Onderkoeling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AndreaB

Onderkoeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-06 19:50

Hoi allemaal,

Afgelopen week werd er tegen mij gezegt dat mij pony onderkoeld was.
De DA is er bij geweest om haar even te controleren en die zei dat er niets aan het handje was.
Maar nu ben ik toch eigenlijk best wel benieuwd geworden wat nou de symptomen zijn van een onderkoeld paard.
Dus wie kan mij vertellen hoe ik eenvoudig kan zien of mijn paard wel of niet onderkoeld is.
Ik weet wel dat als een paard onderkoeld is dat ie dan suf is en volgens mij (niet zeker) zouden ze dan ook geen eetlust meer hebben. Klopt dit?

Groetjes Andrea.

Jadee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:14

Geen idee

maar had je niet beter even kunnen thempraturen voordat je de DA belde..? misschien zagen ze hem wel rillen ofzo iets was je er zelf niet bij.. ?

ellepel

Re: Onderkoeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:39

sufheid, willen liggen, niet goed kunnen zien waar ze lopen.
de bloeddruk stijgt, het hart gaat onregelmatig, de reflexen zijn erg vertraagd...de ademhaling gaat ook veel langzamer.
eetlust is er inderdaad ook niet bij,omdat het lichaam daar op dat moment geen behoefte aan heeft, het wil alleen die temperatuur regelen

dat zijn zo'n beetje de symptomen.

tuurlijk kan een paard wel onderkoeld raken, langdurige regenbuien waarbij ze tussendoor niet meer opdrogen, langdurig in de modder lopen, en natuurlijk lage temperaturen bij een dier wat niet in goede conditie is...

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 20:50

kijk uit met onderkoeling, ze kunnen in shock raken. Mijn kat (zie profiel) was vorige week plotseling ernstig onderkoeld onder de 32 graden, was in shock geraakt (zijn hartspier werkte niet goed meer), gelukkig was hij even opgeknapt, zodat we aan de hand van foto's konden zien wat er aan de hand was en hebben we voor hem een goede keuze kunnen maken. Zijn hartje kon het niet meer aan. Dus kijk met onderkoeling ajb erg uit, probeer te achterhalen waar het vandaan komt. Hert kan dodelijk zijn. Wij merkte alleen aan de kat dat hij niet lekker was, en koude oortjes had. De dierenarts kon het hartje niet meer horen.
Drie dagen ervoor had ik zijn temp nog gemeten en was die nog goed.
neem onderkoeling ajb serieus.
symptonen bij mijn kat
suf, geen honger, geen dorst, uitdroging

els35

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-06 21:49

niet dat jij dat niet doet hoor, maar in het algemeen voor iedereen bedoeld. sorry, maar toen ik deze titel zag, wilde ik in het algemeen even reageren.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 03:50

@ Jadee: Hij is ook een aantal keren getemperatuurd voordat de Da er was, maar die metingen zijn niet goed uitgevoerd. Ik vond het al zo raar dat ze volgens de thermometer een lagere temperatuur had als het gemiddelde paard, maar voor de rest helemaal geen veranderingen had in haar gedrag.

@ ellepel: bedankt voor de symptomen, ik denk dat dat er wel genoeg zijn om de volgende keer zonder thermometer vast te kunnen stellen of ze onderkoeld is of niet.
Weet je toevallig ook hoe ik die bloeddruk kan meten en kan merken dat het hart onregelmatig gaat??

Vanaf welke lichaamstemperatuur is een paard eigenlijk onderkoeld? Bij de mens is dit volgens mij <35en en ergens in de buurt van de 27 graden pas dodelijk, dacht ik??

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:00

Bedenk wel dat onderkoeling bijna niet voorkomt in normale omstandigheden !! En temperatuur eerst zelf voordat je onnodig DA kosten om je oren krijgt dankzij betweters...
Als je paard onder normale omstandigheden verzorgd wordt en er niks raars gebeurt raakt het niet zo snel onderkoelt.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 09:17

@ ElCamino: De DA moest toch komen voor mijn pony voor een controle, dus hebben we het gelijk maar gevraagt. Anders was de DA niet gekomen, in ieder geval niet op onze kosten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 09:34

ik heb gewoon bij google onderkoeling ingetypt

dan krijg je best veel info, geen idee wat de temperatuur dan voor een paard zou moeten zijn, ik denk zo rond de 35 graden, dat ze dan onderkoeld zijn.

maar waarom dacht die persoon dat jouw dier onderkoeld was??
waar baseerden ze dat op, wat deed het dier dan anders?

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 09:52

Ik heb gisteren een half uur lang zitten googlen, maar ik kon helemaal niks vinden. Gelukkig bestaat bokt nog!

Ze hadden haar temperatuur gemeten (achteraf blijkt die meting verkeerd te zijn uitgevoerd) en haar haren stonden recht overeind.
Ik vond het al zo raar dat ze volgens hun een ondertemperatuur had, maar voor de rest helemaal geen enkele verandering in haar gedrag.
Vanmiddag komt de DA als het goed is nog een keertje op bezoek, dus dan zal ik gelijk vragen of ie mij wil uitleggen hoe ik haar temperatuur goed moet meten en of hij haar gelijk wil meten, zodat ik haar eigen standaard temperatuur weet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:06

als de haren overeind staan......

dat doet een paard inderdaad omdat het dan koud is, door de haren omhoog te zetten, komt daar een luchtlaagje tussen.
dat luchtlaagje zorgt ervoor dat het paard warmer blijft, een heel normaal verschijnsel en zie je bij heel veel paarden ( doet de mijne ook)

op de site van www.paardnatuurlijk.nl
staat hele goede info over als paarden het koud hebben.

in de linkerbalk even klikken op natuurlijke kennis, bekappen,verzorging, etc.
en dan even klikken op. heeft mijn paard het koud?

daar staat leuke info.

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-06 10:21

Daar heb ik dus ook een groot deel van mijn info over het zonder deken staan vandaan, maar helaas hebben mijn stalgenoten de tekst niet gelezen en wilde ze mij niet op mijn woord geloven dat het juist goed is dat ze haar vacht overeind zet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 10:27

slimme stalgenoten dus...

alex66

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-06 11:03

er is nog een manier.. het is een beetje ouderwets maar werkt wel

voel met je hand tussen de achterbenen van je paard(de lies) als het daar warm aanvoeld en je paard eet gewoon en reageert normaal is niets aan de hand