Ziekte van Crohn

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

douschka

Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:25

Laatst heb ik een topic gemaakt: altijd mager

Sinds deze week weet de dierenarts wat het is, hij heeft naar Utrecht gebeld en dit was de conclusie: Ziekte van Crohn

Wie kent het??
Laatst bijgewerkt door douschka op 04-01-06 13:40, in het totaal 2 keer bewerkt

_Micha_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:26

oh kan dat ook al bij paarden, ik weet niet echt wat het is maar het is me vaag uitgelegd maar ik weet alleen dat je er heel mager van wordt

gabyfedde

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:27

Je schrijft het als Crohn. Wist niet dat het ook bij paarden bestond. Crohn is een chronische darmontsteking.

gianlucka

Re: Ziekte van Kroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:30

Ziekte van Crohn is inderdaad een chronische ontsteking aan de dikke darm geloof ik (niet slaan als ik het fout heb)
Ik wist niet dat dat ook bij paarden kon!
Ik weet wel dat het bij mensen inhoudt dat je niet altijd alles zomaar kan eten en dat het periodes kent. Soms heb je heel erg last en soms bijna niet.

10y

Re: Ziekte van Kroon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:39

Ziekte van Crohn is inderdaad een steeds weerkerende darmontsteking. Er vormen zich dan abcessen in de darm die operatief verwijderd moeten worden. Pas de laatste paar jaar zijn er redelijk goede medicijnen voor om deze processen in de hand te houden. Op het ogenblik heeft het AMC in Amsterdam de meeste ervaring mee.

Wist niet dat het ook bij paarden kon voorkomen, in ieder geval nog nooit van gehoord. Maar zoals gezegd, pas de laatste jaren is er eindelijk meer over bekend.

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:42

Dit moet ik er nog even bijzetten:

Het paard krijgt 78 tabletten per dag, 2 weken lang
Als dit niet aanslaat, moet hij misschien ingeslapen worden

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:49

een vriend van mij heeft ook de ziekte van crohn, alleen bij hem hebben ze het niet in de darmen gevonden maar in de longen, je hebt het voor altijd, wel kan het tussendoor weer jaren verdwenen zijn waardoor je kunt stoppen met medicijnen, maar het kan ook zo weer terug komen. hij krijgt ook pretnison(of zoiets) waar je een hele bolle kop van krijgt en eetlust. dat is een heel verschil met hoe mager hij was toen hij in het ziekenhuis lag.
veel beterschap aan je paard

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:51

Idd, ziekte van Crohn is een chronische ontsteking van de dikke darm, en ik wist ook niet dat dat bij paarden kon

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:52

Klopt van die longen! Het schijnt door te kunnen slaan naar de longen

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 14:10

De ziekte van Crohn komt in alle darmsegmenten voor, dus ook de dunne darm. Juist daarom vermagert een mens of dier zo sterk, de voedingsstoffen kunnen niet goed opgenomen worden. Colitis ulcerosa is specifiek een ontsteking van de dikke darm. (Daarom heet het ook Colitis, Colon-ontsteking).

Bij mensen is het een autoimmuunziekte, maw het eigen immuunsysteem 'valt' de darmcellen aan.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 16:16

Jeetje, dat dit ook bij paarden bestaat ! De uitleg is hierboven al gegeven, maar wat ik niet begrijp is dat je DA die diagnose dus heeft gesteld maar jou niet heeft uitgelegd wat het inhoud? Heb je dat ook niet zelf aan hem gevraagd ? Wat voor behandeling gaat je paard nu krijgen dan?

douschka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 17:18

Het is mijn paard niet, het paard is van een kennis
Nu wil ik via deze manier nog meer info krijgen over de ziekte van Crohn heel veel info is nooit weg natuurlijk

Hope2012

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 14:26

ik kan je wel info geven over hoe het bij mensen werkt .
heb het zelf namelijk ook .

maar ook ik wist niet dat het ook bij paarden voorkwam .

ik krijg nu het medicijn remicade het is eigenlijk voor reuma maar werkt ook zeer goed bij de ziekte van crohn .
is een duur medicijn voor zover ik begreep van de internist . ik krijg met mijn 52 kilo ongeveer 300 mililiter per keer en kosten rond de 3000 euro bij paard zou dit dan ongeveer maal 6 moeten .

succes met het paardje

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:36

Ik wist ook niet dat dit bij paarden voor kwam.

Tsja, het is een chronische darmziekte, het verloop van de ziekte schijnt heel persoonlijk te zijn.

Zoals Ibbel trouwens terecht zegt, is colitis ulcerosa een specifieke onsteking van de dikke darm, maar dat is echt wat anders.

vuurneon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 18:39

jeetje, sterkte met het paardje!Wat een enorme hoeveelheid medicijnen moet hij slikken. Wat krijgt hij/zij? Voor mensen weet ik dat prednison/prednisolon wel helpt voor ontstekingen, ik heb het nu ook voor den astma. maar krijgen paarden dit ook?

ikwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 21:11

Mijn pony heeft ook de ziekte van crohn, ik vond het heel apart dat ik nog iemand op het forum tegenkom met een paard met deze ziekte.Ik heb het gister gehoord, ze is al een jaar ziek en in utrecht konden ze niet ontdekken waarom ze telkens maar koliek kreeg, ze dachten een schade van wormen omdat er bobbels in de darmwand zaten. Ze krijgt elke drie weken een koliek aanval dus we dachten dat het misschien voorafgaand aan de hengstigheid was. We hebben de eierstokken stil laten leggen met een hormoonkuur maar helaas kreeg ze weer de koliek aanval. (flemen, dag later niet eten en vervolgens liggen, na spierontspanner van de veearts binnen 5 minuten weer goed en eten, etc).
Inmiddels wanhopig meteen na een aanval de veearts weer laten komen en een scan van de darm laten maken, de darm bleek flinke poliepen te hebben en de conclusie was ziekte van crohn. Is niets aan te doen en nu is het een gewetensquestie,de pony is 3 weken van de maand helemaal goed maar ze heeft dan een paar dagen wel de pijnlijke aanvallen......en een volgend stadium zal zijn: vermageren, diaree.
Ik weet dat het dus niet te genezen is maar wanneer beslis je of.......
groet van Pauline

douschka

Re: Ziekte van Crohn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-06 18:45

ik wil de mensen die mij een pb/mail hebben gestuurd, of die hier een berichtje hebben geplaatst even bedanken!
Er zitten zeker nuttige berichtjes bij (vooral pb/mail) waar wij zeker iets aan hebben! Hier blijkt dus ook uit dat we zeker niet de enigste zijn
Als jullie nog meer info hebben, hoor ik het graag!