Beetje onstabiel in achterbenen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CKdamour

Beetje onstabiel in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:07

Ik heb een mini en hij heeft vrij dunne beentjes... maar het viel me nu ineens op dat zijn achterbeentjes een beetje 'zwabberen' (wat een stom woord). Het lijkt alsof ie niet stabiel loopt, maar als meneer dan de gekke 5 minuten krijgt rent hij zo hard door de wei dat ik amper kan denken dat hij ergens last van heeft.

Wat zal ik doen? In de gaten houden gewoon of toch na laten kijken?
Ik ken mezelf.. soms zie ik ook spoken.. en als ik dan overal de da voor moet laten komen kost dat me handen vol geld als er niks aan de hand is.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:09

wat is het voor een paardje, hoe groot en hou oud en wat voor een arbeid doe je met hem?

Bij jonge paarden wilt het nl wel eens voorkomen dat ze los in de gewrichten zitten door de groei, dit hersteld zich dan na een tijdje weer..

CKdamour

Re: Beetje onstabiel in achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:11

hij is 2 1/2.
Mini appaloosa / Amerikaanse mini
Hij was echt heel tenger en hij is nu overal veel flinker geworden maar zijn beentjes heb ik altijd wel wat zwakjes gevonden.
Als je zijn been optilt ben je al bang dat je wat breekt zeg maar.
Maar het is idd bij een gewricht waar het wat zwabbert.
Wat ik met hem doe... wandelen alleen.

Maar laatste tijd heeft hij het vrijspringen ontdekt.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:12

Kan die achterwaards?

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:14

laatst toen hij de trailer uit moest ging dat prima. Ik heb er nu eerlijk gezegd niet echt op gelet.
Maar valt me ook op dat ie soms... nou ja.. sleept met het been is een groot woord. Maar hij draait om en dan trekt ie dat been maar erachteraan.
Het is niet echt overdreven slepen anders zou ik wel iemand laten komen. Maar lijkt ook vaak meer te lui om zijn been op te tillen

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:16

Als die zo sleept met zn achterbeen moet je hem eens een paar passen terug zetten. Als dit niet lukt is het zn knie, kniebanden.. Dit hoeft niet erg te zijn.. Als je er veel last van blijft houden toch ff je DA raadplegen om tecontroleren of het niets chronisch geworden is..

Succes

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:21

thnx! Ik hou het zowiezo in de gaten.
Merk ook dat ik sneller bij een rijpaard constateer wanneer er iets echt niet normaal is dan bij die kleintjes. Ik heb hem natuurlijk wel goed bekeken, maar sommige dingen kunnen gewoon niet opgevallen zijn.
En zoals ik al zei... hij crost nog zo door de wei dat ik niet denk dat hij ergens pijn heeft.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 22:39

deze foto kwam ik tegen van een half jaar geleden:

Afbeelding

Hoe hij daar staat met dat achterbeen.. dat doet hij dus constant als hij draait.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:25

blijft zn achterbeen als het ware op de plek staan terwijl die draaid?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:42

idd iets met zn knie lijkt het op, die bv op slot schiet ofzo?
toch ff ene DA naar laten kijken voor de zekerheid

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 00:47

Ja het lijkt zo als ik het op z'n manier kan beoordelen dat hij op slot slaat (z'n knie)
Alleen zou een pony dan slepend gaan lopen of stil gaan staan waarna de knie weer los schiet en hij weer gewoon verder kan lopen.Maar zwabberen kan ik niet in dit plaatje thuis brengen.
Het gebeurt wel vaker dat jonge paarden/pony's last kunnen krijgen van knieen die op slot gaan.
Het kan ook door de groei komen en een fase zijn.
Heeft ze het vooral als ze de stal uitkomt?
En als je haar een hele dag op wei laat?
Is het dan minder?

Het volgende klinkt misschien heel raar in de oren,
Maar een meisje die ik ken heeft een paard waarvan de knie weleens op slot gaat en dat paard heeft het altijd erger als ze hengstig is.
Is de hengstigheid over is het op slot slaan ook weer minder..
Klinkt misschien heel raar.
En niemand snapt ook wat het met elkaar te maken kan hebben, maar toch is het bij dat paard zo.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:47

daantjuhhh schreef:
Ja het lijkt zo als ik het op z'n manier kan beoordelen dat hij op slot slaat (z'n knie)
Alleen zou een pony dan slepend gaan lopen of stil gaan staan waarna de knie weer los schiet en hij weer gewoon verder kan lopen.Maar zwabberen kan ik niet in dit plaatje thuis brengen.
Het gebeurt wel vaker dat jonge paarden/pony's last kunnen krijgen van knieen die op slot gaan.
Het kan ook door de groei komen en een fase zijn.
Heeft ze het vooral als ze de stal uitkomt?
En als je haar een hele dag op wei laat?
Is het dan minder?

Het volgende klinkt misschien heel raar in de oren,
Maar een meisje die ik ken heeft een paard waarvan de knie weleens op slot gaat en dat paard heeft het altijd erger als ze hengstig is.
Is de hengstigheid over is het op slot slaan ook weer minder..
Klinkt misschien heel raar.
En niemand snapt ook wat het met elkaar te maken kan hebben, maar toch is het bij dat paard zo.

die van mij is een hij

Hij staat altijd de hele dag in de wei.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 10:48

M3isSi3j schreef:
blijft zn achterbeen als het ware op de plek staan terwijl die draaid?

Ja even. Uiteindelijk gaat dat been wel mee maar het duurt wat langer. Het is trouwens bij beiden achterbenen zie ik, want die op de foto is een ander been dan wat ik laatste tijd zag.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 11:21

Zijn denk toch zn kniebanden..

Heb je hem in training staan? ZOniet is he tmisschien een goeie om hem wat meer in het werk te zetten (wandelen, er mee fietsen, misschien een licht karretje laten trekken..) op die manier krijgt die spieren die zn banden kunnen vervangen om stabilier te worden. Longeren is dodelijk als het zn kniebanden zijn.. dit moet je dus mijde!

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 13:18

M3isSi3j schreef:
Zijn denk toch zn kniebanden..

Heb je hem in training staan? ZOniet is he tmisschien een goeie om hem wat meer in het werk te zetten (wandelen, er mee fietsen, misschien een licht karretje laten trekken..) op die manier krijgt die spieren die zn banden kunnen vervangen om stabilier te worden. Longeren is dodelijk als het zn kniebanden zijn.. dit moet je dus mijde!

Ik longeer hem niet en was ik ook niet van plan.
Ik heb hem nu stil staan omdat hij onhandelbaar werd. Hij is nu gecastreerd, maar wanneer er een merrie in de buurt is (en die zijn er veel hier) flipt hij toch nog dus ik wilde even afwachten totdat die hormonen wat gezakt zijn voordat er er weer echt wandelingen mee ga maken.

Ik ga met hem aan de gang met de lange lijnen want is de bedoeling dat hij in mei voor de sulky kan.