Na een jaar ineens weer dik (sprong, na peesblessure)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Needje

Na een jaar ineens weer dik (sprong, na peesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:42

Mijn paard heeft vorig jaar een hele licht peesblessure gehad. Na 2,5 maand was ie zowel op de scan als op de thermo weer 100%. Daarna heel erg rustig weer opgebouwd.
Nix meer aan de hand.
Nu rij ik niet meer in onze bak, omdat ie erg zwaar is, maar eergister toch even gereden in de bak. 's Avonds had ie dus weer een dikke sprong. Precies op de plaats van vorig jaar. (al was vorig jaar eerst z'n hele been dik vanaf de sprong, nu alleen de binnenkant van de sprong).
De DA zei dat ik t eerst maar een weekje moest aankijken, en behandelen als een peesblessure. Als het volgende week nou nog dik was, kon ik altijd nog komen om evt. te scannen.
Nu was vandaag z'n sprong alweer aardig normaal. Alleen op 1 plek is t toch nog wat dik.
Heeft iemand dit ook wel eens gehad? En was t toen weer een blessure, of viel t toen mee?
Misschien zie ik wel spoken, omdat je t al eens heb meegemaakt.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 18:59

Ook voor een lichte peesblessure vind ik 2.5 mnd wel snel (geen verwijt of zo hoor! je volgt het advies van je DA!)
Persoonlijk zou ik geen risico willen nemen en toch een scan laten maken.

Sterkte !

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 19:02

De pees was alleen ietsje opgezet. Verder niet beschadigd of wat dan ook. Na 2 maanden was de scan al goed, maar de thermo nog niet helemaal. En twee weken later was ook die goed. Als ik ook maar iets getwijfed had, was ik niet begonnen. Maar er was echt niets raars meer te zien. Pas begin mei (maart was ie weer goed) ben ik weer echt wat gaan doen. Dus t valt nog iets mee.
Ik wacht morgen de DA ff af. Ziet er al zo'n stuk beter uit.

CouCou

Re: Na een jaar ineens weer dik (sprong, na peesblessure)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 12:48

Oppassen. ik ben een erkend peeskenner geworden!
Iris had vorig jaar haar linker been en dit jaar haar rechterbeen.

Die verdikking op 1 plaats kan zeker weten de pees zijn.
Stappen, koelen en zekere voor het onzekere scannen.
Dan pas weet je zeker of het een pees is ja of de nee.
Zoja, dan weet je dat je heel rustig aan moet gaan doen de komende tijd en anders kan je weer wat sneller aan de bak.

Iiris heeft ook op nu dus alle twee de benen een "bobbeltje"zitten.
Maar door de scans weet ik dat het ene been genezen is, en volgende week hoor ik of rechter been ook genezen is.
Maar bij Iris zal ik die bobbels altijd blijven zien ivm littekenweefsel.
Maar voorzichtigheid is altijd geboden, toch?

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 17:44

klinkt niet goed hoor. Ik zou zeker scannen. Als de peesblessure een aanhechtingsblessure is ben je meer dan een half jaar bezig. Ik ben met een lichte peesblessure ook bijna een half jaar zoet geweest. Voor peesblessures geldt echt ruim de tijd nemen, liever te veel dan te weinig. Want als ie niet goed geneest krijg je hem zeker (vaak erger) terug.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-06 19:14

Volgens de DA was het wel de pees, maar heel ietsje. Ik krijg nu een middeltje dat ik er op moet doen en inmasseren. Dan zou het met een week/twee weken weg moeten zijn. Hij had t erger verwacht nav mijn belletje..haha, ben een stress kip. Maar hij vond t heel erg meevallen. Wat hij vreemder vond was dat Need linksachter niet kreupel liep (waar t zit), maar rechtsvoor. Dus dat moet ik ook ff in de gaten houden. Anders moeten we daar ook naar kijken. Want heel veel paarden krijgen een overbelasting in de diagonaal van het "zere been". Dus voor t zelfde geld zit er iets rRV niet goed. Waardorr ie LA overbelast heeft. Ik moet zeggen dat ik nix gemerkt heb aan m.
Dikheid bij Need is ook niet altijd heel alarmerend. Als hij een piepklein wondje heeft is t al mega dik! Dat je denkt adt er heel wat aan de hand is. En met 2 dagen zie je er nix meer van. Raar paard.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 23:49

Denk eerder dat hij RV overbelast heeft doordat ie (misschien al langere tijd) last heeft van de oudere blessure. Geef hem ajb voldoende tijd om te herstellen ook al zegt je DA dat hij het mee vindt vallen.

Needje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 07:19

Beetje lastig te zeggen wat er RV is. Hij heeft mok aan dat been, en heeft daar ook kreupel op gelopen, en het ijzer is er laatst afgeweest.. Dus ik denk eerder dat t andersom is. Maar ik ga niet aan t werk voor ie gescand is.

Babootje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 15:49

goed zo