ocd,wat houd het allemaal in

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haf_jessie

ocd,wat houd het allemaal in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:22

IK heb nu eindelijk te horen gekregen wat orlando heeft,de da zei een heel klein ocdtje. Nu komt ze amandag om hem te verdoven in het gewricht,dus kijken of het daar ook vandaan komt. Op de foto zag ze dat het dus om een botsplinter gaat. Hij liep 5 weken geleden opeens stokkreupel,en dik been. Is nu in draf kreupel ,alleen op harde en dikke been is weg.
Is dit normale gang van zaken zo? Dat ze dan nog gewricht gaan inspuiten?
En heb je hierdoor altijd meer kans op artrose later?Er was nu nog niks te zien van artrose zei ze.
En is een operatie evt een zware ingreep? bedankt alvast

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:44

Mijn vorige paard bleek bij de verkoop OCD te hebben, zij was 10 jaar toen en absoluut niet kreupel. Wel was ze in het rijden erg lastig wat achteraf waarschijnlijk door die ocd kwam. Verder weet ik dat veel paarden eraan geopereerd kunnen worden en vooral bij de jongere paarden wordt dit vaak gedaan. Verder gaat het niet over, dus het moet eruit gehaald worden. Volgens mij dus een vrij standaard ingreep.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:47

Maar de da zei we gaan gewricht inspuiten en verdoven ,kijken of daar de pijn uitkomt. Ze zei me dat het niet iets ernstigs is in ieder geval.Maar ik lees nu ergens als het in het gewricht zit dat je al te laat bent,weten jullie daar iets van

IndianSummer

Re: ocd,wat houd het allemaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 21:39

Het paard van mijn vader had ook OCD. Nooit iets van gemerkt, alleen merkte mijn vader het als ie ging springen. Hij was iets trager met dat ahterbeen. Ook foto's laten maken enz. Toen kwam er dus OCD uit.
M'n vader heeft toen een operatie laten doen, maar het paard is nooit weer de oude geworden. Je zag en niks aan(voor de operatie ook niet..). Maar het heet dus ook niks geholpen.
Helaas is het paard vorig jaar overleden door een slag in de darm.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:48

OCD is vaak erfelijk. Het ligt eraan waar het zit of het operabel is of niet. Het is de moeite waard om te proberen of je met inspuiten resultaat hebt. Als je niet hoeft te opereren in een gewricht, liever niet doen.
Bij jonge (dure) handelspaarden wordt een OCD vaak wel geopereerd, anders worden ze niet verkocht.

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 08:33

Sizz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 10:00

OCD is makkelijk weg te halen en een standaard in greep.
Dit wordt bij veel jonge paarden gedaan omdat ze anders in de handel een stuk minder waard zijn.

Als ze een OCD'tje hebben betekent dat niet dat ze er last van krijgen.

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:13

Pb anders strangertje even, zij weet hier vrij veel van af. Haar Haf is nu een jaar geleden geopereerd ivm OCD aan allebei de achterbenen.

briandylan

Re: ocd,wat houd het allemaal in

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:18

wel of niet opereren is afhankelijk van waar het bot splinter zicht bevind en of het nog los rond zwerft,of zich heeft ingekapseld.Als er toch word besloten om het splinter te verwijderen dan is nog niet alles over.Bij OCD staat de D voor het splinter dus na een operatie blijft de OC (Osteochondrose)nog over.Het is moeilijk te zeggen of hij hierna er nooit meer last van zal hebben.En zoals al gezegd is sommige paarden hebben het ook maar hebben er helemaal geen last van.

haf_jessie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:26

bedankt voor jullie reacties, denk dat orlando er wel last van heeft,want die loopt dus nu kreupel plots,en zit ook op de kogel,die kreupelheid,en die splinter zit in de kogel van voorbeen

dakhilah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 17:43

hoi,
OCD kan idd problemen geven!
Ik had met m'n vroegere fries het grote geluk dat het netjes ingekapseld zat! ...hij had de OCD r.a. in het spronggewricht en er was medisch gezien geen enkele reden om het operatief te verwijderen ,was dit ooit wel aan de oorde geweest was het makkelijk te verwijderen geweest ,het zat dan ook op een heel gunstige plek....hij heeft er ook altijd goed mee kunnen leven /werken! ...maar dat was wel mazzel hebben natuurlijk!
Sterkte met je paard!!!!...
gr,sas.