haken op de kiezen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:00

wat merk je aan je paard als die weer last van haken op zijn kiezen heeft!!was gewoon benieuwd weet dat hij niet zo'n best gebit heeft en ben vorig jaar in juli voor het eerst geweest en is het bijgevijld zal het nou weer tijd kunnen zijn..wat ik merk is dat mijn paard niet costant aan de teugel wil blijven,stug in de mond is,en bit vast pakt, en als ik een ophouding ofzo maak gooit die zijn hoofd in de lucht...wie kan me er wat meer oververtellen en hoevaak doen jullie het bij je paard/pony en wat merken jullie eraan als het weer tijd ervoor is..gr emaartje

QueJira

Re: haken op de kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:03

je kunt het zelf zien of er haken zitten.1x per jaar laten bijvijlen is wel het beste.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:05

En voelen. Heb ook de ervaring dat 1 x per jaar wel nodig is; soms ook wel eerder.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 22:06

QueJira schreef:
je kunt het zelf zien of er haken zitten.1x per jaar laten bijvijlen is wel het beste.

nou ik kan niet zover achterin komen bij hem,de eerste keer zat het heel ver achterin..

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:14

-> MD

petertjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:23

mijn paard moet ook zeker 1x per jaar en k ken n paard die soms wel 2x per jaar moet! k merk het altijd door te voelen langs zn kiezen (wel uitkijken dat ie niet op je vinger bijt want dat voelt niet fijn hahah) als je dan haken voelt is het weer nodig!
de eerste x dat mijn paard haken op zn kiezen had waren ze zo scherp dat k n snee in mn vinger kreeg!

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:18

verder niemand die weet wat de symptonen nog meer zijn...

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:26

Als je de tandarts er niet naar wil laten kijken, kun je ook de dierenarts inschakelen...scheelt meestal in de kosten

twee keer per jaar komt de ta bij ons op stal, en iedere keer laat ik mijn twee paarden weer controleren. Als er niets gedaan hoeft te worden dan betaal ik niets, maar meestal zitten er toch haken op...

Emaartje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 00:42

Cassidy schreef:
Als je de tandarts er niet naar wil laten kijken, kun je ook de dierenarts inschakelen...scheelt meestal in de kosten

twee keer per jaar komt de ta bij ons op stal, en iedere keer laat ik mijn twee paarden weer controleren. Als er niets gedaan hoeft te worden dan betaal ik niets, maar meestal zitten er toch haken op...

ik ga toevallig morgen naar de da kijken of het eraan ligt ben benieuwd!!
merk jij ook wat aan je paard

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:11

je tandarts/gebitsverzorger had je kunnen vertellen of jou paard een hard of een zacht gebit heeft en of er een afwijkende kaakstand is(over of onderbijt) aan de hand daar van kan een gebitsverzorger redelijk goed bepalen hoe lang er tussen twee behandelingen moet zitten.

je kunt natuurlijk ook gewoon vragen of hij een keer langs komt als hij toch in de buurt is om te kijken of het al nodig is

Janski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:20

Symptomen zijn o.a. slordig of heel langzaam eten of veel drinken tussen het eten door. Soms komen er voelselproppen in de wangen die je kan voelen. De symptomen die je merkt met rijden kunnen divers zijn dat is per paard verschillend.

Als je je paard zijn tong kan pakken en zijn tong uit de mond haalt en vasthoud, dan houdt je paard zijn mond wel open en dan kan je met een zaklampje makkelijke achter in de mond kijken. Dit is gemakkelijker als je met zijn 2-en bent trouwens.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 18:42

Soms eten ze maar aan een kant. Of ze hebben proppen voedsel die er weer uitvallen. Het kan ook inderdaad goed met rijden te maken te hebben.

Hoewel ik Dierenkliniek Zeddam een goede kliniek vind, vind ik ze als tandarts niet zo heel erg goed. Nadat ik een echte paardentandarts erbij gehad had, vond hij heel andere dingen als die de dierenkliniek gevonden had. En is het dankzij de tandarts weer goedgekomen.

Het was trouwens nog goedkoper ook.
Als je interesse hebt, moet je maar een PB sturen, dan krijg je het nummer.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 19:07

boemel schreef:
Soms eten ze maar aan een kant. Of ze hebben proppen voedsel die er weer uitvallen. Het kan ook inderdaad goed met rijden te maken te hebben.

Hoewel ik Dierenkliniek Zeddam een goede kliniek vind, vind ik ze als tandarts niet zo heel erg goed. Nadat ik een echte paardentandarts erbij gehad had, vond hij heel andere dingen als die de dierenkliniek gevonden had. En is het dankzij de tandarts weer goedgekomen.

Het was trouwens nog goedkoper ook.
Als je interesse hebt, moet je maar een PB sturen, dan krijg je het nummer.

hoi hoi....ik vandaag met way bij dierenarts geweest voor de tanden,en er zaten weer wat haken op dus er weer afgehaald en bijgewerkt moest wle rekenen om elke half jaar terug te komen dit heb ik gedaan bij gonny smeenk wat de kosten zijn weet ik nog niet ze sturen rekening op...maar boemel wil graag het telefoonummer van die paardentandarts en kwam die bij jouw op stal??en wat zijn daar de kosten..ik heb vanmiddag gelijk gereden weer op my way maar was nog erg stug in de mond wil nog niet ontspannen of kan dat oook niet gelijk over zijn..ik zit er vaak aan te denken om een ander bit te nemen maar weet niet of ik dan de juiste beslissing neem met dit bit is wel goed gewoon voor bosritten maar voor dressuur wat minder merk ik..wat zou aan de raden zijn..

