pony elke keer huidschimmel, word er gek van.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hipkippie

pony elke keer huidschimmel, word er gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 20:33

Mijn tinker heeft nu al een aantal keer huidschimmel gehad.
Op dit moment ook weer.
Ze heeft het een paar keer op dr billen gehad en wat aan dr benen en nu heeft ze gwoon dr hele been dr onder en het breid zich steeds verder uit.
Ik moest haar van de vee arts wassen met imaverol, eerst dr been na 3 dagen weer herhalen en dan na 3 dagen kijken of het is verbeterd zoniet haar helemaal wassen.
Heb ik allemaal gedaan maar het is nog niet weg!
Het breid zich nu ook verder uit naar boven en dr andere been.
Ik word er gewoon helemaal gek van.

Morgen ga ik dr weer wassen en doe dan wat meer imaverol bij het water.
Maar wie heeft die ook bij zijn paard/pony en wat doen jullie er aan?

Knavia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 20:44

Eerst eens goed laten onderzoeken of het wel echt schimmel is, dus een kweek laten nemen om op te tsuren naar een laboratorium. Dan ook meteen door de veerarts in een haarmonster laten zoeken naar schurftmijt, een echte tinker/fries kwaal.
Tegen schurftmijt helpt wassen met Imaverol namelijk geen biet. Wat wijst op mijt is jeuk, paarden met schimmel daarentegen jeuken nagenoeg nooit.
Als het schimmel blijkt te zijn dan kan je laten enten met Insol, 2x een prik met 2 weken ertussen. Dan wordt de schimmel weggeënt en blijft je paard ongeveer een jaar beschermd tegen herbesmetting.
Tegen schurft kan je wassen met de oude schapenmiddelen, Sebacil (nog via de postorder uit België te verkrijgen) of Neocidol. Beide middelen zijn in Nederland niet meer op de markt. Of injecties met Ivomec, maar hier zitten nogal wat bijwerkingen/gevaren aan. Of een goedje tegen schurft bij het rund halen. Weet niet meer hoe het heet, een kennis heeft het via de dierenkliniek in Ridderkerk gekregen voor haar fries, die al maandenlang jeukte en waar 3 andere veeartsen niets bij hadden gevonden. Die fries is nu voor het eerst in 6 maanden jeukvrij.

hipkippie

Re: pony elke keer huidschimmel, word er gek van.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 21:23

heel erg bedankt voor je reactie, hier heb ik wat aan
ik ga haar morgen nog weer even wassen en als het dan weer niet helpt dan laat ik de vee arts er weer na kijken en dan zo'n monster nemen.

M3isSi3j

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 22:12

Knavia je ontmeend mij de woorden uit mn mond

Wat ik er nog aan wil toevoegen is hetvolgende: is je paardje van bodem of voer veranderd? Onze twenter is er ook heel erg gevoelig op en reageerd heel heftig zodra die van bodem of voer veranderd.. Misschien dat tie allergies is voor het (gersten)stro!? Houdt dit iig in gedachte!

Succes

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-06 08:39

ALS het wel schimmel is, is het ook mogelijk dat je paardje er gewoon heel gevoelig voor is..en blijft mss.
Ikzelf heb nl ook al een paar keer schimmel gehad, omdat ik dat via m'n werk makkelijk van beesten oploop.
Normaal gesproken krijg je het vaak 1 x en dan bouw je een resistentie op, maar bij mij was dat niet het geval
Zodra er ook maar 1 dier binnenkwam met schimmel, jahoor, had ik het ook weer
Ik heb er 2x een pilllenkuur voor geslikt, omdat zalf niet werkte bij mij.
Nu zijn mijn collegae zo aardig om mijn zo mogelijk uit de buurt te houden van schimmelbeestjes...

Je kunt het ook makkelijker oplopen als de weerstand minder is.
Verder is er sinds kort een nieuw middel op de markt, waarmee je paarden in kunt enten. Datzelfde middel kan ook op honden, en bij die van mij werkte dat erg goed. Met wassen kun je nl nog wel eens het probleem hebben dat je niet goed genoeg op de huid doordringt. Met injectievorm is dit niet het geval, dat werkt van binnenuit.

Informeer daarvoor even bij je DA, ik ben helaas even de naam van het middel kwijt, maar dat kan ik ook wel voor je achterhalen als je dat wil. Laat maar weten.
Verder heel veel sterkte met die ellende Ik weet hoe vervelend het is.

Als ze trouwens erge jeuk heeft, moet je inderdaad eerder aan mijt denken (schimmel jeukt niet tot nauwelijks, af en toe bij aanvallen).
Is er al een afkrabsel/ schimmelmonster genomen?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-06 15:16

Nee ze is niet van bodem (ze staat dag en nacht in de wei) of van voer veranderd.
Er is ook nog geen afschraapsel genomen, maar vrijdag komt als goed is de vee arts weer op de boerderij dus zal ff vragen of ze dan er na wil kijken.

