Trap op spronggewricht, maar niet kreupel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Trap op spronggewricht, maar niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:47

Mijn paard heeft van 't weekend bij het loslopen een trap gekregen op het spronggewricht, van een ***pony mét achterijzers. Resultaat: een oppervlakkige schaafwond.

Ik heb de wond goed ontsmet en het been goed gekoeld. Hij loopt echter niet kreupel. Ik ben dus maar rustig doorgegaan met rijden: zondag een rustige buitenrit en gister heb ik in de bak gereden. Met het rijden en ook wanneer ik hem los in de bak laat draven, merk ik niks aan hem: hij loopt gewoon zuiver.

Rond de wond is het been echter wel dikker, maar niet veel warmer dan het andere been. Hij ontziet het been niet, maar als ik er zalf op smeer reageert hij wel door z'n been op te tillen.

Kan het kwaad dat ik gewoon rustig door ga met rijden? [ik rij hem 3x per week, waarvan 1x een rustige buitenrit] Longeren heb ik maar even achterwege gelaten...
Of kan ik beter blijven stappen tot het been weer helemaal geslonken is?

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 10:50

Ik zou rustig doorrijden, beweging voorkomt stijfheid en vermindert de zwelling.
Als ik het zo lees heeft hij er geen last van en stilzetten is dan slechter voor hem

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:56

Ik wil je geen angst aanjagen, maar paardje bij ons op stal ook mep gehad op spronggewricht. Liep niet kreupel, was nietw arm, maar wel wat dikker. DA laten komen en die concludeerde dat er niet veel aan de hand was. Gewoon rustig mee doorgereden, en een maand later bleek dat griffelbeentje gebroken was. Dat kon DA door de zwelling eerst niet voelen. Pony is inmiddels twee keer geopereerd en het ziet er goed uit. Stilzetten is niet goed, maar wacht met trainen/rijden tot de zwelling eraf is...

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 12:05

Oei! Je laat me wel schrikken, daar had ik niet eens aangedacht. Omdat hij niet kreupel loopt ging ik er vanuit dat het hooguit een ontsteking door de wond of een zwelling door de trap zou kunnen zijn. Maar ze kunnen dus ook nog goed lopen mét een gebroken griffelbeentje?

Morgen heb ik eigenlijk privéles, maar ik zal wel even met mijn instructrice overleggen of het niet beter is een weekje over te slaan en het nog even tot het weekend aan te kijken.

Het lijkt me wat overdreven om meteen naar de dierenarts te rennen?

AnoukShel

Re: Trap op spronggewricht, maar niet kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:15

Ik zou je ook niet al te druk maken, maar het wel goed in de gaten houden, en gewoon lekker blijven rijden, net als de rest al zij, voorkomt dat de zwelling, en spierpijn..

En gewoon goed schoonhouden..

En ik heb anders nog spul voor je wat helpt tegen de zwelling en voorkomt erge spierpijn. (heb ik van de Dierenarts)
Mag alleen om de wond heen gesmeerd worden en helpt erg goed!!

AnoukShel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:15

even me zinnetje afmaken haha..

Voorkomt dat de zwellign erger wordt..

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 13:36

Bwah... vervelend zeg!!

Ik heb dr zelf niet zoveel verstand..kan wel wat zeggen maar of het goed is weet ik niet dus ik houd mn mond maar.

In ieder geval beterschap voor Volum!

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 14:19

Het was ook mijn eerste gedachte: gewoon rustig doorgaan, want stilstand is achteruitgang...

Ik wacht wel even af hoe hij er straks bij staat, en vandaag heeft hij hoe dan ook een stapdag, en dan kijk ik het even aan. Hij lijkt er geen last van te hebben; en een zwelling is natuurlijk niet vreemd, wij zouden ook een flinke blauwe plek hebben van zo'n tik.

@Anouk: Ik pb je wel ff.

Kyona

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-06 19:10

Zou het even in de gaten houden; dat het wat dik is, dat hoort erbij. Als het echt dikker gaat worden (en niet wegtrekt met stappen) of heel warm enz. dan zou ik er wel de dierenarts bij halen. Zou bij het achterbeen niet zo gauw bang zijn voor een griffelbeenbreuk als het bij de sprong dik is.

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:12

Gister was de sprong aardig geslonken, de schaafwond is inmiddels mooi dicht. Het zal echter (ondanks het direct ontsmetten) wel ontstoken zijn geraakt, want verdikkig was naar beneden getrokken. Dus het gedeelte tot de kogel was aan de buitenzijde dik... maar dat is normaal toch?
Het was in ieder geval niet erg veel warmer dan het andere been, en na beweging en afspuiten was het wel iets dunner.

Ik ga zo naar stal, hopelijk is het nu al wat dunner geworden. de komende dagen gaan we maar veel stappen en afspuiten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 16:15

Mijne heeft zijn griffelbeentje gebroken achter, dat zat veel lager en is nooit dik geweest tot de sprong.
De pees raakte geirriteerd die over de breuk liep, daardoor liep het achterbeen op.
Gelukkig heeft het kopje zichzelf ingelapseld en na 3 maanden was alles ok. Geen operatie nodig gelukkig.
Denk dat een klap op de sprong en daar een zwelling geen griffelbreuk is

Javayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-06 16:19

In Volum's geval was eerst het spronggewricht dik, en eronder niet, nu is het spronggewricht aan het slinken en wordt het naar onder toe dikker.

Hij loopt zowel in de stap als draf goed dus ik ga er ook vanuit dat dit gewoon een zwelling door de trap en wellicht door een ontsteking is geweest.

Ik kijk straks even hoe het eruit ziet... hij kreeg zondag de trap, dus nu moet de verdikking toch wel weg gaan trekken?

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-06 20:11

Ze zijn me al voor geweest, maar ik dacht ook aan het griffelbeentje, daar hoeven ze niet kreupel op te lopen overigens ! Ik heb het zelf aan de hand gehad, er is wel spat ontstaan, maar gelukkig een "mooie" spat- 1 gewricht netjes dichtgegroeid.