paard slechtziend bij rechteroog?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Louise_G

paard slechtziend bij rechteroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:22

hoi,
mijn paard is de laatste tijd nogal schrikkerig.
als ik bij daglicht aan het rijden ben is er bijna niks aan de hand, behalve dat ze af en toe schrikt van andere paarden, maar zodra het donker wordt, schrikt ze van veel dingen die eerst totaal niet eng zijn.

ik weet dat paarden in het donker minder goed zien, maar mijn paard heeft bij z'n rechteroog een stuk meer oogwit dan bij het andere oog. ook als je haar bijvoorbeeld aait aan de rechterkant van haar hoofd schrikt ze wel eens. aan de linkerkant van haar hoofd niet. met rijden vandaag schrok ze heel erg toen ze op de rechterhand liep en er een paard op de binnenhoefslag langskwam.

ik denk zelf dat ze veel slechter ziet met haar rechteroog.
morgen komt de DA. Wat denken jullie dat het is?

mijn merrie is 8 jaar en had dit in het begin dat we haar kregen, (toen ze 7 was) nog niet.

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:25

Dat zou volgens mij echt wel kunnen!! Ik denk zelf dat mijn paard ook aan een kant minder goed ziet... Ook als ik hem aan het borstelen ben ofzo, aan de ene kant van zijn lichaam vind hij het heel goed en is hij heel lief, maar als ik de borstel aan de andere kant van zijn lichaam zet dan schrikt hij en probeert hij soms zelfs te happen..

Hij springt ook altijd ineens weg als hij iets engs ziet, en dit is eigenlijk altijd aan dezelfde kant! Ik hoop echt dat het niks met zijn ogen is... Veel succes morgen bij de DA

Groetjes Linda

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:33

@ everest: dank je wel! dat met dat poetsen heb ik ook wel eens nu je het zegt. maar heb jij er ook echt last van met rijden of niet?
met wedstrijd was ik aan het losrijden, stond paard op de binnenhoefslag en ik reed er langs op de rechterhand. toen begon ze meteen te bokken. ik ben echt bang dat er iets met haar ogen is... hoop het echt niet!

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:45

Of er iets scheelt kan je zelf testen,ga met je hand langs haar oog,als het ok is moet ze knipperen of toch op zijn minst haar oog bewegen.
Bij het stukje dat je meer oogwit zie denk ik aan staar/cataract,heb je geen foto?

Sterkte morgen!

Louise_G

Re: paard slechtziend bij rechteroog?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:49

@blue_star:
hier is de foto!
Afbeelding
rechteroog

Afbeelding
linkeroog

Afbeelding
rechteroog

ook gaat ze af en toe vet raar staan, waarom ze dit doet weet ik niet, ik denk om het beter te kunnen zien met haar linkeroog.

dat testje met je hand op haar oog heeft mijn zus gedaan. ze zei dat ze met haar oog knipperde

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:56

passion1991 schreef:
@blue_star:
hier is de foto!
Afbeelding
rechteroog

Afbeelding
linkeroog

Afbeelding
rechteroog

ook gaat ze af en toe vet raar staan, waarom ze dit doet weet ik niet, ik denk om het beter te kunnen zien met haar linkeroog.

dat testje met je hand op haar oog heeft mijn zus gedaan. ze zei dat ze met haar oog knipperde

Sorry,maar van hier kan ik dat niet goed zien,ik moet echt een foto zien van het oog zelf,dichtbij
Fijn dat ze wel knipperde maar dat neem niet weg dat ze daarom niet minder ziet,ze is niet blind,ze ziet nog wel maar minder zo te horen

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:58

@ blue_star: ik heb geen foto's van het oog van dichtbij. misschien dat ik er morgen 1 maak

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:31

Ik heb er verder met rijden niet echt last van bij mijn paard, ik denk ook niet dat t supererg is bij hem, maar af en toe twijfel ik er aan.... Het is niet dat hij echt vervelend is met t rijden, maar idd ook als er een ander paard langskomt kan hij wel eens uithalen en hij springt echt gewoon heel plots weg....

Everest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 07:32

Wat zei de dierenarts er trouwens over?

