gevallen wat te doen nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eelkelover

gevallen wat te doen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:52

Hoi,
Ik was vanmiddag met mijn pony aan het wandelen en opeens het was heel raar het leek net op ze haar evenwicht verloor en toen viel ze op haar knie en die is nu helemaal open ..
en ik las in mijn paardenboek dat je het niet mocht schoonmaken met water en ontsmettingsmiddel en dat je meteen dierenarts moets waarschuwen..
Dus moet ik morgenvroeg dan meteen dierenarts om raad vragen en laten komen??
Heeft iemand dit toevallig al eens meegemaakt?

_Buddha

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:53

Ja, ik denk dat je het beste er wel iets overheen kunt doen. Klein verbandje? Anders komt er alleen maar meer vuil in ben ik bang:( Succes ermee!!

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:54

lijkt me slim om te doen ja!

waarom heb je eigenluijk niet meteen gebelt?
Bij redelijk wat wonden (vooral schone) geld inderdaad liever niet besmetten dan ontsmetten
(afblijven dus )

Succes er mee!

eelkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:56

ma_rie_tje schreef:
lijkt me slim om te doen ja!

waarom heb je eigenluijk niet meteen gebelt?
Bij redelijk wat wonden (vooral schone) geld inderdaad liever niet besmetten dan ontsmetten
(afblijven dus )

Succes er mee!

ik dacht dat het niet zo erg was als je het gewoon schoon houd.. maar dat bleek dus niet zo te zijn..

Selena87

Re: gevallen wat te doen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 21:26

Ik heb zoiets hoe groot is de wond of is het alleen een schaaf.
Bekijk de ernst als het echt een flinke wond dat gehecht moest worden had je de veearts erbij moeten halen.
Is het een schaaf gewoon zo laten genezen

eelkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:31

Het is volgens mij gewoon een schaaf alleen is het best wel ver afgeschaaft, maar het is zowiezo geen flinke wond die gehecht moet worden

Mri

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:38

in veel gevallen zijn ontsmettende dingen niet goed, maar worden gebruikt omdat we niet beter weten.
Een wond (die niet vies is natuurlijk) maakt zelf dmv bacterien en huidcellen een korst. Met betadine, dettol ed verwijder je ook de goede bacterien, waardoor het genezen nog langer kan duren.
Wat mij is aangeraden door de DA was groene leem, dat heb je in pasta en poeder. poeder aanmaken met water en er op smeren pasta kan je er zo op doen.

je moet natuurlijk wel weten wanneer je wel en niet een DA moet in schakelen, maa rik denk dat iemand met een gezond verstand dat zelf goed kan inschatten.
Ik moet eerlijk zeggen dat als ik een wond erg vies vind, en een twijfel geval, ik vrij snel de DA bel, Liever een keer te veel dan te weinig.
Ook heb ik bij mijn DA niet het gevoel dat hij me iets aansmeert of iets.

als een wond schoon is smeren wij dat er eigenlijk altijd op, het heeft een natuurlijke genezende en reinigende werking....

Groetjes

eelkelover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 09:32

oke bedankt, ik ga zo naar me pony kijken hoe het is en als ik het niet vertrouw laat ik ff de DA komen

ElskedZ

Re: gevallen wat te doen nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 09:39

Jammer dat ik dit niet gisteren gelezen heb, dit is bekend ook in de geneeskunde.

Als een wond gehecht moet worden kan dit max. tot 8 uur na het ontstaan van de schade, anders moet er een nieuwe wondrand gemaakt worden, wanneer dit mogelijk is....
Wanneer er schoongemaakt is met detol, betadine of iets anders dan alleen water, dan kan je het wel vergeten dat er gehecht kan worden, omdat de wondranden dan niet goed genezen en de wond niet goed gaat helen.....

Dus heb je een wond, spoel hem dan schoon met Alleen water!!!
Vertrouw je het niet haal dan de dierenarts erbij......