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 20:56

Schopje!

En hoe besmettelijk is dit?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-06 21:58

normaal is het heel besmettelijk,, maar het rare is.. geen een ander paard bij haar in de wei heeft het ook
er lijken trouwens al haren op te komen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-06 22:00

kimbalover schreef:
normaal is het heel besmettelijk,, maar het rare is.. geen een ander paard bij haar in de wei heeft het ook
er lijken trouwens al haren op te komen.

Hoe lang duurde het voordat er haren bij jou op kwamen?

hipkippie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-06 19:02

das elke keer verschillend,, ze heeft het dus al een aantal keer gehad.
op dr been komen dus haren maar het gaat nu dus weer verder
morgen dus ma ff weer wassen op die andere plekken

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:39

Schimmel is op zich heel besmettelijk, maar soms kan het zijn (als een paard goeie weerstand heeft) dat hij het niet meteen krijgt (niet daadwerkelijk ziek, maar wel besmet)
Wanneer bij dat paard de weerstand vermindert, kan de schimmel ineens toch opduiken
Trouwens; de nieuwe enting tegen schimmel is Insol Dermatophyton

Diana_Mabel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-06 15:40

Je moet ook al je spullen ontsmetten niet alleen je paard.
Er bestaat ook een inenting tegen schimmel mijn paard had het vorig jaar ook maar dit jaar niet.

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:07

Diana_Mabel schreef:
Er bestaat ook een inenting tegen schimmel mijn paard had het vorig jaar ook maar dit jaar niet.

-jah je spullen wassen/schoonmaken, dus borstels, halsters en sjabrakken alles eigenlijk.

-de dierenarts bellen en een uitstreikje laten nemen en op kweek laten zetten (koste bij mij vorrige maand maar 11 euro) uitslag is dan 2 weken later.

-schimmel gaat uit zichzelf over na 8 weken als je er niks aan zou doen. het kan wel iedere keer weer terugkomen.

-een inenting tegen schimmel, geven ze niet snel de dierenarts én is vrij prijzig.

- mischien dat meerdere paarden bij jullie schimmel hebben.

dit heeft de dierenarts me allemaal verteld.
succes ermee!

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-06 14:09

owjah, en wassen met imaverol, 3 dagen wel 1 dag niet. lees goed de bijsluiter!

hipkippie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-06 15:21

Pareltjuh schreef:
Diana_Mabel schreef:

-jah je spullen wassen/schoonmaken, dus borstels, halsters en sjabrakken alles eigenlijk.

-de dierenarts bellen en een uitstreikje laten nemen en op kweek laten zetten (koste bij mij vorrige maand maar 11 euro) uitslag is dan 2 weken later.

-schimmel gaat uit zichzelf over na 8 weken als je er niks aan zou doen. het kan wel iedere keer weer terugkomen.

-een inenting tegen schimmel, geven ze niet snel de dierenarts én is vrij prijzig.

- mischien dat meerdere paarden bij jullie schimmel hebben.

dit heeft de dierenarts me allemaal verteld.
succes ermee!

Dierenarts is er bij geweest en heeft gene uitstrijkje gemaakt maar moest wassen emt imaverol volgens een schema..
heb ik dus allemaal al gedaan en zoals ik al eerder zei in dit topic kwam er al wat haar,, heb er verder nix meer aan gedaan en het is nu bijna weg.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 14:53

Wassen met Imaverol

Pareltjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 20:11

ow.., nouw gelukkig maar.

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-06 22:32

hoi
mijn paard heb ook schilfers maandag komt bij mij de veearts
hij staat nu 3 maanden op die stal en heeft musli erbij gekregen vanaf die 3 maanden ik heb nu de 3de verschillende musli
zou dat ook een oorzaak kunnen zijn
andere paarden bij mij op stal heeft het niet ik ben dus ook heel benieuwd wat mijn veearts gaat zeggen maandag
ik lig hier heel erg van wakker heb dit nog niet meegemaakt met mijn paardje en ben dus bang dat ik de rest ook besmet en dat ze mij aankijken ervoor sorry klink raar maar zo voel ik me nu

groetjes

Mariek_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 09:21

Wij hebben ook last gehad van schimmel en schurft. We hebben toen niet alleen alle spullen ook ontsmet, maar ook de stallen. Daarna nooit meer terug gekomen
*afkloppen*

Daiwa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-06 18:58

hoi hier een bericht
de vee arts is geweest
hij heeft gelukkig geen schimmel of schurft
het is van het schuren een geirriteerde huid en word kaal
ik ben heel blij met dit maar ook niet heel blij want hij heeft nu tog veel last ervan

nou zijn jullie weer op de hoogte