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-06 20:49

oja, sorry voor mijn late reactie volgens de dierenarts was er helemaal niks aan de hand! ze moet gewoon goed zien met haar oog en het zit gewoon tussen d'r oren... dus moeten we maar zo verder..

Alline

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 10:53

het kan ook komen omdat het paard 1 emotiekant heeft. Dit betekend dat hij van de ene kant anders reageert dan bij de andere kant. Waneer de linker kant van je paard dus zijn emotiekant is, en je rijdt rechtsom lang een eng voorwerp dan zal hij hier van schrikken en opzijspringen. Wanneer je dan dus linksom rijdt (en dus met z'n rechterkant er langs loopt) dat ie t nog steeds wel eng vind, maar hij reageert veel minder heftig.

Je kunt dit een beetje vergelijken met jezelf. Als je een kopje laat valen dan spring je soms weg en soms probeer je het juist te vangen.

Het is wel handig om te weten wat de emotiekant van je paard is. Wanneer je paard dus de ene kant wel schrikte en de andere kant om niet, dan is dat dus niet omdat ie dwars is, hij kan dr dan meestal niets aan doen (tenzij hij natuurlijk aan het auwehoeren is, maar dat is logisch)

Bij jou paard is dus de rechterkant haar emotiekant.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is..

groeten Alline

Louise_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-06 18:42

@allimne: dat zou het inderdaad wel kunnen zijn! maar het kan denk ik ook door frisheid komen, maar dan net die rechterkant is weer raar..

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 22:30

Je kunt het zelf testen door een baal stro neer te leggen en dan 1 oog af dekken. Eerst het slechte oog afdekken en dan naar de baal stro lopen en kijken hoe hij reageerd. En dan het goede oog afdekken en dan weer naar de baal stro lopen. Als hij dan niet uitwijkt dan zal hij waarschijnlijk minder goed kunnen zien met dat oog.
Ik heb dit met mijn pony ook gedaan. Toen ik zijn goede oog afdekte wilde hij eerst helemaal niet lopen omdat hij dus echt vrijwel niets meer ziet met dat slechte oog. Hij liep dus ook tegen het obstakel aan.

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 07:59

ik heb ook het vermoeden dat mijn paard met 1 oog minder goed ziet.
Alle bekende oogtestjes gedaan en hij reageert niet op de testjes, de testje bij een ander paard gedaan, die sprong een meter in de lucht van schrik
Een keer aan de DA gevraagd toen die toch op stal was, maar ook mijn DA zei dat er niets aan de hand was.

Ik zal dat testje van Cookies eens doen van de week, ben ik wel benieuwd naar.

Ik denk dat je er weinig aan kan doen als je weet dat hij slecht ziet, ermee leren leven, dat is de enige optie

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:01

Mijn jonge merrie(bijna 5) heeft staar aan de rechter kant en is daar blind. Hoe lang, geen idee? Ik denk al zolang ze bij me is. Maar na dik 1,5 jaar begon ik toch serieus te twijfelen. Ze kan niet springen(in ieder simpel hindernisje stort ze neer) terwijl ze het wel heel leuk vind. Is extreem soepel naar haar blinde kant (rechts) toe ivm het ver in moeten buigen om wat te kunnen zien. Ze hapt soms naar rechts mis naar andere pony(opvallend veel vaker dan naar links) en stoot vaak suf haar hoofd.
Ik heb het de VA laten controleren, maar als je dus naar haar oog toe sla reageerd ze dus niet, alleen als je haar wimpers raak.

Echt lastig is ze niet, ook niet extreem schrikkerig. Ja, van dingen van rechts iets vaker dan links, maar niet extreem.

Opereren is een mogelijkheid, maar het is een pittige dure operatie. En dat voor een pony er nooit last van gehad heeft en nog een goed oog heeft vind ik een beetje onzin.

Dreamer6

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 13:52

De DA kan met een soort felle zaklamp in het oog schijnen en dan zien of ze nog met het oog kunnen zien.
( bij mijn pony heeft een dierenarts in de kliniek dit gedaan, en stond er zelf bij dus....)

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-06 12:56

Dus er is niks aan de hand?

Ik denk eigenlijk aan Maandblindheid.. maar als de DA zegt dat er niks is