die nu 8,5 maand drachtig is.
Helaas heeft ze in de 2e maand dat ze drachtig was, bronchitis/dampigheid gekregen.
Toch gaat het de laatste tijd redelijk, maar omdat de bevalling er steeds dichter aankomt, wil ik haar toch in goede conditie hebben.
Maar iedere keer als ik met haar loop, ookal is het maar 10 min. is ze alweer aardig buiten adem. Ze is dan ook wel weer snel op adem, maar het stelt me niet gerust. Hoe kan ik haar het beste naar de bevalling toewerken?
Hoe zouden jullie dat gedaan hebben?
En zijn hier nog meer mensen met een paard/pony die bronchitis heeft?
Zo ja, wat doen jullie allemaal met 'm?
Rijden jullie er nog op? Of iets anders?

Groetjes..

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:44

Wat is het nu? Heeft ze bronchitis gehad en is ze nu dampig. Wat deze beide zijn afzonderlijke zaken. Dampig (ofwel longemfyzeem, of uitgerekte longblaasjes) kan het gevolg zijn van (verwaarloosde, onbehandelde) bronchitis. Want van een keer bronchitis worden ze echt niet meteen dampig.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:32

idd.. het is belangrijk om te weten wat je merrie presies heeft! Bronchitis kan met goede verzorging over een paar weken over zijn, zodra die dampig is zal het chronisch zijn.

Waar staat je merrie.. staat ze buiten of op stal.. indien ze op stal staat zal ik der van het stro afhalen en op zaagsel zetten. Zorg dat er voldoende frisse lucht in de stal is, liefste met een open deur zodat ze naar buiten kan kijken.

Om conditie op te bouwen moet je elke dag, liever 2 of 3 keer per dag, met der gaan wandleen. Zodra je merkt dat ze het te zwaar krijgt laat der ff een paar minutjes grazen om op adem te komen. Als je dit heel conseqent doet zal je merken dat der conditie na een paar weekjes al verbterd is!

succes

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 12:00

Om conditie op te bouwen moet je elke dag, liever 2 of 3 keer per dag, met der gaan wandleen. Zodra je merkt dat ze het te zwaar krijgt laat der ff een paar minutjes grazen om op adem te komen. Als je dit heel conseqent doet zal je merken dat der conditie na een paar weekjes al verbterd is!

succes[/quote]

Okee, Ik zal het eens een paar weken proberen.
Ik hou jullie op de hoogte!

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:19

verder kun je ook je paard op zaagsel of houtkrullen zetten (let op,dit heeft wel geen zin als paard ernaast wel op stro staat)

kuil inplaats van hooi geven,geef je toch liever hooi? dan het hooi even nat maken.

zorgen voor veel en voldoende lucht.

en als ze binnenkort moet bevallen,vind ik conditie opbouwen ook een goede tip.

IndianSummer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 17:25

mickeytje schreef:
verder kun je ook je paard op zaagsel of houtkrullen zetten (let op,dit heeft wel geen zin als paard ernaast wel op stro staat)

kuil inplaats van hooi geven,geef je toch liever hooi? dan het hooi even nat maken.

zorgen voor veel en voldoende lucht.

en als ze binnenkort moet bevallen,vind ik conditie opbouwen ook een goede tip.

Een aantal maanden staat heet de stal al op vlas, ipv zaagsel.
Vlas bevalt ook super!

Nat hooi krijgt ze ook al een hele tijd. Kuil is nooit mijn lievelings ruwvoer geweest.
Maar iig bedankt voor je reactie

koetjeboe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:32

Mijn haflinger van 19 is ook dampig.
ze staat nu altijd buiten behalve wanneer ze nat is.
wat conditie betreft.
dat heeft mijn haf wel.
Ik stap altijd heel veel met haar en dan weer klein stukje draven en al ze gaat hijgen dan weer stappen.
na een tijd merk je dat ze steeds langer kan vol houden.

wel zou ik in de zomer op letten met het warme weer.
want dan heeft mijn haf het altijd moeilijk.
dan ga ik altijd heel vroeg smorgen al rijden goed

Kitty_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:54

Als ik jou was zou ik zorgen voor genoeg frisse lucht en een stofvrije bodembedekking.
Mijn verzorgpony van 19 was ook altijd heel snel benauwd. sinds hij dag en nacht buiten staat en foene griek krijgt, hoor je hem nooit meer hijgen of hoesten.

IndianSummer

Re: Bronchitis/Dampig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 16:45

En nog even een vraagje.
Omdat ze dus drachtig is, en ik weet niet hoe moe ze wordt tijdens de bevalling.
Zouden jullie het slim vinden als ik haar zou helpen met de bevaling, doormiddel van te helpen trekken?
Dit natuurlijk wel alleen als ze perst.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 09:49

Ik zou er niet onoordeelkundig aan gaan trekken. Zou er wel bijblijven en als je het idee hebt dat het te lang duurt of het gaat met de merrie niet goed DA bellen