gelpads (hoeven)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nijntjepluis

gelpads (hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 08:29

Heel heel mischien is het vrijdag zover dat wesley na 10 maanden er weer hoefijzers onder krijgt en dit keer met gelpads. Tot mijn grote verdriet zat er vandaag er weer een schuur in d'r hoef. Dan doe je zoveel om haar hoeven mooi te houden en dan wil het nog niet.
Hoefsmid is een beetje gevoelig onderwerp bij de eigenaar van de pony, want ze hebben een goede relatie met hem. Zelf zeg ik altijd hij kwakkelt maar wat aan, hij heet kwakkel. Voor de duidelijkheid hij levert geen goed werk af. We zijn in september een keer gratis naar een andere geweest en daar kregen we binnen 10 minuten een tip waar we wat aan hadden.
Het andere meisje dat haar verzorgd heeft maandag een uur lang binnen met de eigenaar gepraat. Dat het voor wesley beter zou zijn om naar de andere hoefsmid te gaan. Maar dit was zonder succes.
Uiteindelijk is er toch nog wat uitgekomen dat wij gaan vragen of hij haar goed kan bekappen en corrigeren (ze staat naar buiten) zo nee dan mogen we naar die andere bellen. Maar hij zegt toch ja.
Dus ik wil goed geinformeerd zijn over de gelpads. Kun je ze bv links meer opvullen dan rechts en zo de stand van de hoeven corrigeren? Hoe zit een gelpad goed?

Ps ik ben trouwens niet zeker van de naam gelpad. Maar het is dus wel iets met gel.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:43

Kun je misschien beter omschrijven wat dat inhoudt zo'n gelpad?
Ik kan me er niks bij voorstellen!

Ik ken wel zooltjes, en opgevuld met siliconen , of met Hennep ofzo.
Bedoel je zoiets?

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:45

ja ik denk dat ze de siliconen bedoelt.

erg duur grapje, maar voor paarden met slechte hoeven kan het uitkomst bieden .

jammer dat ie geen andere smid wil.

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 15:35

die gel, of silicone is een 2 componenten mengsel.
Dit wordt gebruikt bij paarden die een gevoelige zool hebben (EN IJZERS!!!!)
Ophogen oid kan er NIET mee!

Ook werkt het NIET bij paarden zonder ijzers, het heeft neitgenoeg houvast dan namelijk.
Hans Arendse (onze NB-er) gebruikte ons paard (omdat die zo makkelijk en braaf is als het om zn hoeven gaat) om dingen uit te proberen voor paarden met een gevoelige zool.
Hij kwam met dit idee (de silicone) en spoot het er in, het is meer een soort zachte flexibele opvulling op de zool om te zorgen dat er geen harde/ scherpe steentjes ect op de zool komt.

Bij een onbeslagen paard loopt dit er alleen al binnen een uur uit.
(er komt een kleinbeetje zand tussen, en dan gaat de rest ook los, denk maar aan een pleister die al een hoekje los is, dat idee, het rolt steeds verder op)

Succes met de smid!

nijntjepluis

Re: gelpads (hoeven)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:43

Ja dat bedoeld ik die zooltjes. Komen die over de hele zool van de hoef te liggen? Waar moet ik op letten? Iemand nog intelligente vragen die ik zou kunnen vragen aan de hoefsmid?

nijntjepluis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 15:45

Ja dat bedoeld ik die zooltjes. Komen die over de hele zool van de hoef te liggen? Is het alleen voor de zool want het zou een dempende werking hebben waardoor de pees ontlast zou worden. Waar moet ik verder op letten? Iemand nog intelligente vragen die ik zou kunnen vragen aan de hoefsmid?

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 16:25

nijntjepluis schreef:
Ja dat bedoeld ik die zooltjes. Komen die over de hele zool van de hoef te liggen? Is het alleen voor de zool want het zou een dempende werking hebben waardoor de pees ontlast zou worden. Waar moet ik verder op letten? Iemand nog intelligente vragen die ik zou kunnen vragen aan de hoefsmid?

Je hebt zooltjes die over de hele zool zitten en zooltjes die een bredere rand onder het ijzer zijn. Die laten de zool vrij.

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:03

bij een peesblessure zijn zulke zooltjes juist helemaal niet goed.
ze worden gebruikt bij paarden die iets in de botten hebben zoals hko of artrose
of idd een gevoelige zool of slechte hoeven.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:36

crossmonster schreef:
bij een peesblessure zijn zulke zooltjes juist helemaal niet goed.
ze worden gebruikt bij paarden die iets in de botten hebben zoals hko of artrose
of idd een gevoelige zool of slechte hoeven.

Daar schrijft ze toch ook niks over?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:57

nijntjepluis schreef:

wel degelijk

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:59

Maar niet over een BLESSURE!

CM_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 20:22

waarom zou je dan de pees ontlasten?
pezen moeten juist goed doorbloed blijven, en hoe blijven ze doorbloed, door te stappen op harde ondergrond, door de klappen die de hoeven op de grond maken.

en antheman, je hoeft niet zo te schreeuwen hoor