Wormen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Winkie

Wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:21

Hey allemaal!

Ik kom net bij m'n veulen (10 maanden) vandaan. Ik ging een stukje met hem lopen en hij had gemest, toen ik het op ging ruimen bleek dat er hele grote wormen in zaten!
Ik heb echt helemaal geen verstand van ontwormen ed. (dat wordt altijd gedaan) dus ik heb net even op bokt gezocht over hoe en wat. Daar stond een heel uitgebreid stuk maar ik heb toch nog een paar vragen..

Ik weet dat hij ruim drie maanden geleden dat hij kwam meteen is ontwormt en nu weer. Ik heb geen idee wat ze voor ontwormingsmiddel krijgen maar ik lees net dat normaal gesproken je met 6-8 weken tussentijd het ontwormen moet herhalen en soms met 12 weken. Nu zat er dus ruim 3 maanden tussen! Maar worden die beesten dan zo snel zo groot?? Ze waren echt 15 cm ofzo!!

De wormen waren nog wel levend maar ik neem aan dat ze door de ontwormingskuur naar 'buiten kwamen' (heerlijk onderwerp). Moet hij nou nog wat extra's hebben om alles uit z'n lichaam te krijgen? Hij staat samen met andere veulen is een 'pot' stal met uitloop. Dus alle eitjes zitten nu nog in de mest waar ze ook op liggen ed. Heeft hij nu een grotere kans dat hij het weer krijgt? Wat is de beste optie om dit te voorkomen? (ik verwacht nl niet dat ze de hele stal gaan schoonmaken)

Heeft iemand het eerder meegemaakt dat z'n veulen/paard ook wormen had omdat er niet optijd werd behandeld? Wat heb je toen gedaan? Ik bedoel.. ik vind het best wel erg aangezien in net allemaal gelezen heb wat ze er van kunnen krijgen!

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:25

zowiezo moet hij nu een wormenkuur krijgen voor lindwormen, en alle anderen paarden ook(als ze samen staan ik neem aan van wel)
+ alle mest opruimen

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:28

Die drie maanden is idd wel erg lang, ik ga er van uit dat ze niet met Moxidectine (Equest) zijn behandeld?
Ik zou voor de zekerheid even een DA raadplegen of je er meteen nog een wormenkuur achteraan kunt geven om zeker te zijn dat echt alles weg is. Ook de andere paarden moeten worden ontwormd, omdat ze elkaar ook kunnen besmetten.
Voor de rest stal schoonmaken, en ik begrijp dat hij in opfok staat? Even praten met de eigenaren van de opfok, dat 3 maanden tussenpoze toch echt niet kan!

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:36

Ik kocht ooit eens een jaarling, was ik ook mee aan het wandelen en die mestte en je wil niet weten wat eruit kwam Van die dikke krioelende wormen, brrr...

Ik heb hem toen ontwormd met Eqvalan en een week later nogmaals. Daarna is hij trouwens teruggegaan naar de fokker (pony was niet oké).

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:37

Ja ze staan daar met andere paarden, de rest van de paarden zijn ook allemaal net ontwormt. Hij staat indd in een opfok... Ik verwacht eigenlijk niet dat ze alle mest gaan opruimen.

Winkie

Re: Wormen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:40

Citaat:
Ik kocht ooit eens een jaarling, was ik ook mee aan het wandelen en die mestte en je wil niet weten wat eruit kwam Van die dikke krioelende wormen, brrr...

Ik heb hem toen ontwormd met Eqvalan en een week later nogmaals. Daarna is hij trouwens teruggegaan naar de fokker (pony was niet oké).

Tja.. ik wil hem wel nog ontwormen, maar dat ontwormingsspul is denk ook niet al te best voor een paard. Vooral bij een veulen is het misschien niet echt verstandig.

rianne1987

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:42

juist wel!!!! ontwornen is altijd goed!!! je moet er echt iets aan gaan doen hoor!! je veulen kan doodgaan aan lintwormen hoor weet niet of je je dat beseft

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:43

Daarom met de DA praten. Hij kan ook zeggen of het verstandig is dat de mest daar blijft liggen.
Overigens zal ook het weiland besmet zijn met wormen...dus dan zou je ze ook nog op een ander weiland moeten zetten.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:45

Ze staan momenteel niet op het weiland maar gewoon in een bak. Ik kan indd wel even een DA bellen. Misschien toch eerst maar even met die mensen gaan praten, die waren er net niet en misschien weten hun wat te doen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:53

Citaat:
ontwornen is altijd goed!!! je moet er echt iets aan gaan doen hoor!! je veulen kan doodgaan aan lintwormen hoor weet niet of je je dat beseft

Citaat:
ik vind het best wel erg aangezien in net allemaal gelezen heb wat ze er van kunnen krijgen!

Sjoert

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:09

-> MD

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:29

op deze site staat het heel goed uitgelegd met hele goede foto's erbij van verschillende wormsoorten:

http://www.kreintje.nl/

in de linkerbalk zie je dekvoorwaarden staan, daar klik je op, dan krijg je een tekst met het woord ontwormd erin, daar kun je weer op klikken
daar even een stukje naar beneden scrollen, en dan krijg je supergoede uitleg!