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 10:47

Hoi,

De tandarts heet Jan Meijer uit Markelo.
Zijn nummer is 0547-362754. Ik had ook een 06 nummer, maar ik kan mijn adresboekje nu nergens vinden.

Hij komt inderdaad aan huis. Je kunt het beste vragen of hij langs komt als hij een keertje in de buurt is. Ik betaalde € 50,00 voor een uitgebreide behandeling. Misschien zijn er meer mensen op stal die hun paard na willen laten kijken, dan kan dat weer schelen in de kosten.

Dat hij niet zo fijn was na het rijden kan goed hoor. Vaak wordt het tandvlees wel iets geraakt tijdens het bijwerken van het gebit. Dat voelt niet echt prettig. Ik zou niet met allerlei bitten gaan experimenteren. Meestal maakt het weinig verschil.

Is het niet iets rij-technisch dat hij niet fijn loopt? Misschien een beter idee om een paar privélessen te pakken. Als het dan nog niet goed is, kan je altijd iets anders gaan proberen.

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:07

even oud verslag opgezocht, maar de symptonen:

 het paard heeft onverteerde voedselresten in de mest
 het paard eet eerst hooi en dan pas granen
 het paard houdt tijdens het eten het hoofd scheef
 het paard lijdt aan gewichtsverlies
 het paard morst tijdens het eten voedsel uit de mond
 het paard heeft voedselproppen in de wangen
 door de slechte maling van het voer, dat daardoor slecht verteerd, kan koliek optreden
 het paard heeft een slechte adem; de kiezen kunnen haken hebben, die het zachte mondvlees beschadigen; ontstekingen en een slechte adem zijn het gevolg (dit geldt vooral voor jonge paarden die wisselen en voor oudere paarden)
 het paard slaat tijdens het berijden met het hoofd
 het paard ontwijkt het bit of pakt het bit slechts aan een zijde vast, neemt verkeerde stelling aan, en gaat steeds vaker met een rechterbuiging en -stelling door de linkerbocht (of andersom natuurlijk); uiteindelijk kunnen zelfs kreupelheden ontstaan in kogel, schouder of knie
 pijn door de druk op de buitenkant van de wang door het hoofdstel of het bit
 zwellingen op de kaak
 neus- en ooguitvloeiing

het kan zijn dat een paard een aantal dagen na vijlen niet/langzaam eet, ligt er aan of die erge haken had. ook met rijden de eerste dagen kan je weinig verschil merken, vaak na een aantal dagen wel degelijk...

ik laat mijn paard 1 keer per jaar controleren, en daar doet hij t goed op, tegen die tijd heeft hij net weer een paar miniscule (maar vlijmscherpe) haakjes gecreeerd...

Janneke148

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 00:12

Hoi,

Ik laat mijn paarden ook 1 keer per jaar controleren en meestal hoeft er maar een klein beetje gevijlt te worden.

Het ligt er ook aan wat je je paard te eten geeft. Als hij de hele dag op de wei staat en dys vooral hooi en gras eet slijten de kiezen vanzelf en op een natuurlijke manier af.

Krijgt je paard alleen brokken en klein beetje hooi, is hij minder lang bezig met eten en slijten de kiezen ook een stuk minder, in dat geval zou je misschien wel 2 keer per jaar naar de tandarts moeten met je paard.

Mijn paarden staan de hele dag buiten op de wei en krijgen daarnaast onbeperkt hooi en geen brokken of ander voer. Daarom hoeft er ook nooit zoveel gevijlt te worden.

Maar als ze hakakjes hebben voel ik dat met rijden wel, ze zijn wat moeilijker in de buiging (links, rechts).

Verder kun je gewoon voelen of je paard haken heeft. Als je de tocg vasthoud (uit de mond halen) dan kan hij niet op je vingers bijten en kun jij rustig bekijken of er scherpe randjes aan zitten. het hoort gewoon rond en glad te voelen.

Veel plezier verder met je paardje!!

luuntje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 08:26

Mijn paard heb ik in juni gekocht. Bij de klinische keuring heb ik gelijk haar wolfstandjes laten trekken en haar gebit laten vijlen.

In november/december begon ze met rijden vreselijk met haar hoofd te slaan. Ook begon ze slechter te eten.

Er kwam toch een veearts op stal voor een ander paard dus ik heb hem gevraagd om naar het gebit van mijn paard te kijken.
Ze had weer haken op haar kiezen.
De veearts heeft haar gebit weer netjes gevijld.

Dus ik ben van plan om mijn paard 2x per jaar op haken op de kiezen te laten controleren.
Maar bij de meeste paarden is 1x per jaar een gebitscontrole voldoende.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:23

Dit is denk ik meer een vraag voor een paardentandarts, wij laten hem één keer per jaar gratis controleren.

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-06 14:30

Idd, paardentandarts gewoon weer erbij halen als je het idee hebt dat het nodig is