Gedragsproblemen steken de kop op..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Gedragsproblemen steken de kop op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 17:17

Ik heb een welsh-A merrie die in mei 4 jaar wordt.

Ze is bij ons vanaf 11 maanden heeft daarvoor een zéér slechte verzorging gehad. Met veel ups en downs heb ik er toch wat leuks van kunnen maken, ben ook heel trots op haar

Ze heeft altijd wel wat merrie streken gehad, wat nukkig en nijdig af en toe, maar de laatste tijd wordt het steeds erger.
Sinds juni 2005 is ze onder het zadel, rustig aan wordt ze beleerd en gaat 1x per week met haar amazone naar les. Verder loopt ze wat aan de longe en doen we af en toe een klein buitenritje. Kan me niet echt voorstellen dat ze teveel belast wordt.
Zo af en toe tijdens de les bokt ze enorm, met name in galop. Verzorgmeisje is er ontelbare keren keihard afgelazerd.
Sinds kort valt ze aan in het land, het is echt niet prettig en doet enorm lelijk. Ze doet het nu ook naar mij toe, dat kwam eerder nooit voor.
Een paar weken geleden is ze geschoren en 's morgens moet haar dek dus gewisseld worden, negen van de tien keer wordt het niks.
Ze loopt de laatste tijd ook steeds vaker met de oren plat naar achter en laat zich moeilijk vangen in het weiland.
Zo af en toe onhandelbaar, laat zich niet lijden, is enorm schrikkerig en vliegt alle kanten op.
Zo is ze nooit geweest.

Kan hier een medische oorzaak achterzitten of iets anders? Misschien hoort het bij de leeftijd of heeft het met beleren te maken; k heb geen idee, dit is mijn eerste jonge pony.

Iemand hier ervaringen mee?

Angela

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:38

Misschien heeft ze een rugprobleem? het steeds feller reageren zou daar op kunnen wijzen. In de wei gaat ze dan aanvallen omdat ze niet gereden wilt worden (en dus de wei niet uit wilt).

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:41

dit duid op een rugprobleem bij ons heeft een pony gestaan die deed dat ook en liet zich ook niet vangen,
en heeft zich met zadel en al achterover laten vallen hij begon ook met bijten en trappen als je aan hem kwam ik kan het weten hij heeft me te pakken gehad.
laat even alles nakijken voor een ongelukken gebueren

Jemawi

Re: Gedragsproblemen steken de kop op..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 21:42

Ok, een rugprobleem..zou idd misschien kunnen, ik sluit niks uit.

Maar, ik heb een prima passend zadel erop liggen, daar kan het dus niet vandaan komen.
Hoe kan ik een rugprobleem herkennen? (fysiek gezien dan)

[edit] ze bijt en trapt niet als ik aan haar kom, zo agressief is ze nou ook weer niet in het land valt ze aan, kan het misschien beter als dreigen omschrijven.[/edit]

youngster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 22:11

Hoe gevoelig is ze als je met je vingers langs haar ruggengraat gaat?? En op de spieren drukt??

Welshjes kunnen zowiezo heeeeeel goed chagie doen, maargoed je moet natuurlijk wel een medische oorzaak uitsluiten

ellepel

Re: Gedragsproblemen steken de kop op..

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 07:55

staat ze alleen?

hoe is haar hengstigheid, was die altijd wel goed en hoe was haar gedrag dan?

Amarie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 09:49

Ik zou haar inderdaad even na laten kijken, dat weet je zeker dat er niets mis is en ze wellicht gewoon onder het werk probeert uit te komen. Succes.

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 11:58

Het kan meerdere oorzaken hebben. Ze kan een slechte ervaring hebben gehad wat misschien niet eens is opgevallen maar op haar enorme indruk heeft gemaakt. Maar het kan ook goed een medisch probleem zijn zoals hiervoven beschreven de rug maar ook bepaalde ziektes kunnen een karakter veranderingen veroorzaken zoals borreliose

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 13:56

Ze kan in een dominantere puber uitprobeer fase zitten, maar ze kan ook pijn hebben. Een fysio langs laten komen kan geen kwaad en dan kun je al een heleboel dingen uitsluiten. Succes.

Jemawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 18:00

youngster schreef:
Hoe gevoelig is ze als je met je vingers langs haar ruggengraat gaat?? En op de spieren drukt??

Welshjes kunnen zowiezo heeeeeel goed chagie doen, maargoed je moet natuurlijk wel een medische oorzaak uitsluiten

Niet echt gevoelig, volgens mij is haar reactie normaal. Als woensdag haar instructrice weer komt, zal ik het haar nog eens laten zien. Misschien dat haar iets opvalt, maar mij niet.

ellepel schreef:
staat ze alleen?

hoe is haar hengstigheid, was die altijd wel goed en hoe was haar gedrag dan?

Nee, ze staat met een andere merrie en een ruin samen. Hengstigheid...ik heb daar nooit zo op gelet om eerlijk te zijn. Het zou best eens kunnen dat die pestbuien daar vandaan komen

Ik wil bezoek van de DA nog even uitstellen, ik wacht nog 2 weken af. Als ze zo blijft doen, maak ik dan even een afspraak.
Als ik er zo op terug kijk...ff denken, toen ik de 21e op vakantie ging, ging de eerste week heel goed. Voor het eerst ging de les sinds tijden ook weer prima. Toen was ze braaf en meewerkend. Net voor oud&nieuw is ze weer zo vervelend gaan doen, zo rond de 29e.

Nog even iets anders wat ik me afvroeg; vanaf welke leeftijd gaan ze kiezen wisselen? Misschien dat ze daar ook last van heeft.