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:31

niet zomaar op goed geluk een wormspuit er in stoppen het blijft gif!!!

eerst navraagen wat de werkzame stof in de laaste kuur was en hoeveel je paard er van heeft gehad

dan met je DA overleggen wat te doen en welke stof in welke dossis nog gegeven kan worden

als je de mest waar de wormen in zaten hebt bewaard kan de DA percies zien om welke wormen het gaat en wat te doen

en ja de stal moet schoongemaakt worden

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 18:00

Hey allemaal!

Bedankt voor jullie reacties. Ik ging net nog heen en de eigenaar was al naar de dierenarts geweest! wat een service! Hij heeft lindwormen en daarvoor heeft hij nu een speciale kuur gehad. En de stal helemaal schoon maken stond sowieso al een der daags op de planning dus dat gebeurd ook... Dus ik ben weer helemaal gerust gesteld

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:00

Wat ik ook nog wil vragen is dat je weet hoeveel het paard weegt.
Ik weet nu eigenlijk niet wiens veulen het is?

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 20:54

Er zat een meetlint bij de wormenkuur. We moesten z'n omtrek meten en dat bepaalde dan ongveer z'n gewicht. Hij was nu 520 kilo als ik het goed onthouden heb.. en het veulen is van mij

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:47

je moet kijken naar de werkzame stof in het middel dat je gebruikt. deze stof moet je regelmatig afwisselen. ik zou zowieso nu een keer extra ontwormen. of je een dure of goedkope kuur neemt maakt niet zoveel uit. het gaat om de werkzame stof. hippomec is bijv. een goede wormkuur, kost maar ongeveer 8 Euro en heeft als werkzame stof ivermectine. idd ook even een kuur nemen die werkzaam is tegen lintworm. in het begin ontwormde ik mijn paard ook maar 4 keer per jaar, nooit problemen mee. nu hij samen met mijn pony in een loopstal staat, met een relatief klein landje erbij en ze beiden regelmatig in de wei lopen van andere pony's, die ok het één keer in de zes weken. gaat ook prima. het hangt ervan af hoe schoon de omgeving is qua mest, of ze met andere paarden lopen enz...

Tieneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 00:00

Dit zei m'n DA:
-Je kan beter net iets overdoseren dan een te kleine dosis geven.
-Verander na verloop van tijd af en toe van merk van het ontwormingsmiddel, ivm immuniteit.
-Ontwormen om de 3 maanden
-Het kan dat mensen in de winter de termijn van 3 maanden iets uitbreiden, wormen hebben het dan ook veel moeilijker (zijn meer in rust tijdens winter) om door te breken.

Weet niet of je hier iets aan hebt...

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 19:07

Ik zou niet op goed geluk 2 achter elkaar geven. Wormenkuren doden de wormen wel maar geven het lichaam ook een enorme optater!

Even iets anders, weet iemand wat het kost om mest bij de da te laten onderzoeken op wormpjes?

Kendra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:27

Winkie schreef:
Er zat een meetlint bij de wormenkuur. We moesten z'n omtrek meten en dat bepaalde dan ongveer z'n gewicht. Hij was nu 520 kilo als ik het goed onthouden heb.. en het veulen is van mij

Was het geen 250?? Dit klinkt wel erg heftig voor een veulen.

Mooi dat je nu weer op de goede weg bent. Wel de komende tijd de mest opruimen en goed op je andere paarden passen, je hele stal zit nu even in de gevarenzone!! Ik heb één keer een jaarling gekocht die had ook wormen (wist niet wat me overkwam, ik duwde er een wormsluik in en die kreeg gewoon koliek...), op advies van de dierenarts de eerste weken apart gehouden en de mest steeds opgruimd.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 00:59

Kendra schreef:
Winkie schreef:

Was het geen 250?? Dit klinkt wel erg heftig voor een veulen.

Mooi dat je nu weer op de goede weg bent. Wel de komende tijd de mest opruimen en goed op je andere paarden passen, je hele stal zit nu even in de gevarenzone!! Ik heb één keer een jaarling gekocht die had ook wormen (wist niet wat me overkwam, ik duwde er een wormsluik in en die kreeg gewoon koliek...), op advies van de dierenarts de eerste weken apart gehouden en de mest steeds opgruimd.

Ik dacht ook al even
Meet je anders even extra na?Ben je zeker

Nimmy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-06 14:16

Tieneke schreef:
Dit zei m'n DA:
-Je kan beter net iets overdoseren dan een te kleine dosis geven.
-Verander na verloop van tijd af en toe van merk van het ontwormingsmiddel, ivm immuniteit.
-Ontwormen om de 3 maanden
-Het kan dat mensen in de winter de termijn van 3 maanden iets uitbreiden, wormen hebben het dan ook veel moeilijker (zijn meer in rust tijdens winter) om door te breken.

Weet niet of je hier iets aan hebt...

kleine aanvulling
en een wormenkuur kun je meestal 4 keer overdoseren voor een paard er echt last van krijgt, maar je hebt uitzonderingen...
en verder nooit 2 keer binnen 1 maand ontwormen, dan 4 weken ertussen. en ik zou zomers om de 8 weken ontwormen, 's winters in de 10-12 weken, afhankelijk van de besmettingsdruk